Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » tirs 8. jan 2013 20:10

Billede
Godt nytår til hele MX-5 folket.
2013 bliver starten på et nyt kapitel i min historie som MX-5 ejer. Efter 7 år som yderst tilfreds MX-5 ejer, er det nu tid til at tage et nyt skridt. Så 2013 bliver året hvor jeg skal skille mig af med min elskede sort MX-5, som har givet mig så mange fede oplevelser. Men bilen bliver desværre nød til at vige pladsen, hvis der skal være overskud til at starte mit nyeste MX-5 projekt. Det er ingen hemmelighed at det i mange år har været min store drøm at bygge en rigtig MX-5 racerbil, og nu er tiden inde. At kunne kombinere 2 store passioner, motorsport og MX-5 biler, bliver rigtig fedt.

Det har taget sin tid at finde den rigtige MX-5, som blev hentet i Tyskland. Ligeledes at få købt en bil, som skulle bruges som service bil og til at trække en trailer med en racer på. Det er dog klaret nu.
Næste step i projekt racerbil, er slet ikke at begynde at bygge racerbilen. Det er at lave en grundig renovering af min sorte MX-5, så den er i tip top stand og forhåbentligt kan gøre en ny ejer lykkelig i mange år fremover.

Denne tråd skal dog bruges til opdateringer og billeder af racerbil projektet, samt de trackdays, løb osv., som den skal deltage i.
Der er dog ikke noget der haster, så der er ikke lavet en tidsplan for projektet, så om bilen kommer ud og køre i 2013 eller 2014, kan jeg ikke svare på. Den er klar når den er klar. Hvad fremtiden skal bringe for bilen, er heller ikke planlagt endnu. I første omgang bliver det trackdays på de danske og svenske baner. Der efter måske trackdays på Spa og Nürburgring. Men drømmen og målet er helt klart konkurrence race, som den svenske Modsport eller Youngtimer race.

Men starten af projektet, var at hente en fin MX-5 1.6 fra 1993, den 24 november i Tyskland.
En fræk sort og orange sag, i hvad jeg vil kalde perfekt stand for en 20 år gammel bil. Absolut ingen rust og bilen har kun gået 132.000 km. Selv den tyske synsrapport var pletfri, med undtagelse af en bemærkning om de eftermoteret forreste tågelygter.

Der vil komme løbende opdateringer, når der sker noget spændene :)

Lidt billeder.
Billede
Billede
Billede
Billede
Senest rettet af altid6 man 25. feb 2013 20:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » man 25. feb 2013 20:31

Så kom der for alvor gang i racerbils projektet.
Hele weekenden er gået med at tage interiøre ud og pille undervogn af. Det var fedt endelig at få kigget bilen efter i alle kroge og kanter, og at kunne konstatere at der absolut ingen rust er i bilen :) .
Det er altid sjovt at pille interiøre ud og se hvad man finder. Det blev til 2,5 euro, 2 batterier og en cd med slager musik juhuuu :D .
En del af arbejdet bliver udført hos en kammerat, som har lidt bedre faciliteter end et par bukke hjemme i min kælder.
Det er skønt at kunne arbejde på bilen når den er på lift også har vi bygget et stativ på hjul, så bilen nemmere kan flyttes rundt og sættes til side, når ikke der arbejdes på den.
Lidt billeder.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » man 12. aug 2013 20:00

Så er der lidt nyt fra projektet.
Projektet har stået stille i et stykke tid, imens at jeg har klargjort den sorte NA til salg.
Nu er den sorte MX-5 solgt. 3 uger tog det så det var helt perfekt. Den fortsætter livet på sydfyn.

Men nu da den sorte er væk, er der plads i garagen til den orange. Så her i weekenden fik jeg den hjem, efter at have stået i en garage et par kilometer væk.
Nu begynder alt arbejdet, men også den sjove del af projektet. Bilen er næsten kun en karrosse nu. Motor, gearkasse, differentiale, undervogn, bremser, forbro og bagbro er pillet af. Interiøret er næsten også væk, men der mangler lidt endnu.
Næste skridt bliver at få fjernet det sidste interiører, så der kan komme bur i og få malet indvendigt.
Bunden af karrossen skal rengøres for gummihud og males.
Motorrummet skal strippes og males og har mange dele som skal sandblæses og males
Det er lige de store ting til at starte med.
Her er lidt billeder.
Billede
Billede
Billede

Jeg har en masse dele som ikke skal bruges, så dem er jeg ved at sælge, så hvis i står og mangler noget har jeg en del på lager, som stylebar, sportsrat, standard støddæmpere, bremsekaliber, kalechecover, ECU, sæder osv. Har også en rollbar lavet til den svenske MX-5 cup. Samme type som Viggoman og Webmaster har i deres racer NAér.
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf one-niner » man 12. aug 2013 22:08

Hvad skal du have for roll bar'en?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » tirs 13. aug 2013 07:34

Den skal jeg have 1000 for, men ved ikke om den passer på en nb. Hvis du har kalesche med glasrude, tror jeg også at det bliver et problem at lægge kaleschen ned. Intet problem med hardtop og plast bagrude.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf one-niner » tirs 13. aug 2013 08:04

altid6 skrev:Den skal jeg have 1000 for, men ved ikke om den passer på en nb. Hvis du har kalesche med glasrude, tror jeg også at det bliver et problem at lægge kaleschen ned. Intet problem med hardtop og plast bagrude.

Ja, nu du siger det, så kan jeg da godt se, at det kan blive et problem :(

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Viggoman » tirs 13. aug 2013 16:57

CC bøjlen duer ikke med glasbagrude, jeg måtte skære mit selerør af for at få det til at spille. Overvejer lige om jeg skulle købe den styrtbøjle og smide i ræseren.....? Der sidder en TR Lane bøjle i og jeg har mere fidus til CC. Skal du have et rigtigt bur i? Og hvor køber du det i givet fald.

Det ser jo herligt ud Jesper, men få dog flået de forfærdelige sideskørter af i en fart ;)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » ons 14. aug 2013 14:48

Ja ja skørterne skal nok komme af ;o).
Ja der kommer et fuldt bur i, som jeg køber i england hos customcages. De har flere løsninger på kits til en na. Som er godkendt til clubman race.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » tirs 19. nov 2013 17:14

En lille update på racer projektet.
Nu kommer vinteren med hastige skridt, hvilket også betyder at der kommer mere gang i mit projekt i garagen.
Har brugt nogle aftener på at strippe bilen. Bagagerum, skærme (sideskørter), lygter, døre, interiøre osv. er taget væk.
Mangler at strippe motorrummet og få mere styr på ledningsnettet.
Derefter skal jeg i gang med stålbørste, for at fjerne lidt overflade rust og gummihud fra undersiden af chassiet, så bilen er klar til bur og maling.
Det er faktisk ret fedt at gå og skille en bil totalt ad og komme ind i kroge, hvor man normalt ikke kommer.
Så projektet er kommet godt fra start og motivationen er høj.
Lige et par billeder. De er ikke så skarpe da det er fra en mobil og ikke i optimalt lys.
Der er vist ingen tvivl om at bilen originalt har været hvid og at den er blevet malet orange med en spraydåse.
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Viggoman » tirs 19. nov 2013 20:39

Det ser da fedt ud :D

Og der skal smides nogle timer i projektet før den triller igen. Skal den fuld-svejses de rigtige steder?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » ons 20. nov 2013 14:43

Ja det regner jeg med at den skal. Kommer nok til at ske sammen med at buret skal sættes i. Flyinmiata har en anvisning til hvordan de svejsede deres targa, så bruger nok den.
Projektet tager den tid det nu tager, så har ingen tidsplan. Tror ikke at jeg kommer ud og kører i 2014. Men synes faktisk også at det er ret sjovt at bygge en bil, selvom at jeg også savner bane tid.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf And » søn 23. feb 2014 10:52

Hej Jesper

Jeg ved du har skrevet meget om det i tråden med den tidligere bil. Har du lyst til at lave en opsummering over hvad du har lavet ved din motor for at nå den effekt du har nu.
Hvis muligt må du også gerne skrive hvad der har givet de største forbedringer. Lige nu har jeg en diskussion med en kollega der bliver ved med (uden at kende Mazda på nogen måde) der hårdnakket mener at topstykket på sådan en 1,6 skal have "hele turen" med portning og ventilarbejde (flow og vinkler).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » søn 23. feb 2014 17:27

And skrev:Hej Jesper

Jeg ved du har skrevet meget om det i tråden med den tidligere bil. Har du lyst til at lave en opsummering over hvad du har lavet ved din motor for at nå den effekt du har nu.
Hvis muligt må du også gerne skrive hvad der har givet de største forbedringer. Lige nu har jeg en diskussion med en kollega der bliver ved med (uden at kende Mazda på nogen måde) der hårdnakket mener at topstykket på sådan en 1,6 skal have "hele turen" med portning og ventilarbejde (flow og vinkler).


Jeg kan da fortælle hvad jeg har gjort ved motoren, for at få den effekt jeg har nu.
Topstykket er et 1.6 topstykke, så ikke noget nyt der. Men det er bearbejdet ved at være portet og poleret. Ventilerne og ventilsæder er ligeledes slebet (i 3 vinkler tror jeg det er, en del år siden)
Krumtappen er blevet afbalanceret.
Der er Carrilo letvægts pejlstænger i og Wösner højkompressions stempler, med en kompression på 1:12.
Så er der justerbar knasthjul og en WOLF 3D motorstyrring.
Magnacor tændkabler og Denso tændrør.
Luftfilterkasse og luftmængdemåler er væk og erstattet af et Green luftfilter.
Med denne opsætning blev motoren tunet til 155 hk, men skruet ned til 148, for at holde CO og lambda værdier.
Det der har givet mest er nok den kombination jeg har med stemplerne også motorstyringen.

En effekttyv på det tidspunkt var at luftfilteret var placeret ved udstødningsmanifolden. Siden da blev luftfilteret flyttet over, så det næsten sad direkte på indsugningsmanifolden.
Af nye tiltag på et tidspunkt, bliver nok nye knaster og forbedret fuelflow med større dyser, bedre pumpe og nyt fuelrail.
Der efter skal bilen på rullefelt igen og tunes endnu engang. Men så skal den kun tunes til en ting og det er maks. power til banekørsel. Ikke noget med at spare brændstof eller at kunne bruge den til daglig kørsel.
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » søn 23. feb 2014 18:04

En opdatering på projekt racerbil.
Bare man dog havde mere tid, men familie, job og andre hobbyer, skal jo også passes.
Men det er fint nok. Dette er ikke et haste projekt, så det må tage den tid det nu tager.
Først et par billeder taget i dag.
Billede
Billede
Billede
Bilen står stadig som en ren karrosse. Alt er fjernet fra den nu, som skal væk.
Eller ikke helt, jeg er gået igang med det kedelige arbejde at fjerne gummihud fra undersiden af karrossen. Det tager meget tid, men det er bare igang med stemmejern, varmepistol og petrolium. Så kommer det da af og karrossen bliver fin og blank.
Alle overflødige dele er blevet solgt, hvilket gav lidt kapital til projektet.
Det første der er blevet købt til bilen, var faktisk ikke rigtig noget jeg havde regnet med at købe på nuværende tidspunkt, men fik et godt tilbud på et Torsen LSD diff, så det ligger klar til et senere montage tidspunkt.
Er også ved at bestille et bur til bilen.
Så når gummihuden er væk, skal der monteres bur.
Derefter skal der ryddes op i ledningsnettet.
Når alt det er klart, skal bilen have den store male tur. Kabine, bur, motorrum, bund osv.
Der er skam masser at lave :)
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » søn 23. mar 2014 15:09

Så er der blevet laver lidt mere på racerbilen.
Er stadig i gang med klargøring af karrossen. Der er stadig nogle timers arbejde tilbage med at fjerne gummihud, men nogle områder er ved at være klar til maling. Der er også et par små rust problemer som lige skal klares. Man ser først den rigtige stand af en karrosse, når gummihuden er væk.
Et bur er bestilt i England, men der går lige lidt tid før det bliver leveret, da stumperne til buret lige skal laves først.
Ledningsnettet er blevet pakket ind i poser, så bilen er klar til en ordentlig rengøring og senere maling.
Udover at fjerne gummihud, som giver et lille vægttab (3 kg indtil videre), så er jeg begyndt at planlægge, hvor der kan spares noget vægt.
Bunden af bagagerummet er fjernet (yderligere 3 kg) også bliver der svejset en tynd plade i stedet for.
Det går frem af, men der er meget at lave.
Et par billeder fra garagen.
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron