Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » fre 21. feb 2014 16:58

Intercoolereren gør også sit. Ved at sænke temperaturen kan trykket øges yderligere, eller man kan være lidt mere aggressiv med tændingen.
Lyder rigtigt spændende Jeppe.
Og så må man endnu en gang erfare at det er lige meget hvad man er i gang med, så er der altid nogle der lige skal overgå en. :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf KjaLLe » fre 21. feb 2014 23:42

Lyder godt med sådan en stage 3 opgradering Jeppe 8) Og ja næste skridt efter dette må jo være at få skiftet noget indmad i motoren, dog har vi erfaret at den standard indmad ( i hvert fald på en NB 1.8 ) fint holder til 23xhk, dog var koblingen en anden snak, men den havde vist været dårlig længe :roll:

Kuksi: Uha, det er noget af en fin ombygning du er i gang med der, det skal sku nok blive godt.. Vi glæder os til at se flere spændene billeder :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf altid6 » lør 22. feb 2014 01:17

Webmaster skrev:Kan kun være enig med Jeppe,

Der kører mange Flyin Miata biler rundt med 200-250 HK på standard indemad. Tror til gengæld at man vil kunne lave en ret lækker sugemotor ved at skifte indemad. Primært til lettere stumper :)

Jeg laver 150 hk på ren sug, fra en 1,6 motor. Det er dog tunet til at den er lovlig og kan gå gennem syn. Når motoren kommer i racerbilen, så skal den tunes helt anderledes, så mon ikke jeg kan få noget mere effekt ud af den, ved en væsentlig bedre indsugning og noget mere brændstof der bliver sprøjtet ind. Motoren har også fået afbalanceret krumtap, carillo pejlstænger og wøsner stempler med en kompression på 1:12.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf KjaLLe » søn 23. feb 2014 00:26

Hvordan står det ellers til med dit racerbils projekt Jesper? Det er længe siden vi har set nogle billeder / updates fra dig :mrgreen:
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf ccr-racing » søn 23. feb 2014 12:45

@Jesper

Hvordan er den tunet til at være lovlig? Har du fået lavet tüv på din tuning?
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf altid6 » søn 23. feb 2014 17:06

Jamen det går da frem ad for racerbil projektet, dog langsomt.
Det største problem er tid, men for dog lagt et par timer i bilen engang imellem.
Ligger en opdatering på min tråd om racerbilen.

Den var tunet til at være lovlig på den måde, at den kunne overholde CO og lambda værdier ved et syn.
Der er intet tryk på, men ren NA tuning. Den er tunet til mere en 20% forøgelse, men har ikke oplevet at synshallen krævede en effektmåling.
Men det er heldigvis ikke et problem mere, da motoren aldrig mere skal til syn. Så nu skal der tunes endnu mere på motoren på et tidspunkt, når den kommer i racerbilen. Skal stadig ikke køre med tryk.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf ccr-racing » søn 23. feb 2014 17:50

ok - men det bliver tuningen ikke lovlig af desværre - der skal laves komplet forureningsattest, hvor bilen i klimakammer og på rullefelt bliver målt iht EU's kørecyklus og alle udstødningsgasser samles op i en "pose" og analyseres efterfølgende mhp om bilen overholder euronormen.
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf altid6 » søn 23. feb 2014 18:06

ccr-racing skrev:ok - men det bliver tuningen ikke lovlig af desværre - der skal laves komplet forureningsattest, hvor bilen i klimakammer og på rullefelt bliver målt iht EU's kørecyklus og alle udstødningsgasser samles op i en "pose" og analyseres efterfølgende mhp om bilen overholder euronormen.

Enig, men den kunne gå gennem syn :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » ons 26. feb 2014 00:45

Smider lige lidt fra weekendens arbejde. Gammel motor ud, ny ind. :D

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Fik ikke lige taget et billede, hvor den var kommet på plads. Det er egentligt ikke så slemt at hive motoren ud, men ville aldrig gøre det uden adgang til en grav, giraf og en garage med gode forhold.
Nøj hvor jeg glæder mig til at dreje nøglen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » ons 26. feb 2014 08:20

men ville aldrig gøre det uden adgang til en grav, giraf og en garage med gode forhold."

Klog mand er god at gæste:

Jeg opgi'r min værkstedsplads...gaden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Martin » ons 26. feb 2014 11:24

Nu du havde motoren ude, kan du da sige noget om hvad den vejer?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » ons 26. feb 2014 12:41

Det har jeg også spekuleret over og spurgt om tidligere.

Men Kuksi fik jo "hjælp" af en Marius. Så....

Ps.
Tog lige en søgning på Miatanet: ca 285 lb.
Så er det nok spørgsmålet, hvad der er indbefattet i denne vægt. Altså hvad dækker "engine"?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf one-niner » ons 26. feb 2014 12:58

Google.

Her er nogle ca. tal. Det kan variere afhængigt af hvor mange stumper, der stadig sidder på klumpen.
Motor: 140 kg
Gearkasse: 40 kg

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » tors 27. feb 2014 17:41

Nu du havde motoren ude, kan du da sige noget om hvad den vejer?


Nej Martin, det kan jeg ikke. Har ikke lige en badevægt der går til 150kg.

Men tror de bud der er kommet som ligger omkring 140kg, ikke er helt ved siden af. Og det må være med alt incl. (uden gearkassen)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » man 10. mar 2014 23:07

I går kom jeg så dertil hvor nøglen kunne sættes I tændingen og drejes for første gang.
Efter lige at have tørnet motoren med starteren I 30 sek (uden tændspolen tilsluttet), for at opbygge et olietryk, så sprang den ellers I gang på 2 sek. :D
Den lød heldigvis som den skulle, og fik lov til at varme op til drift temperatur I tomgang. Der var totalt meget hvid røg, men det kom jo nok fra diverse velsmurte dele fra samlingen, og ikke mindst fra den diesel som topstykke og manifold var blevet "afkokset" med. Fint olietryk og kun et mindre chok da vandtemperaturen viste +130°. Det viste sig at der var en dårlig forbindelse til føleren, så var instrumentet tilbage til normal. Jeg er dog ikke helt tilfreds med vandtemperaturen som jeg loggende med mobilen. Den svinger stadig meget, faktisk helt ned til -17° og afr værdien er også høj (22). Men mon ikke det sidste kan klares med en ny kalibrering af O2 sensoren.
Dette skal lige klares inden den skal ud og trille rigtigt.
Når det er fixet, så ryger det nye Torsen bagtøj på.
Dejligt endelig at være kommet så langt, og med de sidste dages dejlige vejr er det jo lige før det haster. 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron