Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » tirs 11. mar 2014 23:19

Har lige fået lidt I overskud. :roll:
Noget I kan genkende og har et bud på hvor delene skulle have siddet? (tror ikke de på nogen måde hører sammen)
Det er især beslaget der irriterer mig, ikke lige at have fundet rette plads til.
Billede

Jo og fortæl mig så lige hvorfor der er 3 følere i kølevandet, og hvad de hver især laver.
#1 i front af motoren oppe ved termostat huset.
#2 i siden af kølevands huset bag på motoren (med 1 ledning tilsluttet)
#3 i toppen af kølevands huset bag på motoren (med 2 ledninger tilsluttet) . Godt skjult under tændspolen.
UPDATE
#1 Starter blæseren
#2 Føler til vand temp. instrument
#3 Føler til ECU, vand temp. Stikket til denne føler havde dårlig forbindelse pga. det ene stikben var skubbet tilbage i stikket ved genmonteringen.
Senest rettet af Kuksi fre 14. mar 2014 23:27, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » ons 12. mar 2014 17:14

Beslaget er til at støtte manifolden med. Der er slet ikke brug for det, da jeg har rustfri bananmanifold på.
Tak Lars.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » fre 14. mar 2014 23:53

Juhuu! Var ude og køre en tur i bilen for første gang her i eftermiddag. :D
Den ny renoverede motor røg som en sindssyg i meget lang tid (½time), men til sidst forsvandt den tætte hvide røg helt. Motoren har været meget velsmurt ved samlingen, men jeg havde aldrig troet at det ville vare ved så længe. Med til historien hører også at bananmanifolden og udstødnings portene er blevet renset/skyllet med diesel.
Så mangler stempelringene bare at tilpasse sig helt, så regner jeg med at den lille oliesky der kommer ved pludselig gas givning også forsvinder. Men hold da op hvor kan 2,4kg mindre på svinghjulet mærkes/høres. 8)

Så nu kommer turen til Torsen spær og Ground Control kittet. Nå ja og så de "nye" 15" OZ med noget R-gummi på. Så kan foråret fa... bare komme :)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » søn 23. mar 2014 22:56

Så er det nye diff. med tilhørende kardan, trækaksler og poly bøsninger, samt Gorund Control kitter monteret. :D
Billede Billede
Det er jo også snart tid til at bilen tages i brug til daglig transport. Der skulle jo gerne køres lidt km inden Jyllands ringen.
Var også lige ude og vende en meget kort tur, og få fyldt lidt i tanken. Der er altså stadig en del røg lige efter koldstart, håber ikke at det viser sig at være en fejl på en olieskrabe ring. :o
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf AS DK » man 24. mar 2014 12:20

Kuksi skrev:Der er altså stadig en del røg lige efter koldstart, håber ikke at det viser sig at være en fejl på en olieskrabe ring. :o


Røg ved start kender jeg godt. Det hedder Burn Out :twisted:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Bent » tirs 25. mar 2014 09:59

Kuksi skrev:. Der er altså stadig en del røg lige efter koldstart, håber ikke at det viser sig at være en fejl på en olieskrabe ring. :o


Uden at stikke snuden helt ind i udstødningen, hvad lugter røgen af?
Du kunne inden du starter bilen , ta' tændrørene ud og se om der er et stempel der har mere olie på toppen end de andre..Ventilstyrspakning ?
Hvis Du kender en fornuftig synsmand, kunne Du få en udstødningtest; der viser hvad den brænder forkert af.
MHT. Bagtøj, hvad havde du på før, og kan man mærke forskel ? Jeg ved at der mærkbar forskel på alm. diff og spærrediff, men er der også mærkbar forskel på visko og torsen?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » tors 27. mar 2014 00:18

Hej Bent
Jeg havde tændrør fjernet og tog et kik ned på stemplerne (både direkte og med inspektions kamera). , efter bilen havde stået stille nogle døgn Alle 4 stempler er fugtige af en oliefilm på toppen.
Efter som olie ikke løber op af, så må det vel komme oppe fra ventilstyr.
Spørgsmålet er så om paraplyerne har taget skade af diesel olien jeg brugte til at rense forbrændings kammere og udstødningskanalerne med?
Der sidder 2 år gamle Supertech paraplyer på fra 949. (Viton exhaust valve Seal og Polyacrylic intake valve seal) http://949racing.com/supertech-valve-seals-miata.aspx

UPDATE: Efter hvad jeg kan finde frem til så modstår både Viton og Polyacrylic diesel.
Kun for nørder :)
Viton, se side 16 http://www.biofuels.coop/archive/viton.pdf
Polyacrylic = ACM, se side 31 http://www.atomikateknik.com/pdf/Elastomer_guide_chemical_compatibility.pdf

Andre siger at 10-15km kørsel er alt for lidt, jeg skal bare holde øje med tingene og så se at få kørt nogle flere km (500 mindst). Først derefter kan man sige om tingene fejler noget.
Jeg syntes ikke rigtigt at den kraftige hvide røg ved start lugter, men når den speedes op med varm motor fra tomgang kommer der noget røg som helt sikkert er olie.
Kan det mon være noget med manglende udluftning af krumtappen? (noget stoppet/fejlmonteret)

Har læst noget på nettet om at skifte paraplyer uden at afmontere topstykket.
Se f.eks her:
http://forum.miata.net/vb/archive/index.php/t-446314.html
http://www.youtube.com/watch?v=HtC7huYT_H8
Nogen der har adgang til sådan et tool, eller et link til køb i EU?


Ang. bagtøj har jeg kørt for lidt til at udtale mig endnu. Men en lidt højere gearing har jeg jo fået, men det ændres den anden vej igen (med ca halvdelen) når jeg bytter fra 17" til 15".
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Bent » tors 27. mar 2014 18:14

Her er lidt spørgsmål og forslag:

Der er vel ikke kommet diesel ned i motorolien?
Hvor meget olie er der på den og er den meget tynd...0/50?
Med en sprinklerslange kan man lugte hvad der er på stemplet.
Hvis udstødningen ikke lugter af olie, kan det være vand (det blev det så ikk bedre af :( ), prøv at starte uden kølerdæksel..gør det en forskel?
Olierøg når du speeder op; prøv tage krumtap udluftningen af, så der ikke bliver suget oliedampe ind i indsugningen.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » fre 28. mar 2014 09:12

Der er vel ikke kommet diesel ned i motorolien?
Hvor meget olie er der på den og er den meget tynd...0/50?
Med en sprinklerslange kan man lugte hvad der er på stemplet.
Hvis udstødningen ikke lugter af olie, kan det være vand (det blev det så ikk bedre af :( ), prøv at starte uden kølerdæksel..gør det en forskel?
Olierøg når du speeder op; prøv tage krumtap udluftningen af, så der ikke bliver suget oliedampe ind i indsugningen.


1. Der er ikke diesel i olien. Så skulle det være så lidt som der har kunnet sidde som en film på ventilstammerne.
2. Olie niveau er til max på pinden, og det er 5/40W fuldsyntetisk.
3. Jeg har haft piberensere nede på toppen af alle 4 stempler, og det er en oliefilm der er på toppene.
4. Ved koldstart er røgen tæt og hvid. Syntes ikke rigtigt den lugter af olie. Men ved varm motor og man giver gas fra tomgang, så lugter det af olie.
5. Det vil jeg prøve.

Med til historien hører jo at jeg i god tro har flyttet mit renoverede topstykke med over på den nye motor. Det fik den store tur for 2 år siden med, polering, portning, planslibning, 3 vinklet ventilslibning, nye ventilstyr og paraplyer fra 949Racing. Jeg var blevet advaret om at mit daværende olieforbrug kunne fortsætte, for når toppen blev tæt kom der mere tryk på nedefter. Resultatet var da også at mit olie forbrug fortsatte og jeg har derfor kørt med Castrol Edge Prol 10/60W.
Hvad nu hvis man forestiller sig at det hele skyldtes topstykket, så skal det jo blive værre også på den nye motor, når jeg hælder 5/40W på.
Jeg overvejer at smide det topstykke på der sad på den nye motor, og så se om det løser problemet, og så bare kører 2014 ud med dette.
Det var Westspeed der lavede topstykket og de nye ventilstyr. Ved ikke om man kan forestille sig at paraplyerne er beskadiget under montering eller ombyttet (indsugning og udstødning er forskellige). Jeg har fundet ud af at hvis man kikker på paraplyer ved IL Motorsport, så har de en bemærkning om at 115hk motor op til stelnr. 133232 anvender udstødnings paraplyer også på indsugningen. http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1259&oid=255&depth=3&page=5&count=84&PHPSESSID=c18f668ccf2b79a811b460d382c4e5c3
Mit renoverede topstykke er fra en shortnose motor og sikkert derfor omfattet af dette. :o
Det underlige er at hvis man kikker ved mx5parts er der ingen bemærkninger om dette.

IL har også et samlet sæt, som bare gælder alle.http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=4248&oid=277&depth=3&page=0&count=10&PHPSESSID=c18f668ccf2b79a811b460d382c4e5c3
Så jeg er ærligtalt noget i vildrede med hvad jeg skal købe, satse på eller gøre.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Bent » fre 28. mar 2014 12:10

ok , du har et olieproblem.
Kan man med kameraet se oversiden af indsugningsventilerne?
Med kameraet, kig ind i indsugningsmanifolden..Er den tør ?
Biltema har denne:http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Luftnippel-for-tandstiftshal-19225/
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » fre 28. mar 2014 14:40

Ja der er et olie problem.
Jeg har talt med både MX-5parts og IL-Motorsport ang. paraplyerne. Jeg var faktisk overrasket over den viden IL havde omkring dette. Det sæt de har med 16 paraplyer er alle af samme type ("udstødnings typen"), er det de anbefaler kom på min. Så det er bestilt sammen med ny toppakning.
Jeg er nok mest stemt for at skifte paraplyerne på mit renoverede topstykke, og så prøve igen. Kan westspeed mon have beskadiget paraplyer i alle 4 cylindre, eller måske have byttet om på typerne?
Alternativet var jo at montere det org. topstykke fra denne motor, men det har jo ligget ubrugt i måske 10 år.

Jeg har droppet at forsøge at løse problemet uden at tage toppen af igen. Jeg har ellers fået muligheden for at låne værktøjet, men selv dem der har prøvet flere gange er ikke imponeret over hvor let det skulle være. De anbefaler at det er hurtigere at rykke toppen af. Så kan jeg også tage et nærmere kik på mine ventilstammer.
Jeg har ikke taget et kik i indsugningen, men det kan jeg da gøre (når jeg er blevet rask igen, og kommer i nærheden af bilen). Oversiden af indsugningsventilerne har jeg ikke set, men det kan da ses med kamera når jeg kommer ind i indsugningen. Så kan kamera godt fortsætte ind i en indsugningskanal i topstykket.
Et link til video af en stempel top. https://flic.kr/p/mvZyX9
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Bent » lør 29. mar 2014 10:28

Ville lige chekke for underkompression vha oliepåfyldningsdæksel. Hvor meget tryk kommer der op i topdækslet?
MEN,...Selve mængden af olie på stemplerne gør at jeg også må sige: paraplyer.
Nogen har byttet om: DØD VED KØLLE :oldman:

mht. sygdom: God bedring..forhåbentlig, ikke noget farligt, når man, som os har rundet de 30, skal man tage sygdom mere seriøst.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » søn 30. mar 2014 14:26

Kuksi. Du har sikkert skrevet det et eller andet sted. Jeg spørger alligevel:
Hvordan er kompressionen på cylindrene?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » man 31. mar 2014 05:06

Cyl. 1 200 psi
Cyl. 2 192 psi
Cyl. 3 182 psi
Cyl. 4 200 psi

Med kold motor, men med olie i Cyl. (svarer det vel til)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Bent » man 31. mar 2014 09:25

ok , heller ingen underkompression så.
Irriterende med cylinder 3.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster

cron