Hvor meget vand kommer ind i døren mht. højttalere?

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Hvor meget vand kommer ind i døren mht. højttalere?

Indlægaf MrT » tors 24. sep 2009 17:03

Jah jeg købte jo ny radio forleden og før jeg vidste af det, har jeg så også hentet nogle JBL højttalere til at erstatte de elendige kenwood der sad i 5'eren da jeg købte den.

Det var ldit bøvlet med montering (har kun taget den ene side indtil videre), men det er gjort uden at lave ændringer i bilen hvertfald. Den metal-monteringsramme der fulgte med, måtte jeg lige lave et ekstra hul i med pladesaksen.

Men det jeg er nervøs for, er hvor meget vand der kommer ind i døren og på højttaleren? Den plastic \"krave\" som sidder der originalt, er ikke dyb nok - eller stor nok i diameter - til at nå omkring JBL'en.

Dur det hvis man bare vikler noget gaffa tape omkring højttaleren så det ikke kommer vand ned på den? Fugt slipper man nok ikke for, men det kan de også godt holde til.

Eller skal jeg have fat i sådan noget tam tam?
http://www.carlab.dk/shop/lydisolerings ... 2838p.html


Billede

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Claus » tors 24. sep 2009 18:07

Det link du henviser til, lyder til at være en rigtig god ide...ikke så meget på grund af vand, for det tvivler jeg bliver et problem...men for at give en bedre lyd i bilen...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf KjaLLe » tors 24. sep 2009 21:33

Vandet skal du ikke være nervøs for, der kommer så lidt at højttalerne ikke tager skade..

Mht. linket, ser de da meget smarte ud, og de vil sikkert også give en mere kontant bas i bilen, men tjek lige om de kan være der når ruderne er kørt ned også :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf MrT » fre 25. sep 2009 06:39

Jeg prøver lige at køre ruderne ned mens jeg har højttaleren ude, for at se hvor langt henne de egentlig er - jeg tror dog ikke de kommer alt tæt på.

Jeg tror også at de Lydisoleringskaller giver en mere kontant bas, men jeg kan læse på miata.net at de ikke kun er lutter lagkage, vist noget med at membranen ikke kan \"ånde\" bagfra når man lukker den inde i sådan en skal, og det er meningen at højttalerne i døren skal bruge dørens hulrum for at fungere effektivt- men det kommer nok an på hvilken højttaler man har.

Kunne dog godt finde på at købe dem og give dem et forsøg for at finde ud af hvordan de ændrer lyden - man kan jo altid skære lidt ud i bunden af dem for at \"åbne lidt mere op\", hvis det bliver nødvendigt.

Der er en tråd her hvor man kan læse lidt mere om det - der er faktisk nogle kreative forslag, bl.a. tupperware-lignende plastic bøtter og gaffa tape:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=326247
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Softtop » fre 25. sep 2009 08:50

MrT skrev:Jeg prøver lige at køre ruderne ned mens jeg har højttaleren ude, for at se hvor langt henne de egentlig er - jeg tror dog ikke de kommer alt tæt på.

Jeg tror også at de Lydisoleringskaller giver en mere kontant bas, men jeg kan læse på miata.net at de ikke kun er lutter lagkage, vist noget med at membranen ikke kan "ånde" bagfra når man lukker den inde i sådan en skal, og det er meningen at højttalerne i døren skal bruge dørens hulrum for at fungere effektivt- men det kommer nok an på hvilken højttaler man har.

Kunne dog godt finde på at købe dem og give dem et forsøg for at finde ud af hvordan de ændrer lyden - man kan jo altid skære lidt ud i bunden af dem for at "åbne lidt mere op", hvis det bliver nødvendigt.

Der er en tråd her hvor man kan læse lidt mere om det - der er faktisk nogle kreative forslag, bl.a. tupperware-lignende plastic bøtter og gaffa tape:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=326247



De er en god løsning på vandproblemet. Bruger selv nogle
tilsvarende, men de er købt færdige som en halv skal, d.v.s. "halvtag"
Du må endelig IKKE bruge dem lukket - du begrænser enhedens
kabinetvolume til ingenting, hvilket dræber bassen!
Det er muligt at visse enheder er afstemt til så små kabinetter,
med de ville i så fald alligevel aldrig kunne levere bas.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf MrT » fre 25. sep 2009 10:31

Softtop skrev:De er en god løsning på vandproblemet. Bruger selv nogle
tilsvarende, men de er købt færdige som en halv skal, d.v.s. "halvtag"
Du må endelig IKKE bruge dem lukket - du begrænser enhedens
kabinetvolume til ingenting, hvilket dræber bassen!
Det er muligt at visse enheder er afstemt til så små kabinetter,
med de ville i så fald alligevel aldrig kunne levere bas.


Thank you - "halvtag", lige præcis det jeg mente, kunne bare ikke formulere mig ordentligt :D

Jeg bliver dog nok nødt til at lave gaffa tape løsningen i første omgang hvertfald. Skal også lige have fundet noget "skum tape" til at køre omkring den adapter der er monteret på døren, så det lukker ordentlig tæt og til at tage eventuelle vibrationer.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf MrT » fre 25. sep 2009 20:15

SÃ¥ er de monteret.

Jeg dækkede cirka 2/3 af bagsiden med gaffa så jeg er rimelig sikker på at der ikke drypper vand ind bag i højtaleren. Jeg ved ikke helt med elektronikken, ville ikke dække det til hvis det er noget der bliver varmt, så jeg håber bare det er lavet til at modstå whatever vand/dråber der evt. må finde vej dertil.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror måske godt at det gaffa jeg har sat på, kan have haft negativ indflydelse på lyd kvaliteten. Jeg synes egentlig de spiller godt nok, en smule bedre end de gamle hvertfald, men der er hvertfald væsentlig mere bass i dem.

Billede

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf PGS » fre 25. sep 2009 21:45

MrT,
Jeg er nöd til at spörge.., Hvad er det for vand du er så bange for? Tänker du på regnvand som skulle kunne komme ind via siderude og skrabeliste ved dören? Jeg tror ikke det er noget problem, medmindre du enten har utrolig dårlige lister eller köre den lille röde tvärs igennem den värste monsunregn i en malaysisk regnskov.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS
 
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:29
Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf MrT » fre 25. sep 2009 22:07

Jeg tænker bare at der må være en grund til at der sidder sådan en plastic krave omkring standard højtalerne, som ser ud til at fungere som \"halvtag\" til at tage det vand der nu måtte falde derned.

Læg dertil at der jo netop sidder det stykke plastic mellem døren og beklædningen, som helst ikke skal fjernes eller rives for meget i stykker.

Og så har jeg læst lidt diverse på miata.net, bl.a. en der oplevede at hans højtalere var våde efter en mindre bilvask og en anden der opdagede spor af vand på de plastic kraver der er originalt monteret.

Gider bare ikke ødelægge et sæt 800 kroners højtalere :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Softtop » lør 26. sep 2009 11:05

PGS skrev:MrT,
Jeg er nöd til at spörge.., Hvad er det for vand du er så bange for? Tänker du på regnvand som skulle kunne komme ind via siderude og skrabeliste ved dören? Jeg tror ikke det er noget problem, medmindre du enten har utrolig dårlige lister eller köre den lille röde tvärs igennem den värste monsunregn i en malaysisk regnskov.


Vand er slet ikke ualmindeligt, heller ikke med lister der er iorden.
Der sidder lidt filt på listerne op til ruden og det er ikke 100% tæt,
men det er selvfølgelig ikke en syndflod vi taler om :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Softtop » lør 26. sep 2009 11:11

MrT skrev:SÃ¥ er de monteret.

Jeg dækkede cirka 2/3 af bagsiden med gaffa så jeg er rimelig sikker på at der ikke drypper vand ind bag i højtaleren. Jeg ved ikke helt med elektronikken, ville ikke dække det til hvis det er noget der bliver varmt, så jeg håber bare det er lavet til at modstå whatever vand/dråber der evt. må finde vej dertil.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror måske godt at det gaffa jeg har sat på, kan have haft negativ indflydelse på lyd kvaliteten. Jeg synes egentlig de spiller godt nok, en smule bedre end de gamle hvertfald, men der er hvertfald væsentlig mere bass i dem.

Billede

Billede


Nu ved jeg jo at du påtænker at benytte plastkapperne, når de er klar,
men der er ét lille problem med din tapeløsning. Det bedste villle være at
det ikke sad fast ved magneten, men kun sad fast langs med monteringsfladen.
Dette er fordi at hvis det bliver for tillukket, så belastes membran og kantophæng skævt..
Men for en kortere periode, så går det nok! :)
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf PGS » lør 26. sep 2009 17:30

Softtop skrev:
Vand er slet ikke ualmindeligt, heller ikke med lister der er iorden.
Der sidder lidt filt på listerne op til ruden og det er ikke 100% tæt,
men det er selvfølgelig ikke en syndflod vi taler om :wink:


Hvis vand kommer ind i dörene, hvordan kommer vandet så ud igen?
Findes der huller i undersiden af dören netop for at aflede vandet?
Jeg kunne i og for sig gå ud og lägge mig under dören og checke, men jeg er usikker på om jeg kommer op igen, sådan en lördag aften efter et par glas rödvin :lol:
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS
 
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:29
Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf jesperkj » lør 26. sep 2009 18:10

der er drænhuller i bunden af alle bildøre ellers bliver døren jo fyldt op på et tidspunkt. selv om guldfisk er flotte er det ikke meningen man skal havde dem i dørene, det er heller ikke til at fodre dem der. :D
jesperkj
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2009 15:44
Geografisk sted: fuglebjerg, sjælland

Indlægaf Claus » lør 26. sep 2009 20:04

Med tape bagved membranen, forhindrer du desværre at der kommer dyb bas fra højttaleren, den har jo ikke noget resonans kammer, eller væsentligt mindre end normalt...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » lør 26. sep 2009 20:58

Claus skrev:Med tape bagved membranen, forhindrer du desværre at der kommer dyb bas fra højttaleren, den har jo ikke noget resonans kammer, eller væsentligt mindre end normalt...


Claus skrev:Det link du henviser til, lyder til at være en rigtig god ide...ikke så meget på grund af vand, for det tvivler jeg bliver et problem...men for at give en bedre lyd i bilen...



Forklar så om du kan Claus, hvordan du kan mene så forskelligt
om to løsinger der begge indkapsler enheden??? :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Næste

Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron