Petersens NA 1,6 Black/tan

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Petersens NA 1,6 Black/tan

Indlægaf Claus Petersen » tors 19. apr 2012 20:47

Hej folkens

Så lykkedes det simpelthen at få taget et billede af smådyret:

Billede

Efter 175.000 km er bilen naturligvis ikke 100% perfekt, men så er der jo en god grund til at nusse om den :)

Eneste ændring udvendigt indtil videre er en vask og et sæt nye fælge, OZ Crono i 17\". Jeg gik egentlig efter 16\" men fandt dem her til en ret god pris. Jeg har stadig ikke besluttet mig for om de er for store eller ok. Dækkene tager fat i alle ujævnheder og sammen med det sygeligt skarpe styretøj, skal man altså ikke sidde og sove ret meget bag rattet :)

Nærmeste planer er en sænkning med Eibach Pro fjedre på de originale støddæmpere, udskiftning af diverse bøsninger og en 4-hjuls udmåling...

Er der forresten nogen der har erfaring med at køre med 205/45-17 istedet for 205/40-17?


Claus
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Star » tors 19. apr 2012 22:52

Tillykke med den, den ser da fin ud! :D

med 45 dæk bliver din fejlvisning på speedometeret noget større!

med 17 tommer OG en sænkning som du planlægger, så bliver det nok frækt at se på, men ikke meget komfort - læs et stift brædt.. :wink:

Det er så ikke min livret med de der hjemmegjorte blinklys i kofangeren..
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Kuksi » fre 20. apr 2012 00:25

Hvis dine dæmpere har kørt bare halvdelen af de 175.000 km, så bør de også skiftes. Selv kører jeg også på 205/40-17 sammen med Koni Sports kit. Dette kan jeg godt anbefale. Kan strammes op på banen og til daglig bruges en blødere (blødeste) indstilling. Jeg ville tænke mig rigtigt godt om inden jeg montrede sænknings fjedere. Har selv kørt med H&R's, og det går unægteligt ud over køreegenskaberne og komforten (selv om det er dejligt med en meget fast undervogn) . Særligt kommer du til at lide under manglende vandring i bag. Når det sker sendes bagenden i luften :o
Jeg kan fortælle at rulleselen IKKE låser på en opadgående påvirkning, men først stopper når den er rullet helt ud. Godt med et solidt greb i rattet, som ud over selen, var eneste forbindelse til bilen. Det var et hul i vejen der fik mig i luften, men slap heldigvis med skrækken.
Jeg har også Polybøsninger over alt, og dem er jeg stadig meget glad for. Fungerer rigtigt fint for mig sammen med mine 2 stk Racing Beat swaybars.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » fre 20. apr 2012 10:44

Star skrev:Det er så ikke min livret med de der hjemmegjorte blinklys i kofangeren..

Har selv de "hjemmegjorte blinklys" monteret, har fornemelse af at det er noget Mazda DK monteret kørelys, og ja de er grimme, men der er jo hul i konfangeren indeunder :(
Har også kørt med HR fjedre...komfort -12, har nu Koni, nu kan jeg køre over et kloakdæksel, ja jeg undgik dem før bla. fordi frontdækslet faldt af radioen.
Iøvrigt: Godt billed, så kan en NA'er næsten ikk' blive pænere.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Claus Petersen » fre 20. apr 2012 20:10

Star skrev:Tillykke med den, den ser da fin ud! :D

med 45 dæk bliver din fejlvisning på speedometeret noget større!

med 17 tommer OG en sænkning som du planlægger, så bliver det nok frækt at se på, men ikke meget komfort - læs et stift brædt.. :wink:

Det er så ikke min livret med de der hjemmegjorte blinklys i kofangeren..


Taktak, er sgu også glad for den! Fantastisk sjov, og den fedeste intime kabine.

Mht. fejlvisning så viser speedometeret faktisk 7-8% for meget hvis man kan stole på tomtom - det er derfor jeg tænker at 45 profil måske ville passe ok. Og samtidig give lidt bedre komfort. Med streg under lidt ;)

Mja, den bliver selvfølgelig ikke blødere af lave fjedre, men det er "kun" 25 mm længere ned og så håber jeg at progressive fjedre minimerer brædt-effekten :)

Og ja, de er pissegrimme de der blinklys. Som det også nævnes af Bent, så er de faktisk eftermonteret af Mazda...

Kuksi skrev:Hvis dine dæmpere har kørt bare halvdelen af de 175.000 km, så bør de også skiftes. Selv kører jeg også på 205/40-17 sammen med Koni Sports kit. Dette kan jeg godt anbefale. Kan strammes op på banen og til daglig bruges en blødere (blødeste) indstilling. Jeg ville tænke mig rigtigt godt om inden jeg montrede sænknings fjedere. Har selv kørt med H&R's, og det går unægteligt ud over køreegenskaberne og komforten (selv om det er dejligt med en meget fast undervogn) . Særligt kommer du til at lide under manglende vandring i bag. Når det sker sendes bagenden i luften
Jeg kan fortælle at rulleselen IKKE låser på en opadgående påvirkning, men først stopper når den er rullet helt ud. Godt med et solidt greb i rattet, som ud over selen, var eneste forbindelse til bilen. Det var et hul i vejen der fik mig i luften, men slap heldigvis med skrækken.
Jeg har også Polybøsninger over alt, og dem er jeg stadig meget glad for. Fungerer rigtigt fint for mig sammen med mine 2 stk Racing Beat swaybars.


Det er da bestemt en spændende fortælling :o

Men igen, det er 25 mm det drejer sig om. Det bliver spændende at se hvad der sker, men jeg tvivler på at det bliver den helt store katastrofe.

Mht støddæmperne, så er det ikke optimalt, det ved jeg godt. Jeg aner ikke om det er de helt originale, men de virker ikke det mindste slidte, så jeg tager chancen. Duer det ikke må jeg tage den derfra. Jeg har læst en del godt om Bilstein/Eibach-kombo, så det kan være at jeg prøver den vej.

Bent skrev:Har selv de "hjemmegjorte blinklys" monteret, har fornemelse af at det er noget Mazda DK monteret kørelys, og ja de er grimme, men der er jo hul i konfangeren indeunder


Nemlig. Jeg har ikke kigget efter andre blinklys til den, så det kunne jo godt være at der fandtes nogle der i det mindste ikke er ligeså supergrimme som dem her! :)

Bent skrev:Har også kørt med HR fjedre...komfort -12, har nu Koni, nu kan jeg køre over et kloakdæksel, ja jeg undgik dem før bla. fordi frontdækslet faldt af radioen.


Hehe... :)

Bent skrev:Iøvrigt: Godt billed, så kan en NA'er næsten ikk' blive pænere.


Tak for de pæne ord. Selvom det ikke er en fælg jeg normalt savler over, så synes jeg at de klæder den ret godt. Jeg bliver mere og mere vild med den.. Og så er sort og tan læder den perfekte kombination :)

Nu har jeg snart ferie, og så må jeg se at få taget nogle flere billeder.
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf jepperimmen » man 23. apr 2012 17:54

Køb fjedre og dæmpere der passer sammen. Og hvis dæmperne er gamle er der slet ikke noget at spekulere over.

Jeg har også prøvet at springe over hvor gærdet var lavest og kun købe lave fjedre til min forrige MX-5'er. Det ser godt ud men kører ad hel.... til.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » man 23. apr 2012 19:39

Flot bil! De orange sideblink kan ændres til hvide og det pynter en del på en sort bil!

Et godt råd er at overveje rulleomkredsen på dine dæk. Ved skift til 45 profilen øger du denne (og dermed også højden på dækket).

Jeg har 205/45-16(ca. +6 mm på radius) og har sammen med sænket undervogn haft den fornøjelse at opleve mine dæk foran møde inderskærmen en del gange med en FÆL lyd til følge. Drejer man med forhjulet ud af skærmkassen og kører op af en skarp indkørsel/fortovskant kan du endda være så heldig at høre din skærmkant blive vredet ud... :?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf jepperimmen » man 23. apr 2012 20:29

+ når du skriver 25 mm sænkning er det i bedste fald et gæt. Der kan være stor forskel på højden af den enkelte bil, så på din er det måske 15 eller 40 mm i forhold til dit udgangspunkt.
Du kan prøve at spørge producenten eller finde en ejer med samme setup og få et mål fra skærmkant til centrum af hjulet - det er det relevante mål at kende.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Claus Petersen » man 23. apr 2012 20:34

jepperimmen skrev:Køb fjedre og dæmpere der passer sammen. Og hvis dæmperne er gamle er der slet ikke noget at spekulere over.

Jeg har også prøvet at springe over hvor gærdet var lavest og kun købe lave fjedre til min forrige MX-5'er. Det ser godt ud men kører ad hel.... til.


Det kommer også på et tidspunkt. Nu prøver jeg at se hvor galt det er. Og kald det bare blasfemisk, men lige nu er jeg slet ikke nået længere end til at cruise stille og roligt og nyde at sidde i bilen ;)

And skrev:Flot bil! De orange sideblink kan ændres til hvide og det pynter en del på en sort bil!

Et godt råd er at overveje rulleomkredsen på dine dæk. Ved skift til 45 profilen øger du denne (og dermed også højden på dækket).

Jeg har 205/45-16(ca. +6 mm på radius) og har sammen med sænket undervogn haft den fornøjelse at opleve mine dæk foran møde inderskærmen en del gange med en FÆL lyd til følge. Drejer man med forhjulet ud af skærmkassen og kører op af en skarp indkørsel/fortovskant kan du endda være så heldig at høre din skærmkant blive vredet ud... Confused


Tak. Det er også planen med tiden. Lige nu er det ikke første prioritet. Men til gengæld skal de der klamme blinklys snart dø. Så hvis der er en der ligger inde med en pæn sort forkofanger de ikke skal bruge, er jeg interesseret :)

Ja, jeg ved at omkredsen bliver større, men om det bliver så galt er jeg ikke sikker på. Har set på en del fora at nogle kører med det og alternativt 215/40-17, som jo også er større omkreds. Jeg tror også at ET på mine fælge passer meget godt til det. Men det bliver nok nemmere at se når den kommer længere ned snart :)

Men ja, jeg er også selv allergisk overfor den lyd. Min kærestes Altea er alt for lav og har lige fået 18" på = SQUIRK lyde ved den mindste fjedervandring :o
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Claus Petersen » man 23. apr 2012 20:38

jepperimmen skrev:+ når du skriver 25 mm sænkning er det i bedste fald et gæt. Der kan være stor forskel på højden af den enkelte bil, så på din er det måske 15 eller 40 mm i forhold til dit udgangspunkt.
Du kan prøve at spørge producenten eller finde en ejer med samme setup og få et mål fra skærmkant til centrum af hjulet - det er det relevante mål at kende.


De 25 mm er hvad Eibach selv skriver til en NA. De samme fjedre til en NB f.eks. sænker 30 mm.

Og ja, det er muligt at det varierer. Men må jo tage udgangspunkt i et eller andet, og producentens ord er vel ikke det værste sted at starte :)

Nu får vi at se. Er det helt galt, så laver jeg det om. Men kan jeg undgå at skifte dæmpere lige nu, så kan jeg bestemt godt bruge pengene andre steder :)
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Claus Petersen » fre 27. apr 2012 22:11

Nå... gode ideer har det jo med at sætte sig fast og vokse, så jeg har bestilt et sæt orange Koni, som umiddebart skulle være et meget godt (og rimelig billigt) match til Eibach fjedrene.

SÃ¥ tak, nu er kontoen overtrukket!!

:)
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron