Justerbar bremsebalance

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Justerbar bremsebalance

Indlægaf one-niner » tirs 14. feb 2012 11:24

Nu hvor der er flere, der er begyndt at interessere sig for at køre på bane med deres MX-5'er, så kunne der måske være interesse for dette nye produkt fra Trackspeed Engineering: http://trackspeedengineering.com/store/ ... p-152.html

Jeg fik lige deres nyhedsbrev i dag, og da jeg så ventilen, blev jeg mindet om hvad jeg opfatter som det eneste svage punkt vedrørende visse årganges køreegenskaber: Bremserne. Udover en blød pedal, er det min fornemmelse, at i hvert tilfælde en non-FL NB kunne have gavn af lidt mere bremsekraft på baghjulene. Jeg kunne forestille mig, at det bliver endnu mere udtalt med r-comp dæk.

Og så lige for at tage brodden af de løftede pegefingre: Jeg vil på det kraftigste fraråde at pille ved bremsebalancen på en bil til gadebrug med mindre man VIRKELIG ved, hvad man laver - det er både ulovligt og livsfarligt.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » tirs 14. feb 2012 19:55

Jeg har længe været fristet, FM har den også. http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=14-76240
Der er en enkelt anmeldelse at læse.
Der skulle være en del at hente, men som du selv er inde på.
Så kan det hurtigt blive noget skidt, hvis bliver regnvejr og konen (kan selvfølgelig også ske for en selv) har nappet bilen, og indstillingen er til max kraft på tør vej.
Selv min ven som er race-mek, anbefalede at jeg glemte den tanke.
Men den spøger altså stadig :lol:

Men hvis man nu indstillede den på våd vej, og så bare lod den stå der!
MÃ¥ske man stadig kunne hente et par meter...?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 14. feb 2012 20:16

Her er en vejledning til at justere ind efter.
Selv om den er nævnt til biler der overbremser i bag.
http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html

Der er vist mindst en MX'er der kører med sådan en i DK, og det helt uden bivirkninger.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 14. feb 2012 21:13

Eller 2???
Min er fra Flyin.
Har aldrig mærket noget negativt med den.
Men selvfølgelig blev den justeret efter forskrifterne.
Men endu en gang: Det er meget svært - for ikke at \"sige\" umuligt - for mig at svare på et spørgsmål om før/efter, når jeg kommer til \"køreegenskaber\".. Man vænner sig til den.
Men man kan virkelig flytte bremseeffekten fra for til bag og omvendt.
Har aldrig været på bane med den.

Og så spøgelset: Jeg pakkede den ind i isoleringmateriale, da jeg var til periodisk syn. Og det sker igen her i foråret.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 14. feb 2012 21:26

Jeg kender stadig kun 1 Hasse :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » tirs 14. feb 2012 23:10

:)

Jeg tror ikke, man skal indstill bremsebalancen på våd vej. Vægtforskydningen fremad under en nedbremsning er størst ved højt grip, og så må risikoen for at baghjulene blokerer først også være større. Én ting er i øvrigt nedbremsning i en lige linje - hvad sker der i tilfælde af en katastrofeopbremsning i en kurve?

Hvis man er så heldig at have en racemekaniker i sit netværk, så ville jeg bestikke ham til at deltage under indstillingen, og så i øvrigt være ret konservativ.

Noget helt andet: Hvilken betydning har ABS mon i denne sammenhæng?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » ons 15. feb 2012 00:33

Hvis man er så heldig at have en racemekaniker i sit netværk, så ville jeg bestikke ham til at deltage under indstillingen, og så i øvrigt være ret konservativ.

Det har jeg. Og svaret fra ham var at når det var en bil der blev brugt i det daglige (og af konen af og til) så lad være med at montere den.
Der er klart noget at hente, men risikoen for at man kunne ende i en situration hvor den stod forkert. Den var ikke værd at løbe. (og han er ellers ikke pivet).
Omvendt ved vi jo at det går meget godt for Hasse, og jeg kører jo for det meste kun i tørvejr :)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 15. feb 2012 15:31

Flyin's installatinsvejledning. (selvfølgelig den jeg benyttede).

http://flyinmiata.com/support/instructi ... _valve.pdf
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron