MX-5 Cup

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

MX-5 Cup

Indlægaf altid6 » ons 5. aug 2009 13:28

Så er der startet en MX-5 Cup tråd. Web kan du flytte de sidste par indlæg om MX-5 cup, fra Jesper´s MX-5 over til denne tråd???? Bare fra det indlæg jeg lavede den 4 august.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » ons 5. aug 2009 20:30

Tjek lige hvordan det gøres i England. Der er stil over det :wink: . http://www.youtube.com/watch?v=JCfvIkOaMaw&NR=1. Direkte på tv, hovedsponsor, gridgirls og rigtig mange biler på grid. Og ja selvfølgelig kun NA'er :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » ons 5. aug 2009 20:46

Flere videoer fra den engelske MX-5 cup, som en lille teaser :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=iZIELgUtw4c&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wxidGv6SSCE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Sky1CE01HG8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=3-hKmUM5mUE&feature=related
Den engelske MX-5 cup ligner dog nok mere den amerikanske SCCA, end den svenske mx-5 cup. Disse biler bruges vist kun til race.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » fre 7. aug 2009 08:08

Synes at det er sejt at Playboy er hovedsponsor for den amerikanske MX-5 cup :lol: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » fre 7. aug 2009 08:47

Et par amerikanske MX-5 som har været glade for deres styrtbøjler.
Billede
Billede
Billede
Selvom at begge biler rullede rundt, skete der ikke noget med nogle af kørerne. Den ene bil var med hardtop og den anden var åben.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » lør 8. aug 2009 09:02

Godt nyt fra vore svenske venner fra SPVM:

\"Hej Hans!

Jag ser inget problem i att du deltager med en svenskregistrerad bil. Din bil måste antingen ha en dansk eller svensk vagnbok. Du kan själv antingen ha dansk eller svensk licens.

Hälsningar
Jan
\"

8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » lør 8. aug 2009 09:16

Det er jo kanon, så deltager du også næste år Hans :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: MX-5 Cup

Indlægaf Webmaster » lør 8. aug 2009 10:42

altid6 skrev:Så er der startet en MX-5 Cup tråd. Web kan du flytte de sidste par indlæg om MX-5 cup, fra Jesper´s MX-5 over til denne tråd???? Bare fra det indlæg jeg lavede den 4 august.
Det kan man desværre ikke i denne version af Forum... :cry:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » lør 8. aug 2009 10:44

altid6 skrev:Det er jo kanon, så deltager du også næste år Hans :wink: .


Jeg vil seriøst overveje det! Nogen der ved om det er lovligt at køre i en svensk indregistret bil i DK på prøveskilte? Så slap man for en trailer frem og tilbage til Sverige.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » lør 8. aug 2009 10:48

Hvad der tidligere er blevet snakket om ang. MX-5 cup.

Viggoman:
Super! SÃ¥ bliver det jo et Team Five-Speed.

Tanken kilder i maven....

Bare et par spørgsmål: skal bilerne være indregistrerede? Og må man strippe dem for vægt?

Altid6:
Tja det kan man måske godt kalde det, men det er nu web som har copyright på det navn . Men det bliver ihvertfald fedt at køre noget race og vise det danske flag.
Bilerne skal være indregisreret i det land man kommer fra og bilen skal ligeledes være godkendt til syn.
Det er dig frit for at tune og lette bilen, du skal bare holde dig inden for reglen der siger at bilen som minimum skal overholde 7 kg/hk. Så hvis bilen vejer 1000 kg med fører, brændstof osv, så må bilen have 142 hk. Bilen må minimum veje 550 kg og maks 1700 kg. Hvis man har for mange hk iforhold til vægt, så er der mulighed for at maks. lægge 50 kg ekstra vægt i bilen (eller man kan bare spise en masse junkfood ).
MX-5 cuppen kører under det reglement som hedder Roadsport C, efter princippet at man køre race med sin bil i weekenden og bruger den normalt i daglig dagen. Her er et link til reglement. http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf. Jo flere dansker vi er jo sjovere .
Der kan læses meget mere her http://www.spvm.se/index.php?page=mx-5-cup og her http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... avlingsbil

Web:
Naturligvis kan der blive et Team Five-speed. Sålænge der ikke er en nogle NB 1,8 Sport på holdet (forstod i den..... ??)

Hasse:
Jeg kan kun ønske jer et stort HELD & LYKKE med jeres projekter.

Håber ikke for jer, at projekterne drukner i kravsspecificationerne for de forskellige løbsformer og -klasser.

Altid6:
Synes ikke reglerne er så slemme. Der er samme sikkerhedskrav til de løbsserier der er omtalt, så styrtbøjle, sæde, seler, hoved afbryder osv er det samme. Vægt/hk reglerne er kun gode, da de holder udgifterne nede og sikre fair konkurrence imellem bilerne i klassen. Undervogn, bremser, indsugning, udstødning osv. er frit, så der er masser af muligheder for at modificere sin bil, som man vil. Samtidig er de omtalte løbsserier ikke 100% racerbiler. Det er stadig biler med nummerplade og som skal kunne godkendes til syn, hvert andet år.

Hasse:
Jeg var selv tændt på det for en del år siden.
Men det skulle være med min \"daglige\" MX5'er.

Men opgav at gå videre. Stod næsten af allerede, da jeg læste om homologicering og vognbog!!
Jeg kan selvfølgelig ikke huske reglerne i detaljer.
Og du har - går jeg ud fra - undersøgt det. Så dine bemærkninger må stå til troende.

Og den største hurdel - hvis det er en - er måske de periodiske syn.
Sæder, rat seler osv. kan jo let afmonteres/ændres. Men......

Der er jo det ved det danske syn, at de skal ikke alene kigge på forurening, sikkerhed. Hvornår vil de betragte det som løbende vedligeholdelse? Hvornår vil de betragte det som ombygning?

De er jo tæt - ihvertfald på papiret - forbundet med skattevæsnet/afgiftsmyndighederne.

Kan iøvrigt lige se i ånden, at de allerede studser, når de ser en FIA-afbryder på forskærmen eller lige under forruden (Jeg har min i bagagerummet-på/ved batteriet.)
Og jeg kan da nævne, at da jeg sidst var til syn skulle jeg overbevise synsmyndigheden om, at mine rillede bremseskiver fra EBC, er MX-skiver.

Men udover de problemer, der MÅSKE ville være, var min grundliggende betænkelighed selvfølgelig, at jeg ikke vil udsætte mit \"legetøj\" for race.

Ja det var bare det.
Opret en tråd om jeres projekt (-er).
Det er synd at blande.

Altid6:
Vognbogen bestiller man hos DASU. Homologicering er der intet krav om, netop fordi at det er gadebiler. Er heller ikke sikker på at Mazda har lavet en homologicering for MX-5.

Som ved alt vi kan lave ved vores MX-5, så kan man få problemer ved syn. Men at komme gennem syn er som at spille lotteri. Nu nævner du riller i bremseskiver, det har jeg aldrig fået påtalt. Så man ved aldrig hvad de vil kigge mest på. Kan ikke se hvad der skulle være \"ulovligt\" i at have en hovedafbryder eller for den sags skyld at der skulle være et problem i hvad man bruger bilen til!!!!! Det eneste som bliver forskel på min bil fra sidste syn også til den skal køre race, er hovedafbryder, sæde, sele og styrtbøjle. Sæde og sele bliver pillet ud, hovedafbryderen kan jeg ikke se noget problem i og styrtbøjlen har samme dimension som den Harddog bøjle man kan købe og sætte i. Skal selvfølgelig ikke kunne sige om synsmanden har en dårlig dag og ser styrtbøjlen som en ombygning. Men den kan da også tages ud hvis det skulle være.

Min største bekymring er den samme som du har/havde, at bruge ens legetøj til race. Men det er en chance man må tage også tæmke på at alle de andre deltager er lige så ømme overfor deres legetøj.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » lør 8. aug 2009 10:51

Fortsætter med den besværlige måde at flytte en tråd :wink:

Hasse:
Du har ret Altid6.

Og da jeg læste sidste afsnit om \"ømhed\" tænkte jeg på, hvad jeg har udsat mig selv for i form af faldskærm, bjergbestigning, dykning osv. osv..
Fordi jeg ikke alene ville kunne, men også fordi jeg er/var fuldstændig liderlig efter at have så mange certificater som muligt.
(Potteskævhedssidning i barndommen???).

Og når jeg er/var så lidt \"øm\", når det drejede sig om mig selv, så burde jeg kunne overføre denne manglende ømhed på¨min MX'er.

Men det sgu' svært. For ikke at sige umuligt.

Viggoman:
Det burde vel være muligt at få en MX5 indregisteret på svenske plader og så fragte den frem og tilbage på en trailer? For 3.000 Euro kan man få meget MX5 i Tyskland og smider man lige så meget efter den i form af hjul/dæk, undervogn mv. er man dæleme godt kørende for små penge.

Bilen kan så også bruges til trackdays i det svenske (og vel strengt taget også på danske baner?)

Der kræves blot en adresse (ej permanent) i det svenske + et svensk personnr. for at kunne få en bil indregisteret i Sverige (jeg har en ødegård og har tidligere tjekket det).

Hvis man må sætte et par prøveskilte på en svensk indregistret bil for kørsel i DK slipper man ovenikøbet for traileren.....

Altid6:
Interresant tanke, med svenske plader. Ved Web har undersøgt det, da hans racer ikke er på plader endnu. Men der er en lille tvist i reglerne, som nok gør det lidt svært.

Reglerne: Biler som er registreret i udlandet skal være godkendt af pågældende lands myndigheder. Føren af bilen skal være fra samme land som bilen er indregisreret.

Spørgsmålet er så om du automatisk bliver svensker af at have en ikke permanent adresse i Sverige!!!!!!! Mener at der er en dansker der køre MX-5 cup, som hedder Henrik Pihl, men han er vist nok bosat permanent i Göteborg. Den er svær at finde ud af, men prøv at snak med dem som laver reglerne og hør hvad der kan lade sig gøre info@spvm.se, han hedder vist Jan Nordgren.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » lør 8. aug 2009 10:54

Og lige lidt mere.....

Viggoman:
E-mail er sendt. Bliver interessant at se hvad de svarer.

NB: burde vi ikke flytte denne snak over i en separat MX5 Cup tråd?

Hasse:
\"Man\" hører så meget.

Viggoman skriver:
\"...Der kræves blot en adresse (ej permanent) i det svenske + et svensk personnr. for at kunne få en bil indregisteret i Sverige (jeg har en ødegård og har tidligere tjekket det). ...\"

Har du gjort det?
Altså selv \"brugt ordningen\".

Kender du nogen, der har gjort det?

Viggoman:
quote=\"hasse]
Har du gjort det?
Altså selv \"brugt ordningen\".

Kender du nogen, der har gjort det?[/quote]

Nej til det første, ja til det andet. Er medlem af Foreningen af Danske Torpare (ikke at forveksle med Danske Tumpere...). Det er helt uproblematisk at købe og eje en svensk indregistret bil når man har et sommerhus i det svenske. Men man må naturligvis kun køre alle andre steder end i DK.

Hasse:
Jamen så er det problem vel løst.
Og med den yderligere fordel (?), at det vel er et svensk periodisk syn vognen skal igennem.

Og tilbage står vel udelukkende, om en dansker kan køre i en udenlandsk indregistreret vogn på \"lukkede baner\", hvor det ikke er færdselsloven, der gælder.

PS:
Og mon ikke, der er en eller anden godsejer, der har en Lamborgini stående for at kunne fræse rundt sine jorde?
Jeg ser bort fra vognens frihøjde!!

F.eks. Egeskovs ejer!!!

Hvis det altså kan lade sig gøre.

Viggoman:
Der er givetvis mange kreative løsninger med eksotiske biler. Told & Skat har jo haft fat i en del af de dyre drenge......

Jeg har sendt en forespørgsel til SPVM for at få klarhed over om de vil tolke det svenske reglement derhen, at en herboende dansker kan køre i en svensk indregistreret bil. De har jo intet at miste, tværtimod vil det kunne trække flere aktive kørere til hvis vi kan slippe for dansk afgift på legetøjet. Og det vil stille alle kørere mere lige rent økonomisk.

Altid6:
Det ender jo med at der bliver en del dansker i den svenske MX-5 cup . Er spændt på at høre om de tillader danske kører i svenske biler.

Så er tråden vist opdateret :)
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » ons 12. aug 2009 12:58

Så er det nu Viggoman og andre hvis i ønsker en bil på svenske plader, der kan deltage i den svenske MX-5 cup. Fuldt ombygget bil, med vognbog, klar til race for 60000 Skr (cirka 43000 Dkr).
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1074
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » tors 13. aug 2009 17:08

Så fik jeg skålsæde og 6-punktssele :D . Glæder mig helt vildt til at få det installeret, her på lørdag. Skal lige have lavet et par beslag til sædet imorgen. I weekenden skal jeg også have monteret min banamanifold igen, som er blevet svejset. Skal også have sat en ny lufttemp sensor i, som skal tilkobles Wolf ECU. Så er jeg også ved at være trackday klar til Sturup den 26 august, samt første step imod en MX-5 cup bil er taget.
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf KjaLLe » tors 13. aug 2009 21:13

Bliver jo spændene med et par five-speed kører i MX5 Cuppen.

Vi andre ''kedelige'' burde jo næsten køre i samlet flok op og se Jesper og Christian køre race næste år ;)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Næste

Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron