FSONAC - Five Speed Online NA Championship

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

FSONAC - Five Speed Online NA Championship

Indlægaf Tore » tirs 15. mar 2011 22:47

Jeg har pillet lidt ved Jespers regler som et udkast til et NA mesterskab. Nogle kommentarer?

--

Kører:
1) Man skal være i besiddelse af Gran Turismo 5.
2) Der skal altid udvises en god sportsånd før, under og efter løbet.
3) Deltagerens PS3 skal enten være koblet direkte til modem (NAT1), i DMZ (NAT2) eller bag router med fungerende UPNP (NAT2)

Bilerne:
1) Bilerne i denne løbsserie skal være Mazda MX-5 NA. De tilladte biler er:
P/S Mazda Eunos Roadster (NA Special Package) '89
P/S Mazda Eunos Roadster J-Limited (NA) '91

2) Bilerne må maksimalt have 455 PP (baseret på en tilkørt NA '89, fuldt lettet, maksimalt downforce og med maksimal NA tuning)
3) Dæk er sport soft
4) Der er frit â€
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Tore » tirs 15. mar 2011 22:55

Straf og dom:
1) Vi går ind for fair race, derfor vil der blive straf til dem som kører en anden af banen, hvis der er tale om hasarderet eller voldsom kørsel, presser en bil af banen som er ved at overhale en, pludselige opbremsninger, hvor der ikke burde være grund til at bremse, samt dive bombing (bruger en anden bil som bande for at komme igennem et sving, i stedet for at bremse ordentlig op).
2) Der vil være kontakt bilerne imellem, det kan ikke undgås, men vis respekt og hensyn for hinanden.
3) Såfremt at man er med i et uheld og ønsker at klage over andres kørsel, skal denne klage rettes til administrator, som så vil kigge replay igennem og ud fra det komme med en dom i sagen.
4) De andre udvalgte administratorer kan komme med deres syn for sagen, men ikke hvis de selv har været en del af klagesagen.
5) Såfremt at det afgøres at en pågældende sag ikke er et race incident, vil der blive givet en straf til den der findes skyldig.
6) Straf vil være pointstraf, som trækkes fra i scoresystemet.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » ons 16. mar 2011 17:14

- Jeg synes i omegnen af 455 PP og Performace Soft lyder rimeligt.
- Jeg ville være ked af, at man var begrænset til udelukkende NA'ere. Jeg forstår behovet for ligeværdig konkurrence, men skulle vi ikke prøve at eksperimentere lidt med kombinationen af restriktioner, og se om vi ikke kunne finde en brugbar løsning, der gjorde det muligt at få et blandet felt?
- Jeg synes, de løb vi har kørt ofte har været præget af \"ensomhed\" - enten fordi man lå alene et eller andet sted i feltet, der var konsolideret efter de første par omgange, eller fordi man havde været i pit som følge af en skade (der ofte er uforskyldt). Jeg foreslår derfor følgende:
o Flere, kortere løb. F.eks. 3 løb af 25 km på en aften.
o Mechanical Damage sættes til Light. Det vil uvægerligt give en lidt hårdere kørsel, men gør også, at straffen for uforskyldt at blive påført skade er til at håndtere (defekten forsvinder af sig selv efter et stykke tid), for det totalt demotiverende at blive sat ud af kampen om en god placering pga. en tilfældighed.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Tore » ons 16. mar 2011 19:30

Jeg synes et blandet felt ville være det fedeste, ingen tvivl om det. Desværre lader det dog til, at PP-systemet ikke tager højde for nok parametre til, at skabe et tilpas lige felt. Hvis vi kan finde en måde at lave restriktioner således, at feltet bliver udlignet er jeg med, men i min bog er ligeværdig konkurrence vigtigere end et blandet felt.

Personligt vil jeg helst have så høj realisme som muligt, og er derfor tilhænger af \"heavy damage\" - jeg tror at en stor del af de helt utilregnelige ulykker kan sorteres fra hvis alle har NAT1 eller 2. Og selvfølgelig vil der være risiko for at blive banket uforskyldt i en betonvæg - men det er vel meget realistisk?! Måske vi i stedet skal have nogle strengere og mere konkrete regler for ræs? Det vil desværre nok betyde mere arbejde til den/de race ansvarlige :-S
Alternativt kunne man lave et pointsystem hvor de 2 (eller flere) dårligste placeringer for hver deltager tages ud af det endelige regnskab.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf BB » ons 16. mar 2011 21:41

Tore skrev:Personligt vil jeg helst have så høj realisme som muligt, og er derfor tilhænger af "heavy damage" - jeg tror at en stor del af de helt utilregnelige ulykker kan sorteres fra hvis alle har NAT1 eller 2. Og selvfølgelig vil der være risiko for at blive banket uforskyldt i en betonvæg - men det er vel meget realistisk?!


Ja og nej. Det er muligt nogen ulykker kan skyldes netværksbøvl, men jeg tror en stor del handler om to andre ting:

- Forskel i kørestil og manglende øvelse i at køre ræs. Selv de mest proffe kører i verden lader sig snyde hvis en konkurrent bremser lidt før ventet og der sker uheld på den konto. Vi må nok erkende at kørefejl sker.
- Manglende overblik. Vi kan kun vanskeligt kaste et blik til siden og der sker uheld på den konto, både fordi vi laver plads til biler der ikke er der og når vi lukker døren for en med gyldig ret til pladsen. Der er råd for det med manglende overblik, men det kræver en investering (http://www.youtube.com/watch?v=z_A69Ix96JE)


Tore skrev:Måske vi i stedet skal have nogle strengere og mere konkrete regler for ræs? Det vil desværre nok betyde mere arbejde til den/de race ansvarlige :-S

Det er nok rigtigt, men det bliver svært at opnå retfærdighed.


Tore skrev:Alternativt kunne man lave et pointsystem hvor de 2 (eller flere) dårligste placeringer for hver deltager tages ud af det endelige regnskab.

Det kunne man, men det har så samtidig den effekt at dem der tager flest chancer belønnes frem for dem der kører mere sikkert. Altså kan det sagtens få den effekt, at der køres mere agressivt a'la "do or die".


Jeg tror på at øvelsen er vejen frem og med opbakning fra et strafsystem, hvis nogen får dumme ideer, er der håb om racing af høj kvalitet. Vi er allerede godt på vej.


PS. Hvis der skal laves en NA serie hvorfor så ikke lade den være åben for alle NA'ere, det ville give mere sjov for dem der kan lide at teste/tweake biler.

PS. Slutningen på ALMS 2009 løbet på Laguna Seca. Undgå at læse kommentarene på siden før i har set klippe. Sæt den til 720p på fuldskærm og nyd det. http://www.youtube.com/watch?v=brNtbaMadX4
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Tore » fre 18. mar 2011 20:30

Når jeg kun foreslår de to premium NA'ere er det for at have muligheden for, at male bil/fælge, og for at sørge for tæt ræs.

Jeg har forøvrigt overvejet, om det ville være en idé at slå penalties fra (de virker alligevel temmeligt dårligt) - og manuelt (ved at gennemkigge replays) straffe kørsel uden for den officielle bane. Det betyder vistnok også, at lapped trafik ikke bliver ghosted. :-)
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Uhrskov » fre 18. mar 2011 21:12

Enig med BB, det bliver aldrig 100% fair. Det er rigtig ræs heller ikke.

Jeg stemmer for:
* NA 455PP, Fint
* 3 løb af 25km, Fint
* Heavy damage (for at sikre fair race, og med kortere løb er negative bivirkninger ved påkørsel mindre. Rigtig ræs er også unfair hvis man bliver påkørt og må udgå)
* Full penalty. Hvis man får tilkendt fejlagtig ramming penalty, kan man indgive klagge hvorved synder får tilkendt point straf. (Det vil være alt for omfattende at skulle se alle replays igennem for alle biler som Tore forslår)

Vi kan øve os lidt på nyt relement nu på mandag, og se hvordan det funger...
Brugeravatar
Uhrskov
 
Indlæg: 129
Tilmeldt: fre 10. aug 2007 21:33
Geografisk sted: Langå

Indlægaf Tore » søn 20. mar 2011 19:11

Jamen, så vil jeg gerne invitere til reglements-møde+test-ræs i min lounge i morgen kl. 20. Skal vi sige, at udgangspunktet er MX-5 med 455 PP på sport soft? Så håber vi der dukker folk op i lidt af hvert så vi måske kan få en fornemmelse af hvilke biler der er lige?!

Nogle forslag til hvilken bane vi skal bruge?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » søn 20. mar 2011 19:27

Tore skrev:Jamen, så vil jeg gerne invitere til reglements-møde+test-ræs i min lounge i morgen kl. 20. Skal vi sige, at udgangspunktet er MX-5 med 455 PP på sport soft? Så håber vi der dukker folk op i lidt af hvert så vi måske kan få en fornemmelse af hvilke biler der er lige?!

Nogle forslag til hvilken bane vi skal bruge?

Jeg ville rigtig gerne stille op i en NB, men er desværre bortrejst de næste fire - fem dage :(

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Tore » søn 20. mar 2011 19:58

Da jeg for få minutter siden var ude at handle så jeg en brian-ricer med en ordentlig T-Hansen spoiler bagpå - og så fik jeg tanken om man kunne \"stække\" NC'erne ved at forbyde dem at køre med hæk-vinge? Det ville være temmelig nemt at se hvis nogle forsøgte at snyde sig uden om den regel! ;-) ... ved dog ikke om man så blev nødt til at gå tilbage til HK/vægt som restriktioner, da man med PP-systemet ville have mulighed for noget højere effekt hvis kører uden hæk-vinge.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Tore » søn 20. mar 2011 21:29

Har nu testet en lille smule på Laguna Seca (offline).

I min NA med 207HK kører jeg: 1:39.X
I en NC med 207 HK (uden hækvinge) kører jeg: 1:39.X

I NA 455 PP kører jeg: 1:41:X
I NC 455 PP (uden hækvinge) kører jeg 1:38:X

Nu har jeg ikke nær så mange timer bag rattet i NC som i NA, og mit NC-tune lader sikkert også en del tilbage at ønske, men umiddelbart er jeg tilhænger af at køre videre med HK/vægt restriktioner, og så forbyde hækvinge på NC. Hvis man tager min manglende NC erfaring med i billedet burde man måske stække den endnu mere, men jeg ved ikke lige hvordan. Gør front-spoileren noget, eller er den bare til pynt?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf BB » man 21. mar 2011 00:07

Tore skrev:Nogle forslag til hvilken bane vi skal bruge?


Jeg synes det kunne være skægt at prøve med en bybane, men det er nok at bede om kaos og trafikpropper 8)

Men ellers holder jeg på at jo mindre bane desto bedre.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39


Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron