Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » lør 15. feb 2014 22:04

Der er stadigt mulighed for forbedringer, da du så vidt jeg husker stadigt kører med den originale cigarettænder (som vistnok er det eneste tilbageværende originale udstyr i din MX5). :lol:

Nææææ, du glemmer sidespejlene også er orginale. :lol:

Som I måske har bemærket, så har jeg gang i det største vinter projekt nogensinde!
Det skyldes en lang række af tilfældigheder, at det har grebet ekstra meget om sig i år. Men efter Sanne er flyttet fra Jelling så Jan er blevet alene, så keder han sig da vist :wink: . Jan er i hvert fald gået i gang med at rydde op og sælger nu ud af en masse gode brugte dele, til rigtig fornuftige priser. Så jeg har fået fingrene i en masse gode dele til nogle af de forbedringer/ændringer, jeg har gået og drømt om. Jeg kunne da anbefale andre at kikker forbi mx5specialisterne eller lige at gi' Jan et kald hvis I mangler noget.
Jeg bygger en ny 1,6 motor, så jeg slipper af med min "short nose" krumtap og store olieforbrug. Der på skal jeg have monteret mit super gejlede topstykke, som blev lavet for 2 vintre siden. Jeg opgraderer bagtøjet til et Torsen type I. Dermed ændres gearingen fra 4,30:1 til 4,10:1, altså lidt højere gearing (+4,7%). Dette kompenseres der delvist for med et skift af hjul fra 205/40-17 til 205/50-15 (-1,6%). I begge tilfælde er fælgene OZ Ultraleggera. FM's letteste svinghjul og en ny kobling, har jeg købt hjem fra udlandet, ligger også og venter. Jeg skal have en ny bagklap på, så jeg slipper af med den hagl skade (kun på bagklappen), som bilen i sin tid blev købt med i Tyskland. Diverse plastic trim dele med ridser og huller, bliver også udskiftet.

I kan da lige få lidt "stemnings billeder"
Billede Billede
Billede Billede
Billede Billede
Billede Billede
PS.Porterfield bremseklodserne på billedet er til AND
Billede
Den gamle motor klar til at blive løftet ud.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf And » søn 16. feb 2014 21:59

Respekt for projektet - jeg har intet nået endnu. Venter STADIG på kølerslanger fra England. Må vist hellere sende en langbølge i morgen for at høre om de nogensinde kommer på lager igen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » man 17. feb 2014 08:43

Ja lækkert er det. :D
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf jepperimmen » tors 20. feb 2014 13:52

Når vist lige en stage 3 opgradering hos CCR-Racing inden sæsonen starter :twisted:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf one-niner » tors 20. feb 2014 14:12

jepperimmen skrev:Når vist lige en stage 3 opgradering hos CCR-Racing inden sæsonen starter :twisted:

Spændende. Hvad består den af?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf jepperimmen » tors 20. feb 2014 14:27

one-niner skrev:Spændende. Hvad består den af?

Montering af intercooler
Nye/ændret rørføring og siliconeslanger (formstøbte)
Ny recirkuleringsventil
Nye/større benzindysser
Nyt beslag med ændret remføring og strammersystem
Fjernelse af restriktion og ændret remhjul
Omprogrammering af motorstyring
"Re-routingen" af kølingen for at kontrollere temperaturen
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf AS DK » tors 20. feb 2014 15:25

jepperimmen skrev:Når vist lige en stage 3 opgradering hos CCR-Racing inden sæsonen starter :twisted:


Så rykker Jeppe "the King of Mods" :wink:

Glæder mig til at høre om resultatet og om motorens "indvolde" kan følge med.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf jepperimmen » tors 20. feb 2014 15:30

AS DK skrev:...og om motorens "indvolde" kan følge med.

DÉT glæder jeg mig også til at finde ud af .. 8)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf one-niner » tors 20. feb 2014 16:36

Det burde ikke være noget problem.

Rotrex-kompressoren leverer et ret lavt moment i forhold til en turbo, og med turbo holder plejlstængerne normalt fint til 200 - 250 hk på baghjulene. Det er selvfølgelig forudsat, at tændingsbanken bliver holdt fra døren med tilstrækkeligt brændstof og konservativ tænding.

Der vil til gengæld være en del tænding og dermed hk at vinde ved stempler med lavere kompression, men det kommer jo nok også på et tidspunkt, hvis jeg kender ejeren ret :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf jepperimmen » tors 20. feb 2014 17:54

one-niner skrev:Rotrex-kompressoren leverer et ret lavt moment i forhold til en turbo, og med turbo holder plejlstængerne normalt fint til 200 - 250 hk på baghjulene. Det er selvfølgelig forudsat, at tændingsbanken bliver holdt fra døren med tilstrækkeligt brændstof og konservativ tænding.
Der vil til gengæld være en del tænding og dermed hk at vinde ved stempler med lavere kompression, men det kommer jo nok også på et tidspunkt, hvis jeg kender ejeren ret :)

Har talt meget med CCR om det er ved tiden at kigge på stempler/plejlstænger/krumtap og dermed også lavere kompression. Konklusionen er at med en effekt på ca 230-235hk burde det ikke være nødvendigt. Og hvis vi går efter effekt på 300hk så holder gearkasse og differentiale ikke. Spørg bare Kolstrup.. :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Webmaster » tors 20. feb 2014 18:17

Kan kun være enig med Jeppe,

Der kører mange Flyin Miata biler rundt med 200-250 HK på standard indemad. Tror til gengæld at man vil kunne lave en ret lækker sugemotor ved at skifte indemad. Primært til lettere stumper :)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf one-niner » tors 20. feb 2014 21:32

Jeps - det er bare rasende dyrt :(

Hvis man vil se nærmere på, hvad der skal til for at få seriøse effektforøgelser med "normal vejrtrækning" på en NB, så tjek tråden her: http://www.miataturbo.net/engine-perfor ... p-n-74903/

Det er Emilio fra 949 Racing, der skyder efter 200 hk på baghjulene - det er vel op imod 250 hk efter vores standard (!)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » fre 21. feb 2014 13:19

One-niner:
"Der vil til gengæld være en del tænding og dermed hk at vinde ved stempler med lavere kompression, men det kommer jo nok også på et tidspunkt, hvis jeg kender ejeren ret :)"

Jeg kan ikke rigtig følge den med, at stempler med lavere kompression skulle give flere hk.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf jepperimmen » fre 21. feb 2014 15:44

hasse skrev:Jeg kan ikke rigtig følge den med, at stempler med lavere kompression skulle give flere hk.

Nemmere at skrue op for trykket på turbo/kompressor med lavere kompression, da risiko for tændingsbanken elimineres med lav kompression. NB-FL er født med den højeste kompression.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf one-niner » fre 21. feb 2014 16:40

Jeps. På en ellers standard NB er den optimale tænding (flest hk) vistnok mulig, eller i hvert tilfælde næsten mulig, uden at motoren banker. Når der kommer tryk på, bliver man nød til at sætte tændingen lavere end det, der giver flest hk, for at undgå banken. Jo mere tryk, jo mere skal tændingen tilbage. Det giver dog stadig flere hk, end hvis man kører uden tryk.

Man kan køre med lidt mere tænding på en federe blanding, men det giver ikke det store. Lavere kompression tillader til gengæld noget mere tænding, og man kan således igen få flere hk.

Så er den giraf vist parteret :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron