Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » tirs 1. okt 2013 23:10

Traditionen tro, og fordi jeg stadig finder det interessant. Vil jeg også i år gerne høre nærmere om jeres vinter projekter.
Selv har jeg følgende punkter jeg gerne vil have lavet så mange som muligt af.

1. Maling og lakering af de "nye" 15" OZ Superleggera fælge, og montering af 205/50-15 Toyo R1R UPDATE August: Så blev fælgene endelig færdige, men der kom Bridgestone RE002 på i stedet.
2. Lave min Koni Sport undervogn 15-20mm højere. Eller endnu bedre fuldt justerbar i højden (kræver nye fjedre med mindre Ø). UPDATE: Ground Control Kit er købt. http://www.flickr.com/photos/25795653@N02/12549937243/
3. Skal have fixet mit olie forbrug. Så honing/opboring, nye ringe/stempler. Eller finde en anden 1,6 motor at kaste sig over. UPDATE: Har fundet en big nose 1,6l motor, som nu er totalt adskilt. Mit portede og polerede topstykke ryger selvfølgelig på. http://www.flickr.com/photos/25795653@N02/7376277034/
4. FM Happy Meal kobling+ det letteste svinghjul (10,3 lb) http://flyinmiata.com/index.php?deptid=4531&parentid=0&stocknumber=08-36005%20%2010.30 UPDATE: Kobling til 1,8l (Sachs) og FM svinghjul er købt (4,67kg).
5. Lavet mit speedometer så det kan følge med mine accelerationer/ nedbremsninger. Det er efterhånden konstant bagud :lol:
6. En komplet undervognsbehandling er vel også snart noget man må få kikket på.
7. Skal vel også lige have set om der stadig er indmad tilbage i min kat., hvis ikke kommer der er rustfri metal-core på. Håber ikke der er manglende dæmpning i min dejlige JR rustfri udstødning, der gør at jeg lyder af mere end jeg plejer.
8. Sæder skal modificeres, noget i denne stil, http://www.miata.net/garage/foamectomy/
9. Og så lige lidt ekstra opgraderinger, når nu der skulle dele hjem fra FM alligevel. :)

Har lige for et par uger siden fået opgraderet med en ekstra afstivning af undervognen. En mulighed jeg fik da jeg har de opgraderede vanger fra NB. Så det er klaret.
Billede
Senest rettet af Kuksi lør 30. aug 2014 21:56, rettet i alt 10 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf one-niner » ons 2. okt 2013 08:59

Kuksi skrev:7. Skal vel også lige have set om der stadig er indmad tilbage i min kat., hvis ikke kommer der er rustfri metal-core på. Håber ikke der er manglende dæmpning i min dejlige JR rustfri udstødning, der gør at jeg lyder af mere end jeg plejer.


Jeg har lige fået synet min bil med denne kat: http://www.summitracing.com/int/parts/vpe-7100 Undersøg nøje, om den oplyste diameter er indre eller ydre, når du køber udstødningsdele, så det hele passer ordentligt sammen (ask me how I know).

Jeg tunede også motorstyringen til 14,7 AFR i området omkring forhøjet tomgang (2.000 omdr.). Synsmanden sagde, at forureningsniveauet så rigtig fint ud, hvilket han var lidt overrasket over pga. det store udstødningsmanifold, som efter hans udsagn ofte gav problemer med emission - jeg synes ikke, at det var nødvendigt at nævne min fuldt programmerbare motorstyring i den forbindelse, så jeg spillede bare glad og lettere overrasket :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf AS DK » ons 2. okt 2013 12:24

Jeg mangler vist kun et vigtigt punkt på min ToDo liste, nemlig en Rotrex kompressor, som bliver monteret hos CCR-racing meget snart. :D :D :D

Jeg håber på en kort vinter, så Jubii'en kan komme ud fra den "lukkede" hurtigst muligt.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » tors 10. okt 2013 14:25

Kuksi:
Du skriver som et punkt: Undervognsbehandling.

Lader du en såkaldt sagkyndig lave/udføre den, eller gør du det selv?

Hvis du selv roder med det:

Hvordan?

Det må være noget med:
Ordentlig undervognsspuling, varmt vand (?)
banke, banke (plastikhammer?) for at afsløre lyde.
stålbørste

Ved ikke rigtigt om en spartel bør indgå generelt, Til løstsiddende belægninger ja.

Hvad produkt vil du bruge?
Der er vel ikke den store forskel - om nogen - på Tectyl o Dinitrol.

Flere behandlinger med forskellige produkter?

Kommentarer?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf one-niner » tors 10. okt 2013 15:02

Undgå Pava i Viby J, og undgå steder, der "har lidt travlt" pga. sygdom eller hvad ved jeg.

Undervognsbehandling skal gøres grundigt. Sprøjteskemaet skal følges, og der skal være tid til at sikre et ordentligt resultat. Da jeg brugte ovenstående firma, fik jeg en bil tilbage, der manglede gummipropper i bagskærmene, hvilket jeg først opdagede et stykke inde i vinteren. Jeg brugte flere timer på at rense hulrummene i siderne under bagagerummet for salt, sand og mudder. Batteriet var også totalt snasket. Derefter gav jeg det en ordentlig omgang klar Tectyl.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf KjaLLe » tors 10. okt 2013 17:08

Har før selv brugt Pava i Viby J. da vores Mazda 3 skulle have en omgang, og syntes nu de lavede et godt stykke arbejde, og de havde været alle steder (afmonterede selv inderskærm efterfølgende, for at tjekke).

Mx-5'eren fik også Pava i sin tid og det var også fint. Tror måske det er lidt en smagssag om folk vælger Pava, Dinitrol eller noget helt tredje.

Vores Suzuki Alto har jeg selv lige givet et omgang, og det er sku egentlig ligetil, men det sviner dog helt vildt. Jeg sørgede for at bilen var godt tør i bunden (ikke regnet i flere uger), smed den på liften, af med hjul og inderskærme, fik tørret undervognen godt ned så den var fri for sand og skidt, løs hud blev fjernet med en skruetrækker, og de steder hvor den var begyndt at blive lidt rød fik den med roterende stålbørste og efterbehandles med rust stopper (pensles på og skal tørre i ~4 timer), og herefter er det jo bare at give den gas.. Denne gang valgte jeg at bruge spray over det hele (det er det nemmeste) har før prøvet det til pensel også, men det er lidt mere tidskrævende, og det magtede jeg sku ikke lige.. ;)

Jeg brugte denne fra T.hansen Undervognsspray 500 ml. og denne til hulrum Tectyl 500 ml. spray til hulrum. 6 Dåser undervognspray og 2 hulrums spray endte jeg op med at bruge.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » tors 10. okt 2013 23:03

Når det gælder MX'eren, så er det bestemt noget jeg selv vil udføre.
Jeg har alt udstyret til at udføre dette, da jeg i sin tid udførte en behandling på vores helt nye 306.
(Det er nu over 19 år,1 motor og 1 gearkasse siden, men der er stadig ikke svejst eller lavet rust på den bil.) Den har fået 3 behandlinger i den tid.

Jeg bruger præcis de 2 produkter som KjaLLe henviser til.
Men som det også nævnes, er jeg overbevist om at produktet man bruger er af mindre betydning. Det er meget mere afhængig af den omhyggelighed arbejdet udføres med.

Jeg har altid gjort det om sommeren, dels fordi jeg kun har carporten men også for at kunne drage fordel af den tørre lune luft.
Bilen sættes på 4 bukke og får efter afmontering af hjul, diverse afdækninger og inderskærme en grundig tur med højtryksrenseren, og blæses efter med massere af trykluft.
Så bliver den gået efter for evt. løse områder o.lign. (det har dog ikke været noget stort problem).
Så følger et par dage hvor den bare står og tørre helt, og i weekenden bliver den sprøjtet og samlet.
Fliserne er bare dækket at med plastic og jeg selv er beskyttet med kasket, en gangs kedeldragt og åndedrætsværn mod opløsningsmidler.

Det er et job som måske ikke er det fedeste, men som giver mig stor tilfredshed når det er udført. Og man kan undgå alle de huller som de professionelle borer i paneler og døre. Det er "kun" et spørgsmål om at man gider pille dørbeklædning, og lign. af for at komme til. (Husk nu at passe på sikkerhedsselerne, træk dem altid helt ud.) Vanger og hulrum får med den tynde lange sprøjte slange. Der er altid steder den kan indføres.

PS. 306'eren fik da den var få uger gammel bunden behandlet med det tynde ML produkt først, derefter det tykkere der bedre tåler slid (men ikke trænger ind lige så godt. Og for at det ikke skulle være løgn varmede vi lige beholderne med produkterne op til 40 grader først)

PPS. Som KjaLLe nævner så kan man sagtens bruge spraydåserne, bare man har nok. Til ML dåserne er der et fint tyndt sprøjte rør med. Dem har jeg tidligere forlænget ved at sætte 2 sammen. Så kan man også komme langt ind i vanger og paneler med en spraydåse. (jeg satte dem sammen ved at skære det lille rør af en "knap" fra en anden ML spraydåse. Og så presse det ½ ind i hver af sprøjterørene).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf hasse » fre 11. okt 2013 00:40

Kan kun være enige med jer.


"Vi" skal bare lige huske det indre af rammen omkring forruden.
Skru hængsler af og der er masser af huller med adgang til indersiden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf And » fre 11. okt 2013 18:48

Ahhh indlægget der rammer min dårlige samvittighed. Sidste år og forrige år nåede jeg ikke ret mange projekter. Bil blev simpelthen prioriteret lavere end mange andre ting. I år må det derfor være en "skal" og "drømmer om/håber på" liste.

Skal:
Den årlige "før-vinter" smøring af bremser inklusiv skift af et par gummiafdækninger der så halv-dårlige ud i foråret.
Montering af den inderskærm der har ligget i garagen i 1½ år, til erstatning for den jeg gnavede hul i på Sturup.
Montering af ny forkofanger der ligger nylakeret og klar.
Montering af den 4-2-1 manifold jeg har haft liggende i snart to år... ja det er sku sløjt at den heller ikke er kommet på!
Montering af den nye Racing Beat udstødning der kom med posten i sommers.
Tandremsskift, det er vist ved at være 2½ år siden jeg købte stumper til det. Samtidig letter jeg topstykket, FORDI JEG KAN, og sliber ventilerne let, samt renser løftere.
Komplet sæt nye kølerslanger, de skal bare købes først.
Stor og grundig maskinpolering, den trænger efterhånden fælt (ligesom familieraketten).


Drømmer om:
Maling af mine 14" NA fælge der bare ligger og samler støv, ved ikke endnu helt hvad de skal bruges til. Til vinterdækkene eller måske som retro-banedæk, hælder mest til det sidste :twisted:
Lakering, igen, af mine viskerarme, så de bliver pæne igen.
Reparation, lakering og så en montering af det sæt IL-Low Profile lygtesæt jeg har liggende. Købt billigt, MEGET billigt :wink:
Adskillelse og seriøs rens af gasspjældet, oplagt når jeg laver tandrem og andet i maskinhuset.
Udskiftning af læder ved gearstang og let opfriskning af sæder.
Polering af lygteglas - Hakuna Miata style.
Montage af Hard Dog Roll bar.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » lør 25. jan 2014 00:38

Er jo igang med at "nørde" lidt med motoren. :D
Lige et par før-undr- og efter billeder, af plejlstang.
Alt er selvfølgelig efterfølgende afvejet, og nu indenfor 0,1g.
Billede

Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Marquien » man 27. jan 2014 14:44

Vinter projekt, er overstået, satte folk til det, det blev CCR der sku

udføre det, så det blev en kompressor, så nu må jeg se om der sku

være nogle små ting jeg selv laver, det skal så ikke koste for meget. SS

Ps.

Kompressor, fedt, den burde være født med sådan en fyr.

Wroom wroom

Gert
Rotrex kompressor by CCR-Racing
Marquien
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: man 4. aug 2008 18:01
Geografisk sted: Hasselager

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Marquien » man 27. jan 2014 20:10

Apropos, Pava, Viby J, havde min 5er der for ca 2 år siden.

Og min mening 5ere har de ikke forstand på. Og det var kun

min egen dovenskab, det blev dem. Andreas har en Expert

der laver det for ham, og det er ok.

Gert
Rotrex kompressor by CCR-Racing
Marquien
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: man 4. aug 2008 18:01
Geografisk sted: Hasselager

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Viggoman » tirs 28. jan 2014 21:16

Kuksi skrev:Er jo igang med at "nørde" lidt med motoren. :D
Lige et par før-undr- og efter billeder, af plejlstang.
Alt er selvfølgelig efterfølgende afvejet, og nu indenfor 0,1g.
Billede

Billede


Det er da nogle pæne plejlstænger du holder dig Kuksi. Svækker det ikke styrken at gnaske så meget metal af? Har du overvejet shot-peening?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf Kuksi » tirs 28. jan 2014 23:37

Det er da nogle pæne plejlstænger du holder dig Kuksi. Svækker det ikke styrken at gnaske så meget metal af? Har du overvejet shot-peening?


Det er netop for at mindske risikoen for et brud at man polerer alle disse ujævnheder væk. Et brud vil begynde som en ganske lille revne fra netop en af disse ujævnheder.
Egentlig var det ikke noget jeg regnede med at udføre. Men efter råd fra en garvet entusiast, der har erfaring med klassiske (racer) biler, blev jeg overbevist.
Der er selvfølgelig fjernet noget materiale, men nu har jeg jo heller ikke +250hk, så det skulle ikke betyde noget (men lettere er de da blevet ved den lejlighed). Af samme grund blev shot-peening ikke udført ( og også et spørgsmål om økonomi, grundet manglende sponsorater :wink: ).
En anden talte mig fra at bruge penge på at få afbalanceret krumtappen, da den i MX-5 allerede skulle være ret perfekt ( op til 14.000 omdr./min.!, for krumtappens vedkommende altså).
Motoren blev samlet i søndags, så der bliver ikke ændret på dette til 2014 sæsonen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2013-14?

Indlægaf AS DK » ons 29. jan 2014 20:54

Tillykke med resultatet. Ser fint ud, Kuksi.
Jeg har altid været imponeret af din entusiasme m.h.t. til modifikationer og detaljer, hvor du lige går et skridt videre end de fleste.

Der er stadigt mulighed for forbedringer, da du så vidt jeg husker stadigt kører med den originale cigarettænder (som vistnok er det eneste tilbageværende originale udstyr i din MX5). :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron