Skift af kobling, DIY

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Skift af kobling, DIY

Indlægaf Viggoman » tirs 28. apr 2009 11:46

Mens alle I andre garanteret dryssede rundt og nød sommervejret i søndags brugte jeg tiden på at udvide mit intime kendskab til MX5'erens ædlere dele.

Koblingsskift!

Det er den onde hyleme det hårdste stykke gør-det-selv mekaniker arbejde jeg hidtil har kastet mig ud i :| . 8 effektive arbejdstimer og blå mærker over hele kroppen......

Men så har jeg da lært det.

Lidt gode råd fra de hårdt tilkæmpede erfaringer:

- bilen så højt op på bukke som muligt (hvem der havde en lift)
- planlæg hvert trin i forløbet nøje og tænk dig om. Læs den illustrede beskrivelse på http://www.miata.net/garage/clutch2.html
- plus Keith Tanners Performance Projects og Enthusiasts Manual
- få en hjælper med (jeg gjorde det solo)
- vær specielt opmærksom på de to beslag øverst i højre side (til kabelbundt + clutchline) De kommer let i klemme når gearkassen skal ned/op
- sørg for at have det rette værktøj ( as always)
- skift forreste oliepakning i gearkassen (det er ret enkelt) samt rear crank oil seal (det er lidt sværere)
- og skift også slavecylinderen!
- vip motoren maksimalt bagud (så bagenden af gearkassen kommer længst muligt ned) og sørg for at den vinkel fastholdes når gearkassen afmonteres (vægtfordelingen ændres). Jeg lagde en lægte tværs over motorrummet og bandt et tov rundt om remskiven på krumtappen. Man kan også bruge en donkraft under bundkarret, men så spærrer man for adgang ind under bilen den vej.

Lidt snapshots:
Gearkassen ude efter ca 3½ time:
Billede

Lidt hjælpeværktøj til at få gearkassen ned/op:
Billede
Billede

Oliepakning skiftet, bell-house rengjort, nyt udrykkerleje monteret:
Billede

Ny kobling monteret på svinghjul:
Billede

Og til sidst et lille tip til oliepåfyldning af gearkassen. En tragt, en stumpe haveslange + en stump 12 mm kobberrør, ned forbi udstødningsrøret og ind i gearkassen. Nemt og elefant:
Billede[/url]
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 28. apr 2009 15:51

Ja Viggoman: Kan kun være enig i \"arbejdets omfang\".

Håber for dig, at du fik mingeleret det på plads UDEN at ødelægge pakningen ind til gearkassen...som jeg gjorde!!

Og så først opdager det efter en uges kørsel!!!

På DET tidspunkt blev det ændret fra et DIY project til et DIBA project (Do It By Another).

Til dem, der stadig har mod på det:

Brug de lange bolte fra PPF's forreste befæstelse til at styre de to dele sammen. Samme gevindstørrelse. Så samles delene herligt.
Senest rettet af hasse tirs 28. apr 2009 16:05, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tirs 28. apr 2009 15:59

Super cool beskrivelse, men vil alligevel pointere at Andreas gør det på ca. 1 time....

Har prøvet det selv og det er AFGJORT et af de områder som jeg til en hver tid vil anbefale at køre til Andreas med for at undgå bøvlet!!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tirs 28. apr 2009 16:09

Nemlig Web.

Mit \"by another\" er Andreas.

(Ved ikke, om han gør det på en time, men han gør det billigt..efter min opfattelse, når jeg tænker på det mas.)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 28. apr 2009 16:21

Webmaster skrev:Super cool beskrivelse, men vil alligevel pointere at Andreas gør det på ca. 1 time....

Har prøvet det selv og det er AFGJORT et af de områder som jeg til en hver tid vil anbefale at køre til Andreas med for at undgå bøvlet!!!


Hvis Andreas kan gøre det på en time må han have 8 arme + DAMP :lol:

Men hvis han vil nøjes med at charge for 1 værkstedstime har jeg skiftet den sidste kobling i mit MX5 liv!
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 28. apr 2009 16:30

Det var grunden til, at jeg formulerede mig så pænt:...\"...ved ikke...\".

NEJ. Han gør det ikke på en time eller ca. en time. Så glem DET!!

Skal I ha' skiftet en kobling, så kontakt ham...altså Andreas.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tirs 28. apr 2009 17:01

Det kan godt være at det var lidt mere end en time med hans hjælper som assistent..

Men mine øjne så sådan her ud da han gjorde det... :o :o :o :o :o :o for det gik pisse stærkt i forhold til de 18 timer en ven og jeg brugte en weekend under hans MX-5 for præcis samme bøvlede operation!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tirs 28. apr 2009 17:31

Ved det Web.
Ville bare lige kommentere det med ca. en time, for Viggoman tog det åbenbart bogstaveligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 28. apr 2009 20:04

overdrivelse fremmer forståelsen :)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » tirs 28. apr 2009 21:49

Webmaster skrev:Det kan godt være at det var lidt mere end en time med hans hjælper som assistent..

Men mine øjne så sådan her ud da han gjorde det... :o :o :o :o :o :o for det gik pisse stærkt i forhold til de 18 timer en ven og jeg brugte en weekend under hans MX-5 for præcis samme bøvlede operation!


18 timer for 2 personer :o . Så er det væsentlige hurtiger at tage motor og gearkasse ud, som en enhed, skift hvad der skal skiftes og i med skidtet igen :wink: . Men de 18 timer var måske også "overdrivelse fremmer forståelse" :wink: . Er glad for at jeg fik skiftet kobling og svinghjul, imens motor og gearkasse var ude.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf KjaLLe » tirs 28. apr 2009 22:33

Sådan Viggoman du kommer vidt omkring ;) - Hvis bil er det du skifter kobling på? Den ser jo lidt blå ud, og den blå du havde er da solgt? Du har måske anskaffet dig endnu en?

Nu har Andreas jo også en lift - hvilket gør arbejdet noget nemmere, og så er det nok ikke den første gearkasse han skifter kobling på en MX5'er. :wink:
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Viggoman » tirs 28. apr 2009 23:19

KjaLLe skrev:Sådan Viggoman du kommer vidt omkring ;) - Hvis bil er det du skifter kobling på? Den ser jo lidt blå ud, og den blå du havde er da solgt? Du har måske anskaffet dig endnu en?


Ja det var på den blå jeg solgte og har sat i stand. Det var bare lidt after sale service......hrmmm.

Det er i øvrigt blevet en super fed bil. Står helt original og kører som en drøm.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf motorbøllen » ons 29. apr 2009 11:29

Der fik du dælme afsløret dig selv som seriøs mekaniker Viggoman.

SÃ¥ ved jeg hvor jeg skal henvende mig, hvis jeg mod forventning skulle splitte min egen ad :D

Du skal iøvrigt have stor tak for det stykke arbejde du lægger i at illustrere diverse reparationer.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Re: Skift af kobling, DIY

Indlægaf And » tirs 28. jul 2009 08:38

Da jeg måske selv snart skal have min kobling skiftet har jeg et par spørgsmål til dette projekt.

Viggoman skrev: - skift forreste oliepakning i gearkassen (det er ret enkelt) samt rear crank oil seal (det er lidt sværere)
- og skift også slavecylinderen!

Når nu gearkassen er ude, hvorfor så ikke tage den bageste oliepakning/pakdåse i gearkassen også?

Slavecylinderen, hvorfor skifte denne nu, den er jo let at komme til udefra hvis den "brækker sig" på et andet tidspunkt?
Uoriginal koster den intet, men den originale koster jo alligvel en plovmand.

Hvilken kobling kom i: original, OEM eller +1000 HP Racing-nitro-gizmo-edition?

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » tirs 28. jul 2009 09:15

Kommer an på hvordan du bruger din MX-5 :wink: . Hvis du bruger den til at cruise og daglig dags kørsel er en OEM kobling fin. Køre du meget på bane, tuner lidt eller har planer om tryk, kan du lige så godt smide en stærkere kobling i, nu du har gearkassen ude. Gode koblinger er ACT som kan købes hos FM eller Helix som kan købes hos Performance5. Når gearkassen er væk og hvis man har MX-5 influenza, så er det en gylden mulighed for at sætte et lettere svinghjul på :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron