Lunding's 1991 1,6 Trackday / MX-5 Cup racer

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Lunding's 1991 1,6 Trackday / MX-5 Cup racer

Indlægaf Webmaster » fre 22. apr 2011 21:34

Så kom jeg lidt videre i påsken med trackday/MX-5 cup raceren. Bilen er bygget sammen med Andreas, fra http://www.Au2fast.dk og er sammensat lige præcis med de rigtige stumper.

Formålet med bilen er at den skal kunne anvendes til MX-5 Cup, Klub Rallye, Hill Climb, Young Timer og naturligvis track days.

Min fine grønne MX-5 har efterhånden været på bane for mange gange og jeg ønsker en bil, som jeg ikke skal være helt så øm over i tilfælde af der kom en 911'er i vejen og en skærm bliver krøllet.

Bilen, en 1991 (eller er den 90 ??) hvid 1,6 nøje udvalgt sammen med Andreas og hele projektet er stærkt inspireret af Keith Tanner's Targa Miata http://www.targamiata.com

- Kalechen er fjernet - og hard top monteret
- AC er fjernet
- Tandstang med servo monteret
- Ud med højtalere og andet der vejer som ikke skal bruges.
- Manuelt rudehejs og ingen centrallås (det vejer)
- For og bagbro er fra en 1,8 inkl. forstærkning bagerst
- Bremser fra en 1,8 (uden ABS - der vejer)
- Let svinghjul/ACT kobling (tidligere monteret på den grønne)
- Bagtøj med spær
- Gule koni dæmpere (tidligere monteret på den grønne)
- Eibach fjedre (tidligere monteret på den grønne)
- Flyin Miata bumpstops (tidligere monteret på den grønne)
- Jackson Racing Tubular kræningstabilisatorer
- Intern/Ekstern hovedafbryder
- Bøjle produceret i Sverige til MX-5 cup monteret med ekstra tværgående forstærning så den opfylder de danske HMS regler.
- Fia godkendte Sparco Sprint 5 sæder, monteret på org. skinner (Sæderne er meget lettere end de originale - og man sidder lavere end org. sæderne). I højre side kan de skrues direkte på de org. skinner, men i venstre side, skal der modificeres lidt. Andreas ved nu hvordan man gør :wink:
- Fia godkendte Sabelt 6 punktsseler. De originale sidder der stadig. Ellers kan den ikke synes.
- Bukserøjne forrest og bagerst

Der er bestilt Team Dynamics 15\" Miata Spec Pro Race 1.2 fælge i hvide.
Billede

Hvad mangler der:
- R-dæk. Hvor kan disse købes billigt ?
- Afgift og nummerplader. Skal finde en fornuftig løsning med forsikringsselskabet.
- Friske bremskeklodser
- De sidste klistermærker (vigtig detalje)
- Montering af K&N luftfilter som jeg har liggende fra den grønne.

Nice to have:
- Opdateret motor og motorstyring. Gerne en lækker 2,0'er med skrappe knaster eller et Rotrex kit.
- Komplet udstødning
- Yderligere vægtreduktion
- Hi-spec forbremser
- Snap on rat

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » fre 22. apr 2011 21:39

Billede
Billede
Billede
Billede

Og lidt stemning
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf one-niner » fre 22. apr 2011 21:52

Wow! :o Fedt projekt.

Hvorfor lader du tæpperne sidde i?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Webmaster » fre 22. apr 2011 21:58

De vejer minimalt - nu vejer vi den lige og så hiver jeg evt. det sidste ud...
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » lør 23. apr 2011 08:08

2.0 motor eller Rotex, så er bilen ihvertfald ikke lovlig til MX-5 Cup :wink: .
MS-Racing har en købsaftale med K.M. Svensson i Ringsted om R-dæk. Der har jeg købt mine og Viggoman har også handlet der.
Firmaet er:
K.M Svensson Motorsport and Classic Cars AB
Ydunsvej 4
DK-4100 Ringsted
Denmark

Tel. +46 702 72 81 81 (svensk nummer han er dansk)
Email. karsten@kmsvensson.com

HUSK AT SIGE I KOMMER FRA MS-RACING.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf jepperimmen » lør 23. apr 2011 21:30

MEGA COOL - glæder mig til at se og prøve dyret 8)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf KimT » man 25. apr 2011 22:22

Det ser dælme godt ud!
Kommer den med til Sturup til September?
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Webmaster » ons 1. jun 2011 17:05

Så er fælgene landet... endeligt. Mangler dæk - som jeg har forespurgt på.

Bilen vil blive testkørt første gang på knutten d. 13. juni viewtopic.php?t=3112
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » ons 1. jun 2011 17:06

og tilbud er indhentet på forsikring. Og Andreas agfifter den så hurtigt som muligt.

Glæder mig at komme på banen igen.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 1. jun 2011 20:18

Web:
Jeg forstår dig:
Det med 2 MX'ere.

Jeg synes hverken jeg har tid eller plads ved kantstenen til to :(

Og tror også, at jeg kender mig selv godt nok til at vide, at hvis jeg først kastede mig ud i sådan et projekt - og fuldendte det - ville jeg nok være for øm overfor \"nykomlingen\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 18. jun 2011 13:09

Jeg har kigget lidt på Webs. endlinks.
Det er standard.
Swaybar'en har 3 huller til til justeringen, og Web har stiillet dem i inderste hul.

Sådan som jeg \"ser\" det, er det ikke sikkert, at opsætningen -standard endlinks og swaybar i inderste hul - giver en belastningsfri opsætning. Endlink'sene nederste led (gummiet inde i endlink'et)- vil muligvis blive påvirket, når dytten kommer ned på jorden.

En standardopsætning med standard swaybar og standard endlinks er jo netop konstrueret således, at de ikke er påvirket af spændinger, når dytten er nede på jorden. Altså: Opsætningen er fuldstændig neutral.
Boltene sættes i, mens dytten er oppe, mens fastspændes først, når den er kommet ned på jorden.

For at få en neutral opsætning, når swaybar'en har flere huller, er det nødvendigt med justerbare endlinks. Ikk?
Så kan længden på endlinks justeres.
Man får en neutral opsætning -fri for spændinger.
Og boltene kan spændes, mens dytten er oppe.
De justerbare har bevægelige dele i enderne istedet for gummi.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 19. jun 2011 18:06

Så kom bilen på Knutten til test...

Det hele var lidt bøvlet. Ugen før den skulle afsted landede mine R-dæk (Toyo R888 195/50/15) og Team Dynamics Pro Race 1.2 miata spec fælge hos Andreas, som gjorde bilen klar og sørgede for at den kom til Sjælland. (Som altid - en utrolig service fra Andreas). Tiden var presset eftersom jeg skulle til le Mans henover weekenden. Jeg havde ikke fundet prøveplader, så heldigvis blev jeg introduceret til en mekanikker i nærheden som kunne køre den til Knutstorp på et lad.

Bilen lander fredag aften
Billede

Friske r-dæk klar til montering
Billede

Overnatning før knutten
Billede

Bilen klar til afgang
Billede

Kørsel på Knutten (trackphoto.dk)
Billede
Billede
Billede

Bilen efter hjemkost
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Førstehåndstrykket har været mildesttalt imponerende. Jeg havde opsat undervongnen ud fra at den forreste stabilisator skulle være hård og den bagerste blød. Og det virkede perfekt. Sammen med de meget lette Mita spec fælge som kun er ET30, dvs. de sidder lidt længere ude, og R-dæk gjorde at bilen balancerede ikke mindre end imponerende perfekt. Det rigtige dæktryk viste sig at være ca. 1,7 bar. Sammenholdt med måden hvorpå jeg sad fastspændt i Sparcostolene med Sabaelt 6 punktselerne gjorde at bilen var eminent velafbalanceret. Og stivheden med 1,8 hjulophæng og bur føltes fantastisk. På mange områder bedre end min grønne nogensinde har været. Jeg fik så meget fart i bilen at jeg til sidste kunne køre fra de ældre Lotus Eliser og hamrede over tændstiften flat out i 4. gear. Selvom bilen er lettet, og balancerer perfekt - må jeg erkende at motoren er for svag. Den skriger efter flere HK og det skal nok komme. Men lige meget hvad. Det var den bedste baneoplevelse jeg nogensinde har haft med en MX-5. Har aldrig før oplevet svinghastigheder af den grad med en ikke trykladdet MX-5.

Jeg skulle have bygget den her bil for MANGE år siden og kan kun opfordre andre der track-kører til at overveje samme. Jeg giver gerne ture når det er muligt - men tro mig... når du har prøvet den - så vil du have en. Hvis en alm. MX-5 er sjov på bane - så er den her mindst dobbelt så sjov.

Næste fase er at få bilen på plader. Den ligger indtil videre hos Skat til afgiftsvurdering. Der er bestilt Dunlop Sport 14\" dæk, som skal på de org. fælge til brug for hyggekørsel og klub rallye og så er jeg i gang med at montere et K&N luftfilter som jeg har liggende fra den grønne. hen over sommeren, skal bilen skildes yderligere ad - for at jagte Kg.

Så snart der er nummerplader på, skal der køres nogle flere track days og lidt klub rallye.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » søn 19. jun 2011 18:11

Bliver overhalet af Peter's GT3 et par gange her: http://vimeo.com/25307115

Kan naturligvis ikke følge med, men det er rart at se at bilen balancerer ordenligt.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » søn 19. jun 2011 18:51

Hmm.... inspiration her:
Billede
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » søn 14. aug 2011 19:18

Så kom der nummerpladen på raceren... Klar til Sturup på Onsdag. Har været ude og testkøre lidt i weekenden, og R-dæk... er sku noget særligt.. Overvejer stærkt at montere standard på den grønne også.

Har også fået fingre i et par røde sidespejle... For en ægte hvid racer har da røde sidespejle. ;-)

Kigger lidt efter om der ikke kan køres et par klubrallye løb på endagslicens i år.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron