Low-cost racing i en MX-5er?

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Low-cost racing i en MX-5er?

Indlægaf one-niner » søn 13. jan 2013 18:35

Inspireret af altid6's tanker om måske at køre i Youngtimer-klassen, kiggede jeg lidt nærmere på reglementet. Det burde være "relativt" lige til at bygge en billig og konkurrencedygtig MX-5'er til denne klasse.

Parallelt med disse tanker havde jeg fået en idé til, at man kunne gå sammen nogle stykker og skrue en billig trackday-MX-5'er sammen, som man så kunne deles om (de færreste har tid til at køre alle trackdays, og det er jo heller ikke gratis).

Ovenstående kunne jo kombineres til et lille racing team, hvis man kunne holde budgettet nede, så som en lille "what if"-øvelse, så kunne det være sjovt at se hvad folk mener, at man kunne holde udgifterne nede på og samtidig være konkurrencedygtig i hver af de tre underklasser:
CR 1: 4,4 – 6.4 kg/hk
CR 2: 6.4 – 7.4 kg/hk
CR 3: over 7.4 kg/hk

Reglement 9: http://www.dasu.dk/c/document_library/g ... groupId=14 (Youngtimer-specifikt fra side 139 og frem).

Udgifter kan vel groft inddeles i:
1. Opbygning af bil
2. Diverse licenser
3. Værksted, garage, trailer
4. Driftsomkostninger (startgebyr, dæk, benzin, smøremidler, reparationer osv.)

Kom frisk med kommentarer, men vær søde også at kaste nogle beløb rundt - det er ligesom pointen med tråden :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Low-cost racing i en MX-5'er?

Indlægaf one-niner » søn 13. jan 2013 18:54

Jeg tænker den absolut billigste tilgang ville være en NA 1,8 til CR 3. Cirka 135 HK til 1.000 kg bil.

1. Ca. 1800 Euro inklusiv hardtop (fandt en på mobile.de) + hjemtransport + ombygning (25.000?)
2. Aner ikke hvad licenser står i. Måske kunne man finde en kører, der allerede havde de fornødne licenser. Dertil skal bilen vel godkendes?
3. Måske et medlem kunne bidrage med noget værksted/garage?
4. 15" regnvejrsdæk (R-compound) er vel i omegnen af 750,- pr. stk, men jeg aner ikke hvad slicks ligger på, og må man egentlig køre på dem? Diverse reparationer pr. løb aner jeg intet om, men 2.000 er vel ikke helt ude i hampen. Trackdays noget mindre.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Low-cost racing i en MX-5'er?

Indlægaf Kuksi » søn 13. jan 2013 22:40

Syntes det er en super idé, ikke mindst fordi jeg selv har gået med de samme tanker. :)
Men er kommet frem til at tiderne ikke er til det pt., hverken økonomisk eller tidsmæssigt. Det skulle jo nødigt blive på bekostning af gadebilen.
Men måske på et senere tidspunkt 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Low-cost racing i en MX-5'er?

Indlægaf AS DK » man 14. jan 2013 11:57

Tanken om en fælles banebil har da strejfet en del gange.
Det er nok ligesom at holde hest. Anskaffelsessummen synes måske høj, men det er de løbende udgifter, der trækker tænder ud.
Den nemme måde at finde ud af, hvad der skal til og hvad det koster er jo nok som sædvanligt at spørge Andreas. Han har bygget et par banebiler de seneste par år, bl.a. den hans makker Charlie kører.

Desværre er min nærmeste jobmæssige fremtid uafklaret, så det bliver ikke i år at jeg deltager. :evil:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Low-cost racing i en MX-5'er?

Indlægaf one-niner » man 14. jan 2013 15:52

AS DK skrev:... Andreas. Han har bygget et par banebiler de seneste par år, bl.a. den hans makker Charlie kører.

Hvilken bil og klasse kører Charlie i?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Low-cost racing i en MX-5'er?

Indlægaf AS DK » man 14. jan 2013 23:34

one-niner skrev:Hvilken bil og klasse kører Charlie i?


Bilen er en NA 1,8. Den bliver brugt til track days. Jeg ved ikke om den er opbygget til en speciel klasse.

Efter rygterne kører den med standard motor samme omgangstider, som CCR Tunings vilde kompressor-baneracer, så den er sat godt op :twisted:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Low-cost racing i en MX-5'er?

Indlægaf Holger » søn 21. jun 2015 12:18

Hej

Jeg er ny her på forummet - og er (endnu) ikke den glade af en MX-5'er. Til gengæld kører jeg lidt trackday i min 911'er fra '75. Men nu har jeg fået blod på tanden og vil gerne i gang med Youngtimer Cup på den billigst mulige måde. Derfor er jeg begyndt at overveje MX-5'eren.

I min research faldt jeg over det her afsnit på SKAT.dk om prøveplader:

"(Prøveplader kan gives hvis bilen) skal deltage i et af politiet godkendt motorløb på baner eller ruter samt til kørsel mellem disse. Køretøjet skal inden for de sidste 2 år være synet og godkendt med dispensation for motorløb. Prøvemærket udstedes til den, der skal deltage i motorløbet. Deltagelsen skal kunne dokumenteres."

Jeg ringede til Skat og fik det bekræftet. Den er god nok. I princippet kan man købe en MX-5'er i Tyskland. Få den rigget til YT Cup og få den synet til med dispensation til motorløb. Så kan den køres til og fra bane UDEN at skulle indregistreres. Spørgsmålet er, om der er nogen, der har prøvet det?

vh/holger
Brugeravatar
Holger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jun 2015 08:01

Re: Low-cost racing i en MX-5er?

Indlægaf Bent » fre 3. jul 2015 08:59

Man kune jo lige lægge vejen forbi her og få lidt inspriration..det er faktisk ganske hyggeligt.

http://www.sportvagnsmeeting.se/

Hvis man kommer i MX5, parkerer man gratis "inde" på banen.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad


Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron