MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf Martin » man 25. nov 2013 16:02

one-niner skrev:Mht. at køre om kap eller mod uret på track days, så mener jeg, at det bør være bortvisningsgrund. Dette er ikke kun et spørgsmål om "på papiret" eller "udadtil" at leve op til nogle forsikringsregler - det handler reelt om, at det øger risikoen for buler og personskade samt at det kan gøre andre deltagere utrygge.

- Tom


Tom den er måske liiiiige hård nok. -Det må værre arrangørens regler mv der afgøre i hvilket omfang man tillader kørsel med tidstagningsudstyr. -Der er fx en del der benytter GRC's trackdays til at forberede til forskellige løbsserier... Det VED MAN hvis man deltager, hvorfor man må undlade at tilmælde sig, hvis man syntes de køre for hurtigt. -Er helt med på det sikkert ikke er scopet for denne trackday, hvilket er helt fint og forståeligt, men at tale om alle trackdays her, er noget forfejlet.

Min erfaring er iøvrigt at at det ikke er dem der køre rigitg hurtigt, der er den største risiko ved den slags arrangementer. -Det er dem der er så tilpas nye, at de ikke har overskud til at se i spejlene, samt laver underlige linjer og sving. -Og naturligvis selvsamme type der så tror de er den nye "Michael Schumacher", der bliver rigtig farlig. -Disse typer bliver dog ofte pillet hurtigt ud, hvilket er en god ting. -Det vigtigste er trods alt at alle kommer hjem med en hel bil, samt har en god oplevelse.

Beklager igen at jeg fik startet diskussionen med at vise tiderne.. min tanke var bare at man på en lidt objektiv måde kunne vise forskellene på bilerne "in real life". -En ting er jo hvordan de køre fra 0-100 og topfart mv., men tider fra en bane, viser noget om bilernes (og kørernes) evner på en helt anden måde.
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf one-niner » man 25. nov 2013 16:53

Nu står jeg jo ikke for denne trackday, så dette er blot udtryk for min personlige holdning. En trackday af denne type overlever kun så længe at der er fuld tillid til, at forsikringen dækker, og at alle på banen er der med det fokus at udvikle deres køreteknik og ikke for at sætte omgangstider eller udbremse hinanden.

En fin løsning kunne være at tillade tidtagning i en særskilt gruppe, hvor alle accepterer præmissen (om at forsikringen ikke dækker, og at der skal forventes folk på banen med fokus på deres omgangstider). På trackdays i andre regi (som jeg i øvrigt ikke vil forholde mig til her), er der normalt også en særskilt gruppe for biler, der ikke er indregistrerede netop for at have en ren røv at trutte i.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf altid6 » tirs 26. nov 2013 15:22

Er enig med både Tom og Martin og mener også at det er sådan at det somregel bliver arrangeret.
Vi er i forvejen delt ind i grupper, efter erfaring med bane kørsel, så det er fint nok.
Vi har en gruppe, med biler som er mere eller mindre sat op til bane race (indregistreret og ikke indregistreret) og denne gruppe vokser fra gang til gang.
Det er vigtigt at tidstagningskørsel er tilladt i denne gruppe. De indregistreret biler som ikke er villig til at tage risikoen, ved at kører med i denne gruppe, flytter bare til en anden gruppe.
Nu tror jeg dog ikke rigtig på muligheden for sammenstød, bare fordi man prøver at sætte en omgangstid. Man spinder højst rundt eller parkere i grusset.
Kører man på tid, giver det slet ikke mening at kører tæt på hinanden.
Mener at det er vigtigt at der er en "racer" gruppe, hvor forsikringen så selvfølgelig ikke kan dække, da dem i den gruppe har en anden tilgang til banekørsel.
Gruppen er vigtig fordi at der kommer flere specielle MX-5 biler til dette arrangement og at deltagere i de andre grupper har mulighed for at komme med ud og kører med en mere erfaren kører og derved lærer noget om at kører på grænsen.
For nogle år siden, holdte vi endda et rigtig løb på Sturup, da dagen var ved at være forbi. Her blev det også gjort klart at ville man deltage, var det på eget ansvar. Selvfølgelig blev der også kørt pænt og gentleman agtigt, som der skulle.
Vi skal have plads til alle, for at vise MX-5érens mange former for brug :)
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf Martin » tirs 26. nov 2013 19:44

altid6 skrev:Nu tror jeg dog ikke rigtig på muligheden for sammenstød, bare fordi man prøver at sætte en omgangstid. Man spinder højst rundt eller parkere i grusset.
Kører man på tid, giver det slet ikke mening at kører tæt på hinanden.


HELT enig! -folk der køre mod tiden, køre sjældent tæt, da man her mister fart.

-Dem der er "farlige" er dem der "koste hvad det vil" vil overhale en anden, eller vise at de er hurtigere. -Eller dem der bare ikke har styr på det. -De farligste track-days jeg har været til, har faktisk været med en mærkeklub. Her har der været folk der var på banen for første gang. Der var specielt 1 der IKKE flyttede sig selvom jeg kørte bag ham (lige bag) i 2 omgange, samt dyttede, blinkede med lyset osv. -Personen gjorde det naturligvis ikke af ond vilje, men havde bare ikke overskud/overblik til at se i spejlene. -Men bestemt en farlig situation, når han valgte at "lukke" direkte foran mig :-D

altid6 skrev:Mener at det er vigtigt at der er en "racer" gruppe, hvor forsikringen så selvfølgelig ikke kan dække, da dem i den gruppe har en anden tilgang til banekørsel.
Gruppen er vigtig fordi at der kommer flere specielle MX-5 biler til dette arrangement og at deltagere i de andre grupper har mulighed for at komme med ud og kører med en mere erfaren kører og derved lærer noget om at kører på grænsen.


Jeps, man kan virkelig lære meget af at komme med ud på en "hot-lap", på en bane man i forvejen kender.
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf jepperimmen » tors 28. nov 2013 22:53

Der er nu åbent for tilmelding jf. linket i første indlæg i denne tråd.

OG det er et køreteknisk arrangement med instruktion hvor de fleste forsikringsselskaber selvfølgelig dækker. Det er således ikke et arrangement hvor der køres race eller tidstagning. Håber det er klart nok ;-)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf And » ons 4. dec 2013 21:50

Hermed tilmeldt :)

Jævnfør beskrivelsen omkring støjkrav har jeg et spørgsmål til andre der har deltaget i lign. arrangementer.

Jeg har en RB Power Pulse udstødning liggende der skulle på bilen når det bliver tættere på forår. Den er med tilkøbt dæmpet mellemrør (ikke deres sport midpipe).
Har nogen andre af jer erfaring med denne og støj på Jyllandsringen (eller andre steder)?
Bilen kører med standard indsugning og rustfri 4-2-1 manifold, ingen af disse burde bidrage med noget ekstra ;)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf one-niner » ons 4. dec 2013 21:56

RB's bagpotter er normalt kendt for at være blandt de mere tyste, og med en mellempotte *burde* du være ok.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf jepperimmen » ons 4. dec 2013 21:59

No problem - har selv RB ;-)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf jepperimmen » ons 12. mar 2014 11:42

Så er vi fuldt bookede - men vi plejer at få et par afbud så send gerne email til jeppe@rimmen.dk hvis du vil på venteliste.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf And » tors 15. maj 2014 21:29

TAK for et fedt arrangement i dag, jeg tror det var en succes for alle.

Tak til Jeppe som arrangør, til hjælperne og til deltagerne for den gode stemning undervejs.
Jeg vil godt booke en plads næste år med det samme :D
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf Kuksi » tors 15. maj 2014 22:29

Også en stor tak herfra, for et godt arrangement og en skøn dag.
Fedt at alt materiellet klarede testen i dag, ikke så meget som en skrue skulle der røres. (kun olie påfyldningen :wink: )
Mon ikke jeg finder plads i kalenderen i 2015 også, hvis succesen gentages.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: MX-5 Track Day torsdag d. 15/5 2014

Indlægaf Niels » fre 16. maj 2014 09:24

Helt igennem fantastisk arrangement - STOR tak. Også for vejret 8)
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Foregående

Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron