MX-5 Cup

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Indlægaf altid6 » tirs 22. dec 2009 15:29

Snart er det 2010, året hvor vi gerne skulle have et par MX-5 kørende i den svenske MX-5 cup. Min planlægning af 2010 er begyndt og der er kommet datoer op for MX-5 cuppen i 2010. Der bliver kørt 6 løb fordelt over 3 weekender, som tæller til MX-5 cuppen.
Første afdeling bliver kørt den 15-16 maj på Kinnekulle.
Anden afdeling bliver kørt 2-4 juli på Ring Knutstorp.
Tredie afdeling bliver kørt 24-26 september på Falkenberg.
Min plan for 2010 er at deltage i mindst en afdeling af MX-5 cuppen (alt efter økonomi) og det bliver løbet på Knutstorp i juli. I juni holder MS-racing, trackday på Knutstorp, så den dag skal bruges som test og opvarmning til løbet i juli.
Status på bilen er at der stadig mangler en styrtbøjle, men den kommer her efter nytår. Derudover skal jeg have sat R888 på min OZ fælge og have købt en FIA godkendt køredragt. Skal også have sat en hovedafbryder i, til el.
Andre projekter bliver justering af motorstyrring og takthjul på rullefelt, så bilen bliver tunet optimalt. Skal også have ændret hele indsugningen, så den ikke ligger så tæt på udstødningsmanifolden. Der bliver højst sandsynligt også sat et shiftlight i bilen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » man 29. mar 2010 19:47

Så fik jeg taget racerlicens. Her i weekenden var jeg på et 2 dags licenskursus på Ring Knutstorp. Lørdagen bestod i teori undervisning fra kl 9.30 til 15.30, hvor der bagefter var en eksamen på 40 spørgsmål. Man skulle minimum have 32 rigtige svar. Ved ikke hvormange rigtig svar jeg havde, men vi fik bare afvide om vi var bestået eller ej (alle 25 deltagere bestod). Søndag var der pratisk kørsel på banen. Der var 5 instruktør tilknyttet og vi var delt op i 5 grupper. Vi trænede ideallinier det meste af dagen, samt stående og rullende starter (det var lidt som en hel dags trackday, men en god del instruktion). Dagen blev sluttet af med en rullende start for 12 biler afgangen og 3 omgange race. En sjov og spændene oplevelse (og ingen buler). Inden tilmelding til kurset havde jeg spurgt om deres erfaringer med dansk deltagere. De fortalte at der aldrig havde været en dansker med på deres kurser før, så til min store overraskelse var vi 6 dansker der deltog. De 5 andre skulle køre historisk race hos HMS. Af køretøjer så var der alt, fra Gallardo og GT3, til nogle Volvoer og en del historiske biler. Det jeg har fået hedder en debut licens, under det svenske bilsports forbund. Når jeg har deltaget i 3 løb, kan jeg opgraderes til National licens, som jeg ville kunne bruge ved løb i Danmark også.
Bilen kørte perfekt og vi havde tør bane hele søndagen. Det eneste problem var at på en af de sidste omgange, der røg pakningen til vandpumpen. Men med et par liter vand på flaske til en påfyldning på vej hjem, gik det fint og uden en overophedet motor.

Så et lille skridt tættere på debut i MX-5 cuppen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Tore » man 29. mar 2010 20:04

Hvor blæret! Tillykke! :D
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 29. mar 2010 22:52

Altid6:
Ved du, hvad grunden var til, at de andre danskere tog licensen i Sverige og ikke i danmark?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 30. mar 2010 08:13

hasse skrev:Altid6:
Ved du, hvad grunden var til, at de andre danskere tog licensen i Sverige og ikke i danmark?


De grunde jeg hørte var, pga. banen, prisen (2000 kr billigere end i Danmark) også ville de starte med at køre de HMS løb som bliver afholdt i Sverige.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » fre 4. jun 2010 20:27

Så er det tid til lidt opdatering, for projekt MX-5 cup 2010. Præcis i dag er der 4 uger til det går løs på Ring Knutstorp til det svenske sportsvognsmesterskab. Forberedelserne går planmæssigt, men der er også nogle problemer som skal tackles.

Det første og nok største problem er min licens :o . Jeg er medlem af MX-5 Racing Club i Sverige, har taget licens kursus i Sverige, fordi at jeg skal køre løb i Sverige. Men så simbelt skulle det ikke gå. Det er klubben som jeg er medlem som skal sende ansøgningen om licens til det Svenske bilsports forbund SBF. Derfor sendte jeg mine papir jeg havde fået efter gennemført licenskursus til Racing Club, som så sendte ansøgningen videre til SBF. En månedstid efter at SBF havde modtaget min ansøgning, blev jeg lidt utålmodig og ringede til dem, for at høre hvor min licens blev af. Der blev jeg så godt overrasket. Svaret fra SBF var at de kunne ikke give en svensk licens til en som var bosat i Danmark. Øh okay kunne man ikke have fået noget information omkring dette. Hverken Racing Club eller dem jeg tog kursus hos viste dette og SBF havde bare lagt min ansøgning i en bunke, uden at informere mig. Jeg var en anelse bitter på SBF over dette, de kunne godt have informeret mig, med det samme de havde fået ansøgningen.

Nu fik jeg lidt travlt, da der på daværende tidspunkt var 1 ½ måned til start på løbet og jeg havde ingen licens. Jeg fik hurtigt fat på DASU, da jeg så skulle have en dansk licens. Heldigvis var hele mit kursus ikke spildt, da DASU forstod min situation og derfor bare kræver at jeg tager deres teoriprøve og ikke en fuld racerskole med praktiskprøve. Så på onsdag skal jeg til Jylland for at besøge en DASU dommer, hvor jeg skal tage teoriprøven. Samtidig skal jeg også være medlem af en dansk motorklub, så det er jeg også blevet. Håber på at få min danske licens inden længe, da jeg skal bruge den til at tilmelde mig løbet, udfylde min vognbog og lave en vogndeklaration. Jeps det er ikke nemt at komme til at køre race. Bare det at få papirerne i orden er krævende. Men det er papirarbejdet, næste indlæg omhandler det praktiske arbejde.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » fre 4. jun 2010 21:30

For selvom at der har og er lidt forhindringer for at få min licens på plads, så har jeg fortsat med de praktisk forberedelser. Bilen er næsten klar til løb. Der er sat bur, sæde, sele i, bremserne er i tiptop form også er der kommet R-dæk på mine OZ fælge. Ren praktisk udstyr på bilen, der mangler den udvendige og indvendige strømafbryder. De ligger i garagen og skal bare monteres. FIA godkendt køreudrustning er også købt. Mangler at købe nummer til døre og motorhjelm. Har fået tildelt nummer 81, som jeg skal køre med i MX-5 cuppen.

Som en del af forberedelsen til løbet, så jeg meget frem til den fulde trackday på Ring Knutstorp, som vi kørte i onsdags. Bilen var sat op, som den kommer til at se ud til start i MX-5 cuppen. Trackdayen skulle bruges som test, træning og til at samle data fra banen, til brug af opsætning af bilen. Det var ligeledes min debut med R-dæk.

De første par stint´s jeg skulle køre, skulle bruges på at vende sig til R-dæk og ellers træne linier, bremsepunkter og indstyring. Senere på dagen ville jeg så begynde at tage tider på mine omgange. Det tog nogle omgange at vende sig til R-dæk (Toyo R888, 205/50-R15). Det sværeste var at få ordentlig varme i dem. Jeg startede dagen med 2,0 bar koldt tryk i dem, for at have et udgangspunkt. Når et stint blev vinket af, skulle jeg køre en omgang på banen, så ind i pitten, ud af bilen og derefter måle temp. Tre steder på hvert dæk (yder – midt – inder). Til at starte med lå min temp på dæk omkring 40 grader, hvilket er et stykke fra de 80-90 grader, som er optimal arbejdtemp. for disse dæk. Testede ny dæk opsætninger til hvert stint og endte dagen med at køre med et koldt dæktryk på 1,4 bar. Når jeg kom i pit, lå dæktemp på cirka 60 grader over hele dækket og der var et varmt dæktryk på 1,55-1,6 bar. Problemet med at måle dæktemp helt optimalt var at man skulle køre en hel omgang, med begrænset fart, plus der gik tid med at komme igennem pit og komme ud og måle, så på den tid ville der ske en afkøling af dækkende. At få varme i disse dæk, kræver også en smule mod, når man er vant til at køre på gadedæk. Man kan og skal presse dækkende væsentlig mere rundt i alle sving og det tager lidt tilvending. Når det så er sagt, så er R-dæk virkelig noget som virker. Hvis man godt kan lide lidt action og bagende drift, så skal man IKKE købe disse dæk. Øj hvor står de bare godt fast, det er lige som at køre på skinner.

Efter middag, begyndte jeg at tage tider med min performancebox. Det blev dog lidt mere besværligt end jeg havde regnet med. Som sædvanligt var trackdayen proppet med power biler, Porsche, Ferrari, Audi, Lotus, Subaru, BMW osv. Nok 80% af bilerne have dobbelt så mange eller mere HK end mig. Men men R-dæk gør en forskel. Mange af de omgange hvor jeg tog tid, blev spoleret fordi at jeg måtte slippe gassen, bagved en af de dyre drenge. Tilgengæld så havde jeg ikke en chance når vi nåede til langsiden, der trak de bare fra. Når så det begyndte at svinge igen, lå jeg lige bagved. Min bedste tid blev 1.17 for en clean lap. Snakkede med en som kørte Opel Speedster og hans bedste omgange lå på 1.19-1.20. Så det var sådan set godt nok.

Meeeeeeeeen Der er meget arbejde der skal gøres endnu, for de bedste tider i MX-5 cup ligger pÃ¥ 1.11-1.13. Hvor finder man 5 sekunder pÃ¥ banen, inden om 4 uger inden det gÃ¥r løs mod de gæve svensker. Nu har mine forventninger til min debut i MX-5 cuppen, aldrig været at gÃ¥ ind som rookie ogsÃ¥ vinde det hele. Mine forventninger til løbet pÃ¥ Knutstorp er at fÃ¥ erfaring, samle data, ikke fÃ¥ skrammer, men ved os at mit konkurrence gen, vil gøre meget for ikke at falde igennem og være hÃ¥bløs bagefter de andre. Der skal arbejdes de næste 4 uger. Synes at mine nedbremsninger, indstyring og generelt svinghastighed og linier er god, der er sikkert en del svensker i cuppen som gør det bedre, men hvor jeg tror at jeg kan hente lidt pÃ¥ de andre, er med mere power. Jeg følte virkelig at min bil var lidt sløv ned af langsiden. Specielt min topfart for enden af langsiden var jeg ikke helt tilfreds med, lÃ¥ pÃ¥ en 145-150 km/t (mange af de andre til trackdayen var oppe og snuse til 200 km/t). Min fart gennem sving kombination â€
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » fre 4. jun 2010 21:31

Specielt min topfart for enden af langsiden var jeg ikke helt tilfreds med, lÃ¥ pÃ¥ en 145-150 km/t (mange af de andre til trackdayen var oppe og snuse til 200 km/t). Min fart gennem sving kombination â€
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf motorbøllen » fre 4. jun 2010 22:35

Du er dælme da også nået et godt stykke vej, når man tænker på hvor sent i forløbet med tuning og race at du fik indfaldet om MX-5 cuppen.
Du har da godt nok fået lagt et stykke arbejde i det og jeg melder mig frivilligt til at støtte op om projektet, så godt som tiden tillader, både med moralsk opbakning og som pit-crew.

Og så lige en tommelfinger i vejret for den ildhu du har lagt i også.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf altid6 » ons 9. jun 2010 16:16

Moralsk opbakning kan man altid bruge, så i er velkommen på Ring Knutstorp den 3 og 4 juli :) . I dag bestod jeg den danske teori prøve og har derved fået dansk racerlicens. Alt ser ud til at falde på plads. Nu venter jeg bare på pakken med køreudrustningen, køredragt, sko, undertøj og ny hjelm. Alt udstyrret skal jo være FIA godkendt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » man 21. jun 2010 19:16

Så er der lidt under 2 uger til min debut i den svenske MX-5 cup. Alt er klart, udstyr, værktøj, papir osv. Fra på fredag har jeg en uges ferie op til løbet, så der skal nusses om bilen, så den er så optimal som det er muligt. Skal have sat min bananmanifold på igen og have tunet lidt på motorstyringen og de justerbar knasthjul. Dertil kommer alt unødvendigt skal ud af bilen. Har snakket med nogle af de MX-5 drenge som ligger i toppen af MX-5 cuppen og deres dom er at min bil er 100 kg for tung til at være med i toppen :o . Nu satser jeg ikke på at være med i toppen i mit debut løb, men 100 kg, hvor fanden finder man dem!!!! Nu har jeg undersøgt sagen lidt og det viser sig at gentleman reglerne bliver bøjet lidt i MX-5 cuppen. Princippet er at det kun er indregisreret biler som må deltage, det vil sige at de skal kunne gå gennem syn. Princippet er også at man køre i bilen til løbet, deltager i racet også køre hjem igen, alt sammen for at holde omkostningerne nede i denne racerserie. MEN de biler der ligger i toppen af serien er fuldstændig strippet for alt, glas er erstattet med plastic, døre, bagklap, motorhjelm og hardtop er erstattet af dele i glasfiber, rigtige racerbiler. Hmm så kan man jo sagtens få vægten ned og de biler bliver ihvertfald ikke brugt til dagligt. Vi er selvfølgelig alle konkurrence mennesker, ellers stiller man ikke op til race og man kan ikke vinde hvis ikke udstyret er total optimeret og det koster. Jeg skal samle erfaring i det første løb og så må bilen blive optimeret i løbet af vinteren hjemme i garage, for et mere konkurrence dygtigt køretøj. Alt er jo ikke vægt trimning. Reglerne siger at man må have et vægt til Hk forhold på ned til 7 kg/hk. For min vægt på nuværende tidspunkt betyder det lidt over 152 hk er tilladt. Så det skal der arbejdes lidt på.
Jeg er allerede kommet på leaderboard http://www.spvm.se/index.php?page=mx-5-cup
Der er kommet 2 klasser i MX-5 cup. Klasse 2 for dem som ikke er så seriøse omkring deres bil, men har en rimelig standard MX-5 (dog med opdateret undervogn, racerdæk osv). Klasse 1 for de meget seriøse som tænker i optimeringer af bilen konstant. Jeg er i klasse 1 med de hårde drenge. Måske havde jeg haft en god chance i klasse 2, men da jeg har programerbar motorstyring, skal jeg deltage i klasse 1. Dette er også klassen jeg satser på, så det er helt fint.
Kan ikke beskrives hvor spændt jeg er på min debut. På nuværende tidspunkt er der 25 MX-5 tilmeldt og over 200 biler til hele sportsvognsmesterskabet. Der bliver masser af race at kigge på hvis i skulle komme forbi Ring Knutstorp mellem den 2-4 juli. Og kom endelig forbi i pitten og sige hej.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf one-niner » tirs 22. jun 2010 15:48

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre hvordan det går - du har i hvert tilfælde moralsk opbakning herfra :)

Det der med at de skal kunne synes... Hvis man erstatter dørene med glasfiber, svækker man så ikke bilens sikkerhed? Jeg troede heller ikke, at man kunne syne en bil med anden motorstyring, men den skal måske bare kunne klare emissionskravet?

Det er ikke for at være sippet, men mere af interesse (især det med motorstyringen :))

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Mogenz » tirs 22. jun 2010 23:24

Nu vil jeg nødig blande Hasse ind i det uden han selv bringer det på banen.
Men synes det var meget tæt på de 150hk han har uden anden motorstyring.
Hasse du må lige sige til hvis jeg er helt fra den.
Men det ville vel betyde at med tilsvarende modifikationer at du kan nå det mål på de 152 krikker uden de store problemer med anden motorstyring.
Lidt flere HK må betyde at du slipper for at lave plastik ruder og glasfiber chassis.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf altid6 » ons 23. jun 2010 16:26

Med lidt over en uge til MX-5 cup, har jeg for et stykke tid siden erkendt at min bil ikke er konkurrence dygtig til at ligge i toppen af feltet (hvilket min erfaring nok heller ikke er). Erfaring kan komme, men som man ved fra andre motorsportsklasser, så kan man ikke være med fremme, hvis ikke udstyret er i orden. For at være med i MX-5 cup, skal man lave en vogndeklaration, hvor ens vægt til kraft forhold bliver beregnet. I den klasse som MX-5 cup køre under der er det optimale 7 kg/hk. Min deklaration siger 8,83 kg/hk, så der er noget som skal forbedres. Der er flere muligheder for at få bilen ned i nærheden af de 7 kg/hk. Jeg kan lette bilen en hel del, faktisk er det tilladt at få den helt ned på 853 kg, med den effekt jeg har fra motoren nu. Men jeg vil stadig bruge min bil til hverdag, så at strippe den for alt interiør og begynde at erstatte karrosse dele med letvægtsdele, synes jeg ikke er et vinterprojekt jeg vil gå i gang med. En anden mulighed er turbo eller kompressor. Det er muligt at køre med dette, men med trykladning skal bilen også veje mere, faktisk betydeligt mere. Så det er heller ikke en mulighed at støbe bagagerummet til med beton + problemer ved syn. Hvad der skal til er NA power. Jeg har lavet nogle powerruns med min performancebox, for at se hvad jeg kan få ud af bilen på nuværende tidspunkt. Resultatet blev 99,5 HK på baghjulene og fuelcut lå på 7800 omd. Det lyder måske ikke af så meget, men det er faktisk ikke helt tosset. Min er en 1,6 motor, med turbostempler (sænket kompression, da jeg satsede på en turbo bil en gang).
Jeg har kigget en del dyno målinger igennem for standard MX-5 og for en 1,6 har den mellem 86-90 hk på baghjul og en 1,8 mellem 95-101 hk på baghjul (gælder for NA model). Der er et typisk tab på mellem 25-30 hk fra svinghjul til baghjul. Der er forskel på dyno målingerne, alt efter antal kilometer på motoren og vedligehold af motor. Så umiddelbart så performer min 1,6 motor som en 1,8 motor. Men jeg skal have mere power, hvis jeg skal ned på 7 kg/hk og samtidig beholde den vægt jeg har nu på bilen. Mit vinterprojekt ligger på motoren, stempler og kompression. Jeg skrev en mail til Flyín Miata ang. hvad jeg kunne forvente, ved at skifte mine FM turbostempler 1:8, ud med FM høj kompressionsstempler 1:11.

Min mail til FM:
I have made a total rebuild of my 1,6 engine, with a lot of FM products. My plan was too build a turbo Miata, therefore I have the FM turbo pistons in the engine. Now I have changed my mind, and am going for some N/A power. My question is what I approximately can expect in power gain.

As said I have the FM turbo pistons now, stock fuel rail and injectors, ported and polished head, fully programmable engine management, a 4-2-1 header. K&N open air filter. FM adjustable cam gear.
Now my plan is too put in some 1:11 FM pistons, FM fuel rail and some larger injectors.
Would that be a waste of money, or would I see some power gain from that project??
I know that you can’t say precisely what the power gain will be, but it would be nice with an expert opinion, before I order the items.

Deres svar:
Hello,

Well tuned with the turbo pistons in N/A mode you might get around 100 rwhp. If you bore out the block for the 11:1 pistons & get a good tune you might get up to around 130 rwhp. So, it would take some work, but it would be worthwhile. The stock fuel injectors are fine for this power level.

Questions? Check out our FAQs
http://www.flyinmiata.com/FAQ/
===================
Jeremy Ferber
Technical Sales Manager
Flyin' Miata
499 35 Road
Palisade, CO 81526
Så FM mener at cirka 100 hk på baghjul er det optimale jeg kan få ud af min motor med turbostempler og med min måling på 99,5 hk, ligger jeg meget tæt på det. At der skulle være cirka 30 hk at hente ved at skifte til 1:11 stempler og tune på dem, lyder til at være en god deal.
Hvis jeg i teorien kan få tunet motoren til 130 hk på baghjul med disse stempler, ville det være cirka 160 hk på svinghjulet og med den vægt jeg har på bilen nu, vil det give et vægt til kraft forhold på 7,14 kg/hk, hvilket er inden for reglementet i MX-5 cuppen.
Så til vinter ryger motoren ud af bilen igen og nye stempler kommer i. Dette med at skifte stempler kunne måske også være en mulighed for nogle af jer, som leder efter lidt mere skub i bilen, men ikke vil ud i det med trykladning. Dog skal man ikke sætte disse stempler i hvis man køre med original motorstyring. Så kan stemplerne komme til at se sådan her ud. Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » ons 23. jun 2010 16:29

fortsat..........

Så FM mener at cirka 100 hk på baghjul er det optimale jeg kan få ud af min motor med turbostempler og med min måling på 99,5 hk, ligger jeg meget tæt på det. At der skulle være cirka 30 hk at hente ved at skifte til 1:11 stempler og tune på dem, lyder til at være en god deal.
Hvis jeg i teorien kan få tunet motoren til 130 hk på baghjul med disse stempler, ville det være cirka 160 hk på svinghjulet og med den vægt jeg har på bilen nu, vil det give et vægt til kraft forhold på 7,14 kg/hk, hvilket er inden for reglementet i MX-5 cuppen.
Så til vinter ryger motoren ud af bilen igen og nye stempler kommer i. Dette med at skifte stempler kunne måske også være en mulighed for nogle af jer, som leder efter lidt mere skub i bilen, men ikke vil ud i det med trykladning. Dog skal man ikke sætte disse stempler i hvis man køre med original motorstyring. Så kan stemplerne komme til at se sådan her ud.
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron