ND med nye 16" fælge

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

ND med nye 16" fælge

Indlægaf Webmaster » søn 2. jun 2019 19:07

Billede
Billede

Det måtte jo ske. Tiden kom til at sætte nogle nye fælge på bilen. Jeg valgte at holde mig til 16", da jeg syntes bilen kører godt på 16" og det holder vægten nede. Valget fald på OZ Alleggerita i Matt Graphite, som er 7" bred og ET42. Originalfælgene er ET 45 og 6,5" bred. Monteringen skete med tilsvarende Yokohama 195/50/16 dæk som bilen er frabriksleveret med. Jeg vejede fælgen med dæk og sammenlignet med originalmonteringen er hvert hjul ca. 600g lettere. ET 42 passer godt til bilen når fælgen ændres fra 6,5" til 7", således at trædepunktet i forhold til hjulgeometrien fastholdes. Dækket stikker ca. 0,5 cm længere ud af hjulkasserne. Det passer godt til bilen uden at være for meget.

Billede

Den lettere vægt har ikke gjort det ringere for den lille 1,5. Den snurrer lystigt og jeg bilder mig ind, målt med følelserne, at 3 gear går lidt hurtigere under acceleration.

Havde kørt knap 20.000 km på org. dækkene og der var stadig ca. halvdelen af dækmønsteret tilbage. Så stadig lovlig og kunne godt have kørt mange flere km. Og hvilken forskel. De friske Yokohamadæk, som kommer fra en anden fabriksbil, har væsentlig mere greb, støjer mindre og føles blødere. Min vurdering er at det org. monterede Yokohamadæk er et overraskende godt sportsdæk monteret fra fabrikken. Min oplevelse er at det blive mere hårdt jo mere slidt det bliver og hårdheden til sidst gør at det holder længere dog med dårligere funktionalitet. Jeg har ladet mig fortælle at dækkvaliteten på de dæk som leveres med bilen (som har et lille OE mærke stemplet i siden) har en ringere kvalitet end hvis de købes tilsvarende fra Yokohama. Kunne godt finde på at prøve 4 tilsvarende dæk som ikke kommer fra fabrikken. Dækket (fabriksmonteret) har efter min vurdering super gode køreegenskaber når det er nyt.

Til info vil de 7" brede fælge med lethed tage et 205/50/16 dæk hvor der findes et noget støre dækudvalg. Eksempelvis Michelin Pilot Sport.

Et obs. punkt som de fleste overser når de sætter nye dæk på en MX-5 er load index. Det er det tal, som står efter dækstørrelsen. Yokohamadækket har et loadindex på 84. Jeg ved ikke hvad målet omhandler men det indikerer hvor meget vægt dækket kan klare. Så jo højere load index jo mere vægt kan dækket klare. Det betyder også at dækket bliver stivere i siden, dermed mindre komfortabelt og som resultat mindre velkørende grundet den manglende tilstrækkelige vægt på hjulet. Nogle dæk har et XL efter tallet. Det står for "Extra Load" og er til varebiler. Så et dæk med loadindex indikator XL hører på ingen måde til på en MX-5
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: ND med nye 16" fælge

Indlægaf hasse » fre 7. jun 2019 12:29

Mener at kunne huske, at dæks komponenter er forskellige alt efter, hvilket marked, de skal sælges på.
Og det gælder sikkert også Yokohama-dæk.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron