Toms '99 Jubilæumsmodel

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Toms '99 Jubilæumsmodel

Indlægaf one-niner » ons 10. aug 2011 09:00

Halløj!

Nu er det vist på tide, at jeg får oprettet en projekttråd til den lille blå. It's exciting times!

Tråden er under opbygning, så tag det roligt, hvis der er noget, der ikke lige giver mening endnu :). Tanken er, at jeg vil holde denne første tråd opdateret med et index, hvor der linkes til de enkelte posts længere nede i tråden, hvor der så er uddybende beskrivelse og billeder.

Kommentarer og spørgsmål er velkommen.

Tidligere:
- Facelift
- Udstødning
- Skørter
- Motorvask
- Dæk
- Fælge
- Bremseklodser
- Køleslanger

Kommende:
- Bremseslanger
- Motorstyring
- Coil-on-Plugs
- Wideband O2 sensor
- Tuning
- Vakuumslanger
- Kobling
- Lettere svinghjul
Senest rettet af one-niner ons 10. aug 2011 20:13, rettet i alt 2 gange.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » ons 10. aug 2011 19:46

Facelift, spoiler, udstødning og skørter

Nogen af disse stumper var monteret, da jeg købte bilen i 2009.

Hvide sidereflekser og hvide blinklys. Frontspoileren ligner OEM. Sideskørterne er til gengæld lidt specielle. Meget diskrete, svære at finde og... svinebillige - jeg mener det var 99 euro plus fragt :)

Billede

Baglygterne fra NB FL og mellemrør/bagpotte fra Larini. Larini laver desværre ikke udstødninger til MX-5 længere. Jeppe gjorde mig i øvrigt opmærksom på, at MX-5-skiltet ikke er fra en NB eller NB FL. Er det mon fra en NC eller noget aftermarket lir?

Billede

Midterkonsol fra NB FL:

Billede

Dørpanelerne er vist også fra NB FL. Guderne må vide hvorfor rammen om højtalerne er malet guldarvet. Et endnu større mysterie er, hvorfor fanden jeg ikke har fået gjort noget ved det endnu :o Der er også noget kulfiber-look trim omkring den øverste lille højtaler.

Billede
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » ons 10. aug 2011 20:20

Motorvask

Indlægget her er sakset fra en tidligere tråd. der findes her: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=3047

Efter at have læst om det flere steder, besluttede jeg mig for at prøve følgende:

Trin 1 - Rengøring:
    Ventede til motoren var håndlun.
    Sprøjtede Simple Green rengøringsmiddel ud over hele motorrummet.
    Ventede 15 minutter.
    Skyllede med rigeligt varmt vand (*).
    Rensede et par genstridige områder med Simple Green, en svamp og mere varmt vand.
    Skyllede det hele igen for at være sikker på, at der ikke sad sæberester.
    Kørte en tur, stillede bilen indtil motorrummet var tørt.
Trin 2 - Pimp'ning:
    Sprøjtede Armor All Tire Foam på alle plastik- og gummidele, ledninger osv.
    Ventede 5 - 10 minutter.
    Tørrede overskydende Tire Foam væk.

Jeg har desværre ingen før-billeder, men bilen har kørt hele vinteren og motorrummet havde ikke været vasket i mindst to år. Her er resultatet:

Billede

Billede

Jeg foretog ingen afdækning af noget som helst, og intet blev skånet for vand i rigelige mængder. Jeg havde ingen problemer efterfølgende.

Armor All Tire Foam er købt ved pixmania.com, men det er muligvis i restordre. Simple Green købt hos lavprisvvs.dk

- Tom

(*) Man støder ofte på bemærkninger om, at det på det nærmeste er livsfarligt for bilen at sprøjte med vand i motorrummet. Jeg har startet en tråd med en brugerundersøgelse på miata.net her: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=429451 Der er et overvældende flertal af mennesker, der har gjort det uden problemer - mange af dem i en lang årrække.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » ons 10. aug 2011 20:53

Dæk, fælge og bremseklodser

Jeg var længe i tvivl om hvilken størrelse dæk, jeg skulle vælge, da jeg købte nye 7x16\"-fælge. Jeg ville rigtig gerne have ContiSportContact 3, men de findes kun i 195 mm når størrelsen er 16\". Standard sportsfælgen til NB FL er 6,5Jx16\" og er monteret med 205 mm dæk, hvilket er et lidt bredere dæk på en lidt smallere fælg. Nå, jeg gjorde det, og jeg har bestemt ikke fortrudt. Det føles aldeles glimrende og ser fint ud.

Dækkene er købt ved http://daekonline.dk/

Fælgene er OZ Alleggerita HLT Titanium Tech købt i en italiensk webshop her: http://repartocorsestore.com/

Hjulmøtrikkerne er McGard SplineDrive. De er egentlig ret fede, men kan godt give dårlige nerver, når man efterspænder med 1 - 2 omgange på nogen af dem efter 5 km :o Andreas bemærkede at de tilsyneladende ikke har den korrekte koniske profil til mine fælge, men jeg ved ikke om det er \"meningen\", da de har en indbygget spændskive. Alle tre ting har nok noget med hinanden at gøre. Hvorom alt er, så anbefalede han mig at montere de centerringe, der fulgte med fælgene for at være helt sikker på, at de sidder som de skal. Boltene kan i øvrigt ikke købes i Europa, så det var http://www.ebay.com/ fra USA.

Bremseklodserne er lige blevet monteret. Jeg valgte RedStuff-klodser fra EBC. Første indtryk: De bider som OEM-klodser fra kold, måske endda en krillimeter mere, hvis der overhovedet er en forskel. Til gengæld tager de mærkbart bedre fat, når de bliver varme, uden dog at blive brutale. Jeg glæder mig til at give dem tæv på Five-tour :lol: Jeg synes, de støver mere end OEM, men det kan godt være, at det kun er lige her i starten. De har pebet lidt den første dag, de var monteret, men jeg har ikke hørt noget siden. Alt i alt er jeg godt tilfreds. Købt hos http://www.mx5parts.co.uk/

Billede

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » ons 10. aug 2011 21:12

Køleslanger

Blå silikoneslanger. På sigt er det meningen, at jeg vil have vakuumslanger i samme farve, og lakeret ventildækslet sort med blå bogstaver.

Billede

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » ons 10. aug 2011 21:37

Stumper til montering

Disse stålarmerede bremseslanger var to uger undervejs med Royal Mail, som ellers lover, at luftpost til Vesteuropa tager tre arbejdsdage. Derfor blev de ikke monteret sammen med klodserne i sidste uge. Suk.

I den lille pose er en tom knap, der passer i instrumentbrættet. Heri kan monteres et USB-stik til f.eks. radioen. Jeg har nu tænkt mig at bruge det til den DIYPNP-motorstyring, der er på vej til mig :)

Stumperne er købt hos http://www.mx5parts.co.uk/

Billede

Innovate LC-1 wideband O2 sensor med controller. Den skal selvfølgelig hookes op til DIYPNP'en, når den ryger i. Købt hos http://stores.ebay.co.uk/xenonlv - leveret dagen efter den var bestilt... fra Riga. Se, der kunne Royal Mail lære noget.

Billede

Her er vi så ovre i den lidt mere eksotiske afdeling. Et kit til at konvertere tændingssystemet på en 1,8 til coil-on-plugs. Sættet består af fire brugte og testede Toyota-tændspoler, et ledningsnet med noget elektronik og en skinne til at holde spolerne på plads med. Mine originale tændspoler er ved at stå af, så jeg valgte at opgradere. Man skal dog have en eller anden form for \"dwell reducer\" eller en stand-alone motorstyring for at kunne benytte kittet. Købt fra http://trackspeedengineering.com/store/

Billede

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Viggoman » ons 10. aug 2011 23:10

Flot bil, og fælgene klær den. Jeg ville dog være lidt utryg ved at køre med hjulbolte der ikke passer 112%. Forkerte belastninger på en super letvægtsfælg er ikke fedt hvis det medfører en flækket fælg.

Vær opmærksom når du monterer de forreste nye brakelines,
at de ikke kan ramme dækket ved max. ratudslag (ask me how I know). De er meget stive og en forkert vinkel på banjofittingen ved caliperen kan give det problem.

Men blå slanger i motorrummet..er det virkelig nødvendigt.... ;-)


[/img]
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf one-niner » tors 11. aug 2011 07:20

Viggoman skrev:Flot bil, og fælgene klær den.

Takker :)

Viggoman skrev:Jeg ville dog være lidt utryg ved at køre med hjulbolte der ikke passer 112%. Forkerte belastninger på en super letvægtsfælg er ikke fedt hvis det medfører en flækket fælg.

Vær opmærksom når du monterer de forreste nye brakelines,
at de ikke kan ramme dækket ved max. ratudslag (ask me how I know). De er meget stive og en forkert vinkel på banjofittingen ved caliperen kan give det problem.

Tak for rådene.

Viggoman skrev:Men blå slanger i motorrummet..er det virkelig nødvendigt.... ;-)

Nej, absolut ikke, men nu prøver vi - det kan jo heldigvis altid laves om :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » tors 11. aug 2011 21:48

Og i dag ankom kronen på værket: Min længe ventede MegaSquirt DIYPNP, forbedret og bygget af Dimitris fra Grækenland AKA Reverant på miata.net og miataturbo.net. Der er også en IAT sensor, der giver mulighed for at sløjfe luftmassemåleren.

Billede

Så er spørgsmålet hvornår jeg får tid til at smide den i. Den er sat op til at køre med COP, så de skal i på samme tid, og wideband'en skal nok også i ved samme lejlighed, for at det bliver rigtig godt :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Star » fre 12. aug 2011 07:47

Det er nørderi på højt plan... jeg fatter ikke en meter :oops:

hvad gør det, - hvor meget hurtigere bliver den, - og hvad koster det ?

Er der rimelig forhold mellem udgift og \"gevinst\" - da jeg går ud fra det drejer sig om at den skal kunne være hurtigere....
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf one-niner » fre 12. aug 2011 07:55

Star skrev:Er der rimelig forhold mellem udgift og "gevinst"

Nej :) ... ikke endnu i hvert tilfælde.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » fre 12. aug 2011 08:46

Hmm... og så alligevel, måske.

Fra omkostningerne skal så trækkes prisen for en ny coil pack, som er ved at stå af. Med dette setup skal jeg ikke have en ny, og de er ikke gratis, skulle jeg hilse at sige.

Luftmassemåleren skulle efter sigende være en anelse restriktiv, og med den bedre udstødning, jeg allerede har, skulle det måske være muligt at lave et ok tune.

I forhold til antal hk, så tør jeg ikke give et bud, men omkring den famøse enkelte hyphest per 1.000 kr er nok ikke helt i skoven, hvis man tager den føromtalte besparelse med i beregningen.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Viggoman » fre 12. aug 2011 10:09

Isoleret set kan en standalone ECU ikke \"betale\" sig, men den giver mulighed for at få optimeret alle andre tuningstiltag der har med motoren at gøre. Og så er det jo skidesjovt og interessant at lege med. Det kan ikke gøres op i penge :D

(Og lige en nørdet detalje/korrektion: det er ikke IAT sensoren der sløjfer luftmassemåleren, men derimod at MS bruger en MAP, Manifold Air Pressure sensor, til at aftaste motorens belastning i stedet for at måle luftmassen den suger til sig)

Held og lykke med installationen i øvrigt!
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf one-niner » fre 12. aug 2011 10:15

Viggoman skrev:Isoleret set kan en standalone ECU ikke "betale" sig, men den giver mulighed for at få optimeret alle andre tuningstiltag der har med motoren at gøre. Og så er det jo skidesjovt og interessant at lege med. Det kan ikke gøres op i penge :D

Præcis :D

Viggoman skrev:(Og lige en nørdet detalje/korrektion: det er ikke IAT sensoren der sløjfer luftmassemåleren, men derimod at MS bruger en MAP, Manifold Air Pressure sensor, til at aftaste motorens belastning i stedet for at måle luftmassen den suger til sig)

http://www.diyautotune.com/diypnp/apps/ ... bp-mt.html Scroll ned til 'Deleting the MAF'. Pointen med at installere en IAT sensor på nuværende tidspunkt er egentlig som forberedelse til trykladning senere, men det har så den "bivirkning" at MAF'en kan fjernes :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » fre 12. aug 2011 11:57

Holder altså med Viggoman. :wink:
The DIYPNP allows you to disconnect the Mass Air Flow meter. When you remove the MAF, you will need to install a GM style intake air temperature sensor in your intake.

Det er DIYPNP'en (eller rettere den's MAP sensor) der gør at du fjerne \"havelågen\". Grunden til at vi skal have en IAT føler, er at sådan en sidder der idag i \"havelågen\"
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron