Filt-agtigt i højtaler gitteret på NA?

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Filt-agtigt i højtaler gitteret på NA?

Indlægaf MrT » ons 28. okt 2009 13:09

Jeg har bemærket at mine højtaler gittere har en slags \"filt\" bag gitteren. Hvis jeg forsøger at puste igennem det, kommer det meste af luften tilbage i hovedet på mig, og går altså ikke igennem. Så jeg ved ikke hvor meget det evt. begrænser lyden?

Når jeg så kigger på et nyt gitter fra mx5parts, så ser det ikke ud til der er nogen som helst form for filt: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/413

Har jeres gitre også filt i, eller bør jeg fjerne det for at få bedre lyd fra højtalerne? Det ser ud til at være en one-way street, når først det er væk, får jeg det ikke sat fast igen.

Billede

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Kuksi » ons 28. okt 2009 17:35

Højtalerstof tager altid noget af lyden. Som gammel HiFi freak, kan jeg ikke mindes ikke at kunne høre en forbedring når det blev fjernet. Det selv om der har været tale om højtalere i 50.000 kr klassen. Især diskanten bliver mere \"luftig\", og rumgengivelsen forbedres.
Hvor hørbart det vil være i din bil, og om det opvejer ulæmpen med det støv der kan komme ind, tør jeg ikke sige. Selv ville jeg fjerne det, hvis du jævnligt lytter til musik i bilen. Jeg vil næppe kunne høre det selv, både pga. alder og den dejlige indsugnin/udstødnings \"musik\" jeg har i min bil. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » ons 28. okt 2009 17:38

Prøver i første omgang at fjerne gitteret fuldstændig fra begge højtalere (og køre rundt med dem \"nøgne\"), så må jeg se om jeg kan høre forskel - hvis jeg er i tvivl, så kan det vist ikke svare sig at gøre noget ved det :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf motorbøllen » ons 28. okt 2009 18:22

Hvis du farer med lempe, vil jeg tro at du ved at tage den store ring af på bagsiden, kan få filten forsigtigt af uden af du får ødelagt det fuldstændigt.

Jeg tror at jeg en af de nærmeste dage vil prøve at se om mine egne eventuelt skulle være forsynet med en sådan lydbremse.
Måske skulle jeg samtidig frekventere Dansk Auto hi-fi og se hvad der falder ud når han ryster godteposen.
Det burde være til at finde et par reelle højtalere til en fornuftig pris.

Men prøv at se om du kan få holderingen til gitteret af og om filten skulle være fastgjort i den.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf MrT » ons 28. okt 2009 22:09

motorbøllen skrev:Hvis du farer med lempe, vil jeg tro at du ved at tage den store ring af på bagsiden, kan få filten forsigtigt af uden af du får ødelagt det fuldstændigt.


Jeg synes nemlig også man burde kunne tage "et eller andet" af bagsiden for at komme nærmere ind til det, men kan dælme ikke lige gennemskue hvordan :) Men jeg prøver som sagt lige at tage gitterne helt af og køre uden, og se om jeg kan høre forskel.

Men indtil videre er jeg da godt tilfreds med mine JBL højtalere, de fylder hvertfald hullet godt ud.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Claus » ons 28. okt 2009 23:01

Du kan købe nyt stof her, hvis det skulle gå galt og så lime det på.

http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=78673
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tors 29. okt 2009 08:06

Tak Claus. Ud fra billedet synes jeg dog ikke helt det ligner det jeg har, men det kan selvfølgelig være lidt svært at bedømme ud fra billedet. Men bare man da kan få fat i noget så jeg kan beskytte med støv osv, hvis jeg skulle fortryde.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf MrT » tors 29. okt 2009 12:56

Umiddelbart kan jeg ikke høre den store (hvis nogen) forskel når jeg kører uden gitter overhovedet, så kan vist ikke svare sig at forsøge at fjerne selve filten. Så vil jeg næsten hellere sørge for at højtalerne er bare en smule beskyttet mod støv og skidt, for der kommer jo trods alt lidt ind engang imellem når man kører med toppen nede :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Claus » tors 29. okt 2009 14:56

MrT, du har sikkert ret, jeg aner faktisk ikke om det er identisk...jeg tvivler dog på at det er identisk.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tors 29. okt 2009 16:03

Det er også underordnet :) Kan ikke høre forskel med eller uden, så ingen grund til at pille nærmere ved det. Så det var et hurtigt lyd-projekt, dette :lol:
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16


Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron