Dæmpning af lyset i min radio

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Dæmpning af lyset i min radio

Indlægaf And » tirs 10. mar 2009 22:17

Hej

Når jeg kører om aftenen er jeg lidt irriteret af at display og knapper på radioen lyser lidt for kraftigt. På min radio er der en indgang til dæmpning af lyset, men hvad skal jeg bruge dertil af kabel fra bilen?

Har en NA allerede det rigtige kabel liggende klar til at smide i ISO-stikket eller skal jeg selv strikke noget sammen?

... og nej man kan ikke gøre det direkte i radioens menu - den er så \"intelligent\" at den vil have signal fra bilen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » tors 25. feb 2010 13:40

Jeg har selv investigeret lidt videre i sagen.

I forbindelse med en anden opgave begyndte jeg at se lidt på ledningsnettet bag radioen. http://five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2509

Her fandt jeg frem til en grå ledning som var markeret LIGHT - denne sidder i det \"ekstra\" stykke ledningsnet der er sat ind mellem bilens originale stik og radioens ISO stik.Billede

I bilens ledningsnet bliver denne ledning til en SORT/RØD ledning med to GRÅ streger undervejs. Billede

Ved måling blev det konstateret at der kom spænding på når jeg tændte lyset - super, så er det jo den der skal bruges!

MEN! Min bil er med eftermonteret kørelys der tænder automatisk når motoren startes. Desværre betyder det så også at der kommer spænding på ledningen når motoren kører - uanset positionen af lyskontakten.

Derfor bliver løsningen på denne opgave at jeg finder en ledning der kun sætter spænding på når der er er lys i bilens nær/fjernlys.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Star » tors 25. feb 2010 15:38

jeg ville mene at du skulle få dit kørelys monteret på den måde at den \"by-passer\" det almindelige lyskontakt - således at lyskontakten er den der tænder for instumentbelysningen - og dermed også lyset til radioinstrumenteringen. (eller rettere sagt lysdæmperen i radioen)
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf And » søn 28. feb 2010 21:18

Star skrev:jeg ville mene at du skulle få dit kørelys monteret på den måde at den "by-passer" det almindelige lyskontakt - således at lyskontakten er den der tænder for instumentbelysningen - og dermed også lyset til radioinstrumenteringen. (eller rettere sagt lysdæmperen i radioen)

Det ville være optimalt - meeeen der bliver jeg nok en tak for doven! Det jeg har er relæstyret og fungerer rigtigt godt. Ideen med at udnytte bilens lysdæmper til radioen er ikke så optimal her, da radioen kun detekterer om der er spænding eller ej. Den justerer ikke lyses i takt med udgangspændingen fra lysdæmperen. I stedet justeres lysstyrken direkte i en menu på radioen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg


Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron