Mens alle I andre garanteret dryssede rundt og nød sommervejret i søndags brugte jeg tiden på at udvide mit intime kendskab til MX5'erens ædlere dele.
Koblingsskift!
Det er den onde hyleme det hårdste stykke gør-det-selv mekaniker arbejde jeg hidtil har kastet mig ud i . 8 effektive arbejdstimer og blå mærker over hele kroppen......
Men så har jeg da lært det.
Lidt gode råd fra de hårdt tilkæmpede erfaringer:
- bilen så højt op på bukke som muligt (hvem der havde en lift)
- planlæg hvert trin i forløbet nøje og tænk dig om. Læs den illustrede beskrivelse på http://www.miata.net/garage/clutch2.html
- plus Keith Tanners Performance Projects og Enthusiasts Manual
- få en hjælper med (jeg gjorde det solo)
- vær specielt opmærksom på de to beslag øverst i højre side (til kabelbundt + clutchline) De kommer let i klemme når gearkassen skal ned/op
- sørg for at have det rette værktøj ( as always)
- skift forreste oliepakning i gearkassen (det er ret enkelt) samt rear crank oil seal (det er lidt sværere)
- og skift også slavecylinderen!
- vip motoren maksimalt bagud (så bagenden af gearkassen kommer længst muligt ned) og sørg for at den vinkel fastholdes når gearkassen afmonteres (vægtfordelingen ændres). Jeg lagde en lægte tværs over motorrummet og bandt et tov rundt om remskiven på krumtappen. Man kan også bruge en donkraft under bundkarret, men så spærrer man for adgang ind under bilen den vej.
Lidt snapshots:
Gearkassen ude efter ca 3½ time:
Lidt hjælpeværktøj til at få gearkassen ned/op:
Oliepakning skiftet, bell-house rengjort, nyt udrykkerleje monteret:
Ny kobling monteret på svinghjul:
Og til sidst et lille tip til oliepåfyldning af gearkassen. En tragt, en stumpe haveslange + en stump 12 mm kobberrør, ned forbi udstødningsrøret og ind i gearkassen. Nemt og elefant:
[/url]