Xenon

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Xenon

Indlægaf Arne letgods » søn 31. aug 2008 23:53

Nogen der har erfaring med at eftermontere xenon på NB modelen.

Jeg er den heldige ejere at en NB fra 99. Mit problem er at jmen tidliger bil havde xenon, hvilket jeg i den grad har vænede mig til.

Så det er ikke på grund af udseendet, eller styling, men simpelthen fordi det giver et meget bedre lys med xenon.

håber nogen har erfaring med xenon.
Arne letgods
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 27. aug 2008 03:14

Indlægaf Lurendrejer » man 1. sep 2008 10:06

Jeg hørte faktisk noget om nogle billige kits - men afslog pga. det der med syn...

kan bilen synes med skidtet? (jeg mener at lygterne selv skal kunne justere højde osv før det er lovligt)

Jeg kan da lige få hørt i eftermiddag om hvor det lige var at man kunne køwe skidtet til en rimelig penge.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf KjaLLe » man 1. sep 2008 12:51

Du kan sagtens eftermontere et Xenon kit i din NB'er ingen problemer der.

Og mit råd ville være at holde sig til 6-8000 Kelvin.

Men bilen er ikke godkendt med det da den skal have lygtevask samt automatisk niveauregulering.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf PartyPhreak » man 1. sep 2008 13:18

Jeg vil til gengæld anbefale 4300k, det er det der giver det klart bedste lys og er mest hvidt... Måske max 6000k det er let blåligt, men 8000k er for meget blåt...
Brugeravatar
PartyPhreak
 
Indlæg: 134
Tilmeldt: tors 15. apr 2004 09:07
Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Claus » man 1. sep 2008 20:46

Ikke for at være negativ, men jeg hader biler med eftermonteret xenon...forstår godt at det er ulovligt når bilen spreder lyset over hele vejen og kan faktisk kun fryde mig når andre fortæller mig at de har fået 500kr i bøde og bilen ikke kom igennem syn.

PS: Kører med selv med originalt xenon lys på min Honda Accord, men det blænder ikke modkørende.

http://www.autoexpress.co.uk/videos/fea ... _test.html
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Xenon

Indlægaf Piphest » man 1. sep 2008 20:58

Arne letgods skrev:Nogen der har erfaring med at eftermontere xenon på NB modelen.

Jeg er den heldige ejere at en NB fra 99. Mit problem er at jmen tidliger bil havde xenon, hvilket jeg i den grad har vænede mig til.

Så det er ikke på grund af udseendet, eller styling, men simpelthen fordi det giver et meget bedre lys med xenon.

håber nogen har erfaring med xenon.

Jeg købte et par 6000k Xenon -kit her i foråret af en gut som selv importerer sættene hjem fra Kina. Købte både et til Mazdaen og et til kærestens Toyota Aygo. Jeg synes de lyser super godt, så jeg vil selv om de ikke er SÅ lovlige (men hvad er efterhånden det ved min bil), aldrig tilbage til de gamle "stearinlys" jeg kørte med før ! ;)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Piphest » man 1. sep 2008 21:20

Claus skrev:Ikke for at være negativ, men jeg hader biler med eftermonteret xenon...forstår godt at det er ulovligt når bilen spreder lyset over hele vejen og kan faktisk kun fryde mig når andre fortæller mig at de har fået 500kr i bøde og bilen ikke kom igennem syn.

PS: Kører med selv med originalt xenon lys på min Honda Accord, men det blænder ikke modkørende.

http://www.autoexpress.co.uk/videos/fea ... _test.html

Jeg kan godt forstå dig Claus, det er irriterende med dem der har eftermonteret Xenon, som ikke kan finde ud af at få dem justeret korrekt. Jeg synes til gengæld der er mange eftermonterede Xenon der slet ikke blænder, så mon ikke det bare er fordi de Xenon lygter der ikke er korrekt justeret, blænder mere fordi det er et skarpere lys?
Hvad jeg synes er langt mere irriterende, er dem der konstant kører med deres tågelys tændt, selv om der ikke er skyggen af tåge... DET er sgu noget der blænder.
Jeg har originalt Xenon i Seat'en, og det er da klart at foretrække, men nu fås det altså hverken til en NA'er eller en NB'er, og de originale pærer, dem er der altså ikke meget ved. :cry:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Ken » man 1. sep 2008 23:05

Eftermonteret Zenon er noget snavs for alle andre bilister end dem der sidder i vognen.
Originaltmonteret Zenon justerer automatisk parabolen, så den ikke blænder modkørende.

Det sad i min gamle slæde og det var satme noget der duede... For ikke at irretere de andre justerede jeg lygterne længere ned end de skulle...

Fandt et sæt til H4:

http://www.astina.dk/product_info.php?c ... _id=100849

Hvis det er den type pære NB'erne kører med...?

Ken
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Claus » tirs 2. sep 2008 07:35

Man kan justere dagen lang og meget ofte vil der stadigvæk være en utilsigtet spredning af lyset, som vil blænde modkørende, med mindre man justerer dem helt i bund så den kun lyser lige foran bilen...Det er jo ganske enkelt fordi parabolen ikke er udviklet og designet til xenon og specielt når der ikke er automatisk parabol justering går det helt galt...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Piphest » tirs 2. sep 2008 08:18

Claus skrev:Man kan justere dagen lang og meget ofte vil der stadigvæk være en utilsigtet spredning af lyset, som vil blænde modkørende, med mindre man justerer dem helt i bund så den kun lyser lige foran bilen...Det er jo ganske enkelt fordi parabolen ikke er udviklet og designet til xenon og specielt når der ikke er automatisk parabol justering går det helt galt...

Jeg er ked af at sige det Claus, men spredningen ændrer sig altså ikke ved at der kommer stærkere lys i de samme paraboler ;)
Jeg tror det ca. er en ud af 20, som jeg ser, hvor de står forkert, og ja, så er de da træls, men ikke dem der er justeret korrekt.
Der er oftere folk der blinker af min Altea, selv om den har Xenon fra fabrikken.
Hvis man har set sig sur på Xenon, og derfor altid fokuserer på folks lygter hver gang der er en der kører med skarpere lys, så kan jeg godt forstå at man synes de blænder. Men større spredning... Naaah.... ;)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Claus » tirs 2. sep 2008 08:51

Er ked af at sige det, men JO lysspredningen er anderledes fra en xenon pære end en original H4.

Prøv en dag og kikke på 2 identiske biler og se parabolen på den der har xenon og den der ikke har xenon og du vil opdage at en original xenon parabol er designet til xenon pærens anderledes lysspredning.

Det er netop en af grundene til at det er ulovligt at eftermontere xenon kits i en halogen parabol og ikke fordi man glemmer at få lyset justeret bagefter.

Et godt eksempel på det, er den video jeg tidligere i denne tråd henviste til - den viser forbilledligt hvor stor spredning der kommer fra xenon pæren versus originalen, selv med korrekt justerede forlygter.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Piphest » tirs 2. sep 2008 09:17

Claus skrev:Er ked af at sige det, men JO lysspredningen er anderledes fra en xenon pære end en original H4.

Prøv en dag og kikke på 2 identiske biler og se parabolen på den der har xenon og den der ikke har xenon og du vil opdage at en original xenon parabol er designet til xenon pærens anderledes lysspredning.

Det er netop en af grundene til at det er ulovligt at eftermontere xenon kits i en halogen parabol og ikke fordi man glemmer at få lyset justeret bagefter.

Et godt eksempel på det, er den video jeg tidligere i denne tråd henviste til - den viser forbilledligt hvor stor spredning der kommer fra xenon pæren versus originalen, selv med korrekt justerede forlygter.

Øh, ja den viser at spredningen er den samme, så vidt jeg kan se (ja, de siger noget andet, men viser at spredningen er den samme). Men de siger også at der kommer mindre lys, hvilket absolut heller ikke passer.
Er vi enige om at det er parabolen der afgør spredningen? Eller er der en eller anden ting der gør at lysstråler pludseligt kan hoppe i andre retninger fordi de er stærkere eller en anden farve? :)
Jeg synes bare de gamle stearinlys var farlige at køre med, da man intet kunne se.
Alternativet er at sætte en NBF front med NBF lygter på sin NB'er. Det har jeg også overvejet, da de er markant bedre en dem på en NB'er.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Claus » tirs 2. sep 2008 09:44

Hvor siger de at der er mindre lys ? De nævner netop at Xenon giver mere klart lys..
Videoen viser at den netop har en stor spredning, se 1:38 inde i videoen.
Xenon pære i en halogen parabol har en massiv diffus lys hvor der ikke må være lys, det viser netop at der ikke er kontrol over lysspredningen.
Parabolen og pæren i kombination afgører lysspredningen...en halogen pære har glødetråden placeret i toppen af pæren og parabolen er designet til at sprede netop dette lys.
En xenon er en gasart der lyser og det er derfor hele pæren der lyser og ikke kun et koncentreret sted på pæren...netop derfor sådan en spredning, idet parabolen ikke er designet til sådan en pære.
Hvis det blot var et spørgsmål om korrekt lygte justering, ville det ikke være ulovligt med xenon kits...at man har automatisk niveau justering, er blot for at undgå at blænde modkørerende når man har bagagerummet fyldt op.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf BB » tirs 2. sep 2008 18:08

Piphest skrev:Øh, ja den viser at spredningen er den samme, så vidt jeg kan se (ja, de siger noget andet, men viser at spredningen er den samme).


Hvis ikke du kan se der kommer lys uden for den veldefinerede lyskegle, så forstår jeg godt du har brug for ekstra lys:wink:

Jeg må altså erklære mig enig med Claus - der er en god grund til lortet er forbudt og når ikke du kan se lyset, så synes jeg du skulle køre til lygtekontrol og høre hvad de siger. Så får du enten bekræftet vi andre og loven er forkert, eller det går op for dig dit lys er farligt på vejen.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Claus » tirs 2. sep 2008 19:25

Om vi har turbo eller kompressor, udstødning og alu fælge med forkert ET mål, blot det ser godt ud samt om det er ulovligt eller ej - der kan jeg ikke være mere ligeglad.
Men nå det gælder xenon eller andet ekstra udstyr der kan være livsfarligt for andre billister, så har jeg en holdning - Piphest og andre, det er jo ikke personligt, dont forget.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron