Hvordan kører man MX-5eren hurtigst?

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Hvordan kører man MX-5eren hurtigst?

Indlægaf Holger » tors 17. nov 2016 16:22

Min første sæson som racerkører i en Mazda MX-5 er nu overstået. Det endte med at blive til 3 løb i Youngtimer division 2 (6,4 til 7,4 kg/hk).

En konkurrencedygtig bil i den klasse er en 3-serie BMW med masser af moment og de bredest mulige slicks på 9x17-fælge. Men min MX-5’er på sine smalle 190/56 slicks på 7x15 fælge bør kunne snige sig op i top-10, hvis jeg lærer at køre den rigtigt. Så hvad siger eksperterne? Hvordan kører man en (relativt) langsom bil som MX-5’eren hurtigst?

Er det en hurtig indgang i svinget, der skal til og meget rotation, eller hvad er vejen frem?
Brugeravatar
Holger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jun 2015 08:01

Re: Hvordan kører man MX-5eren hurtigst?

Indlægaf jepperimmen » tirs 6. dec 2016 14:59

Svaret er smooth. Du har lille effekt, så du skal ikke for langt ned i fart i svingene. Kom med når vi kører track day i http://trackdayklubben.dk/. Så kan du få John Nielsen eller Tommy Schröter med som instruktør og vise dig hvordan. Du får ikke bedre instruktører vil jeg påstå. Vi har 2017 kalenderen klar inden jul :-)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvordan kører man MX-5eren hurtigst?

Indlægaf Holger » ons 7. dec 2016 11:24

jepperimmen skrev:Svaret er smooth. Du har lille effekt, så du skal ikke for langt ned i fart i svingene. Kom med når vi kører track day i http://trackdayklubben.dk/. Så kan du få John Nielsen eller Tommy Schröter med som instruktør og vise dig hvordan. Du får ikke bedre instruktører vil jeg påstå. Vi har 2017 kalenderen klar inden jul :-)


Smoothness og mere banetid er altid en god idé. :D

Så Trackdayklubben accepterer uindregistrerede racerbiler på slicks, som ikke ville kunne klare et syn? Og gælder det alle baner?

vh/holger
Brugeravatar
Holger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jun 2015 08:01

Re: Hvordan kører man MX-5eren hurtigst?

Indlægaf AS DK » ons 7. dec 2016 16:33

Kan kun tilslutte mig Jeppes svar.

Jeg har tidligere kørt meget aggressivt på bane med meget dækhyl, omdrejningsbegrænser og sved på panden.
Så tog jeg en tur i passagersædet med John Nielsen ved roret og mens han småsludrede og hyggekørte rundt på banen, tja, så kørte han altså adskillige sekunder hurtigere end mig. Og det var altså hans første omgang i min bil!!!

Jeg har også prøvet Johns taktik på udlejningsgocart baner og det virker super med at køre med et blødt flow og undgå vilde nedbremsninger og hurtige ryk i rattet.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen


Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron