Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » man 31. mar 2014 10:44

Forestiller mig at hvis der nu bare er mindre olie i Cyl. 3, så er det derfor den ligger lavere. Det er som nævnt målt med kold motor. Derfor lægger jeg ikke så meget i det.
Men det skal da nok blive kontrolleret en gang med varm motor. Når jeg har fået skiftet paraplyer.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » tirs 1. apr 2014 18:04

Ifgl. "Haynes" 1.6'eren; normal arbejdstemp.:
St 187
Min. 135
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » tirs 1. apr 2014 23:23

From the Factory Mazda Miata Manual:
Compression:
192psi @ 300 rpms (new) (13,23bar)
Minimum:
135psi @ 300 rpms (9,31bar)
Differential limit between cylinders:
28psi 1,93bar

Så det er ganske lig dine oplysninger fra Haynes, Hasse.
Mine målinger har altid ligget meget ens og tæt på 190. Både med den gamle motor og inden topstykket blev renoveret. (der lå de over 200, sikkert pga. koks belægninger)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » man 21. apr 2014 22:02

En kort update, hvad der er sket de sidste uger.
Påsken har været temmelig "bilfri", og stået i familiens tegn.
Jeg har haft toppen rykket af og skiftet paraplyerne, da disse muligvis kunne være blevet ødelagt af den diesel der blev brugt til rensningen at forbrændings kamre og udstødnings kanaler.
Det har desværre ikke rigtigt hjulpet noget.
Bilen kører derfor nu igen med Castrol EDGE SPORT 10W/60. Det begrænser røgen til det første minut efter start, og jeg har kørt 150km uden at det er sunket synligt i oliestanden.
Er bange for at det hele måske skyldes de fosfor bronze ventilstyr som blev monteret på Westspeeds opfordring for 2 år siden. Det hjalp jo absolut intet på mit olieforbrug dengang, og er kun blevet værre siden. Men jeg har jo ikke mistænkt topstykket som skulle være lavet af nogen der burde vide hvad de har med at gøre. Jeg må vist prøve at tage en snak med dem.
Ellers ligger der et andet topstykke klar til at blive smidt på til næste vinter, det som kommer fra den motor jeg lige har lagt i.
Vil lige nævne at det har gjort en kæmpe forskel at få skiftet bøsningerne i bagbroen (til Polybøsninger). Når man starter rigtigt frisk er der ingen tendens til hoppen fra baghjul, og gearstangen rykker sig ikke mange mm mere (motorophæng er Mazda speed).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Bent » fre 25. apr 2014 12:21

mht til dit starterproblem fra den anden kanal.
Skidt, slid, snavs, kommer ind mellem kontaktfladerne i ankeret, og kontakterne får derved givet strøm til "formange" felter og starteren kommer dermed til modarbejde sig selv. Man kan prøve at rense mellem kontaktfladerne, men det er nok ved at være tid for en ny starter.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » fre 25. apr 2014 21:13

Heldigvis var der en ekstra starter på "fjernlageret". Brugte lige tiden frem til spisetid på at renovere den. Så nu er den klar til at smide på bilen i løbet af weekenden.
Tror du har ret Bent i at der er "overslag" mellem vilkingerne pga. kulstøv i kommensatoren.
Nu er den "nye" renset, afdrejet og smurt (kul var fine), og den spinder der ud af (ubelastet i hvert fald)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » søn 27. apr 2014 20:17

Jep! :D
En "ny" starter løste problemet.
Den gamle brugte alle kræfterne på at trække sig selv rundt.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf AS DK » søn 27. apr 2014 20:30

Håber du nu er klar til at kunne køre nogle ture efter alt det bøvl du har haft.
Får du en rullefeltstest efter de seneste modifikationer?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » søn 27. apr 2014 23:27

Ja det var planen. Der er klart forskel i forhold til den gamle motor.
Det her været nødvendigt at stille tændingen en del frem (3-4 grader), for at undgå tændingsbanken ved især lave omdr.
Men tror jeg nøjes med gehør og autotune, som virker rigtigt godt. Det største problem er faktisk bare at sørge for at ramme alle belastninger og alle omdr. Det er ikke altid lige let på offentlig vej, når alle regler skal overholdes.
Så venter jeg med rullefeltet til jeg har et topstykke på der ikke sender olie ind i forbrændingskammerne.
Den bliver jo snart testet på Jyllandsringen. :D
Indtil da bruges den mest muligt i det daglige.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » fre 2. maj 2014 17:09

Foretog lige en ny komp. test i går.

Cyl. 1 197 psi
Cyl. 2 197 psi
Cyl. 3 192 psi
Cyl. 4 194 psi

Med varm motor, og efter at motoren har kørt noget der ligner 400 km siden samlingen.
De tal kan man vel ikke være utilfreds med? :)

From the Factory Mazda Miata Manual:
Compression:
192psi @ 300 rpms (new) (13,23bar)
Minimum:
135psi @ 300 rpms (9,31bar)
Differential limit between cylinders:
28psi 1,93bar


Jeg har endnu ikke se det er sunket på oliepinden, efter der kom 10W/60 på. Men ved koldstart er der lige lidt olie røg i 30-60 sek., og lidt når man fyrer den helt af.
Men resten af 2014 kommer til at foregå med dette topstykke. Så vil jeg også lige høre hvad dem der lavede det for under 2 år siden (incl. nye fosfor-bronze ventilstyr) vil sige til det.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » søn 3. aug 2014 23:36

Vil gerne dele dette med andre der måtte have behov for at få afrenset fælge.

Jeg søgte en der kunne glasblæse mine 15" OZ Superleggra
Det firma jeg havde fundet til at glasblæse (Elektropol A/S, Højbjerg), oplyste at al tidligere overflade behandling skal være fjernet før de kunne glasblæse. De henviste mig derfor til Dan-strip i Them, der kunne foretage denne afrensning. (86 84 90 00, spørg efter Niels-Erik)

Her blev fælgene afrenset i et kemisk bad, så aluminiummet fremstod helt rå. Niels-Erik ringede til mig da han havde hørt fra ham der tog imod fælgene at jeg efterfølgende ville have den glasblæst. Han tilbød at de blev slyngrenset da det var sådan de klargjorde alufælge til lakering. Jeg fik dem herefter også slyngrenset, stadig til den aftalte pris på 600,- ( for 4 stk 15").

Så glasblæst blev de aldrig, Dan-strip klarede hele klargøringen for mig. Så jeg har malet løs her i weekenden, grunder, stål farve (lidt mørkere end alu. farve) og klarlak. Det hele indkøbt i T.Hansen.

Har smidt nogle billeder på klubsiden: http://mx5club.dk/forum/gor-det-selv-guides/3894-klargoring-af-faelge-til-maling-lakering#10168
Senest rettet af Kuksi tors 7. aug 2014 23:28, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » man 4. aug 2014 05:25

Jeg synes faktisk af OZ'erne er pæne som de er.
Især når de er nyrenset.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » man 4. aug 2014 16:59

Det er de også Hasse, når de er nye.
Men jeg har købt nogle brugte, og det trængte til en tur. Så blev valget en farve der lige gør at bremsestøv ses knap så meget.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » man 4. aug 2014 22:20

Ad bremsestøv:
Jeg er faktisk forbavset over så meget bremsestøv, der kommer....på forhjulene.

Kører med Green Stuff..de grønne :-)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Foregående

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron