Hvad skal I have lavet i løbet af vinteren 2011/2012?

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tors 1. mar 2012 13:46

En observation:
For en lille uges tid siden checkede jeg kølervædske og fyldte ekspansionbeholderen til \"Full\".

Idag rodede jeg med et af forhjulene..
Og efter et stykke tid opdagede jeg en våd plet på asfalten!!
Smagte/lugtede til den og det var kølervædske.
Kunne se, at det dryppede fra broen/motoren.
Checkede kølerstand. OK.
Checkede ekspansionsbeholder: TOM.
Det viste sig, at det var spændbåndet på den store kølerslange til blokken, der var \"gået\". Det kunne spændes og \"sagde\" klik.
Det var et af den slags spændbånd, der er præget og ikke med åbne huller til møtrikken.

Så der nok nok sket følgende:
Når der har været tryk på køleren, er kølervædsken blevet presset ud ved det defekte spændbånd.
Når motoren så er blevet kold, har køleren suges vædske fra ekspansionsbeholderen.
Derfor fuld køler. Tom ekspansionsbeholder.

Så måske noget lignende -dårlige/defekte spændbånd (et eller andet sted) - hos dig Lars.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lars Z » tors 1. mar 2012 18:52

Hasse<<
Det tjekker jeg lige i weekenden, det lyder fuldstændigt som mit problem.
Smider lige en update når jeg har været under kareten.

Jeg skal sgu se og få købt de der bukke man kan køre bilen op på, det må være lettere end det roderi på garage gulvet.

Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Kuksi » tors 1. mar 2012 20:55

Jeg skal sgu se og få købt de der bukke man kan køre bilen op på, det må være lettere end det roderi på garage gulvet.
Check lige om der er andre der har gode erfaringer med dem. Jeg smed mine ud da ingen af bilerne havde frihøjde til at køre op på dem. Samtidig gled de på fliserne når man forsøgte at køre op på dem, så jeg var tvunget til at lægge et brædt bag dem op mod muren.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 2. mar 2012 01:07

Så lykkedes det! Efter noget der ligner +3 år fik jeg monteret polybøsningerne i det sidste \"hjørne\". Kørte hele sidste år med kun de bagerste skiftet. Så står den snart på 4 hjuls udmåling, og fin trimning af undervogns indstillingen. Har stadig 4 bøsninger til bagbroen liggende. Men de bliver ikke skiftet før jeg aligevel har rykket bagtøjet i stykker. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » fre 2. mar 2012 08:52

Kuksi skrev:
Jeg skal sgu se og få købt de der bukke man kan køre bilen op på, det må være lettere end det roderi på garage gulvet.
Check lige om der er andre der har gode erfaringer med dem. Jeg smed mine ud da ingen af bilerne havde frihøjde til at køre op på dem. Samtidig gled de på fliserne når man forsøgte at køre op på dem, så jeg var tvunget til at lægge et brædt bag dem op mod muren.

Med den lave undervogn måtte jeg køre bilen op på et lille bræt eller være forsigtig, så kunne jeg godt køre op på mine bukke/ramper fra Biltema.

En gang er det sket for mig at den ene gled frem da jeg forsøgte at køre op på den... CHOK!!! Nu kører jeg forsigtigt op, så er det intet problem. Har også kørt andre biler op uden problemer, men fik lidt respekt efter den oplevelse.

Med lav kofanger skal man køre bilen op på et lille bræt først så er det intet problem at få den op på ramperne



Kuksi skrev:Så lykkedes det! Efter noget der ligner +3 år fik jeg monteret polybøsningerne i det sidste "hjørne". Kørte hele sidste år med kun de bagerste skiftet. Så står den snart på 4 hjuls udmåling, og fin trimning af undervogns indstillingen. Har stadig 4 bøsninger til bagbroen liggende. Men de bliver ikke skiftet før jeg aligevel har rykket bagtøjet i stykker. :wink:

Sådan! Bøsninger til bagbroen??? Hvad med differentialet?

Nu mangler du bare turen med stempelringe, du slipper ikke ;)
(Ikke ondt ment, skrevet med et glimt i øjet!)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » fre 2. mar 2012 12:05

Sådan! Bøsninger til bagbroen??? Hvad med differentialet?
Jeg mente selvfølgelig også differentialet. :oops:

Der bliver lavet en leakdown test i dag. Jeg har lige bygget en måler, og har sat min mek. stævne i eftermiddag. Så ser vi hvad hans kommentar er.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 2. mar 2012 18:40

Denne konstruktion vinder måske ikke nogen designer pris, men den virker fint.
Billede

Det så heldigvis godt nok ud. Målingerne lå mellem 3 og 10%. Og tabene var forskellige steder på de enkelte cyl. Indsugnings ventil, udstødnings ventil og stempelringe. Men max 10% er OK. Så håber det løser mit olie forbrug med at renovere topstykket.

PS: Læg mærke til den lille hvide \"prop\" i slangen lige til højre for det venstre instrument. Det er en restrictor (plast prop med 0,7mm hul). Uden denne vil du to instrumenter selvfølgelig altid vise ens, så den er vigtig at huske.
Senest rettet af Kuksi søn 4. mar 2012 19:27, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 3. mar 2012 23:39

Jeg skal have fundet det firma der skal have lov til at lave mit topstykke.
Dette her ser ud til at have landets bedste maskine, og en del erfaring også med biler til race. http://www.rmc-motor.dk/
Men det skal jo ske efter jeg har været i gang med portning og bearbejdning af forbrændingskammer. Så jeg kommer jo nok til at adskille og samle det igen, for så at sende det til bearbejdning m.h.b. på 3 angle cut og planslibning.
Nogen der har erfaring med et godt firma, der gider nørde lidt med tingene?

PS Har ikke råd til at sende det til FM i USA og give det den helt store tur der.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lars Z » søn 4. mar 2012 17:13

Jamen, nå.....
Blot for at følge mit vand problem til dørs, så fik jeg krøllet korpusset sammen og kom únder bilen. :o
Jeg fik rykket plastikken af under motoren og må konstatere, at det er en utæt vandpumpe der ser ud til at være synderen.

Nu er der bare tilbage at vente på at Andreas får regnet en fin pris sammen på vandpumpe og tandrem og så går turen(meget forsigtigt) til Fyn. Med mindre han mener det er uforsvarligt at køre med.

Surt

Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf And » søn 4. mar 2012 21:06

Lars Z skrev:Jamen, nå.....
Blot for at følge mit vand problem til dørs, så fik jeg krøllet korpusset sammen og kom únder bilen. :o
Jeg fik rykket plastikken af under motoren og må konstatere, at det er en utæt vandpumpe der ser ud til at være synderen.

Nu er der bare tilbage at vente på at Andreas får regnet en fin pris sammen på vandpumpe og tandrem og så går turen(meget forsigtigt) til Fyn. Med mindre han mener det er uforsvarligt at køre med.

Surt

Mvh Lars

Op med humøret, vandpumpen er ikke super dyr. Med alle stumperne løber det selvfølgeligt lidt op, men selve skiftet af tandrem plus pumpe er meget let og hurtigt udført, så der løber ikke mange timer på arbejdet.

Til en af mine forrige biler brugte vi to mand fem timer på skift at tandrem fordi der INGEN plads var ved siden af motoren. Måtte pille alt muligt ekstra af og afmontere motorophæng og løfte motor i den ene side... møgarbejde!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Bent » man 5. mar 2012 10:40

And skrev: på skift at tandrem fordi der INGEN plads var ved siden af motoren. Måtte pille alt muligt ekstra af og afmontere motorophæng og løfte motor i den ene side... møgarbejde!


Det er normalt at der ikke er plads og at motorophæng skal af..."that's life" Det er først når et "geni" finder på putte en 5 cylindermotor, ned i et motorrum, der er beregnet til en 4 cylinder (Fiat bravo, Fiat coupe), det bliver kompliceret.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tirs 6. mar 2012 00:23

Var lige i carporten her i aften. Håber jo på at den skal spores tirsdag, og har tænkt som en gal om jeg skulle hæve bilen lidt inden.
Jeg endte med at sætte den et hak op i front, det er ca 5-6mm (KONI Sport Kit som nu et i øverste for og midterste bag, 17\" hjul). Det kan sagten lade sig gøre at flytte låseringen med det hale monteret. Krævede bare en enkelt fjederstrammer, og 2 skruetrækkere til at flytte låseringen. Det tog under 1 time alt incl.
Jeg har jo været på skærmkanten et par gange, og kunne se at efter Sturup var der slidt hul i min højre inderskærm. Var der noget med at vi kørte mod uret? :lol:
Var egentlig også klar til at prøve at hæve den i bag. Men der er der bare ca 12mm op til den næste og øverste indstilling. Da den helst ikke skal ligne en offroader, tror jeg lige jeg prøver med den som den er i bag. Det er trods alt ikke tit den møder bumpstops voldsomt. Det ville ellers hjælpe på min caster indstilling, sidst havde vi ikke mulighed for at få den højere -2,5° (ville have haft -1,5°). Nå vi må se hvad der bliver besluttet i morgen på liften....
UPDATE: Der blev så ikke besluttet noget da det blev aflyst pga. sygdom (ikke min)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lars Z » man 12. mar 2012 19:14

Mens vi venter på prinsen.. Altså på at jeg kan komme over til Andreas efter en ny vandpumpe, tandrem, kølerslanger og måske justering af tænding til 14 grader, fik jeg monteret følgende.
En næsten ny Pioneer head unit, med mulighed for SD kort. Det spiller noget(meget) bedre end den Sony Radio/Kassette der sad i.
Et 28cm. rat fra D&W, der passer fint på Momo hubben der sad i.
Rattet føles umiddelbart for lille, så det bliver måske skiftet igen.
Begge ovenstående dele fik jeg billigt fra en af mine folk der er ved at skrotte sin Civic. :P

Til sidst et sæt nye bundmåtter og mobil holderen fra mx5parts. Det pyntede.

Nu fik jeg så også købt mig den der acryl ting til gearstangen, så nu må jeg få taget mod til mig og få skiftet begge manchetter.

Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 13. mar 2012 00:34

Fik i weekenden lige skiftet denne rem til vandpumpen, som nok havde set bedere tider. Blev mere og mere nervøs for at den ikke holdt til jeg kom igang med topstykket. Jeg strandede for lang tid siden, på at jeg ikke kunne få dynamoen løsnet. Havde så som indledende manøvre til den store forestående service, sprayet med WD40 et par gange. Så gik det uden problemer.
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf jepperimmen » lør 17. mar 2012 23:02

UPS, er kommet til at misbruge credit card'et igen.. Nyt rat + quick release :-) det hele er reversibelt, så det originale kan hurtigt monteres igen.

Rat: http://www.lindebjergracing.dk/shop/spa ... -345p.html
Quick Release: http://miataroadster.com/nrg_innovation ... 56803.aspx
Adapter: http://miataroadster.com/works_bell/wor ... 09016.aspx
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron