Skift af kobling, DIY

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf And » tirs 28. jul 2009 09:26

altid6 skrev:Kommer an på hvordan du bruger din MX-5 :wink: . Hvis du bruger den til at cruise og daglig dags kørsel er en OEM kobling fin. Køre du meget på bane, tuner lidt eller har planer om tryk, kan du lige så godt smide en stærkere kobling i, nu du har gearkassen ude. Gode koblinger er ACT som kan købes hos FM eller Helix som kan købes hos Performance5. Når gearkassen er væk og hvis man har MX-5 influenza, så er det en gylden mulighed for at sætte et lettere svinghjul på :wink: .

Hvis nu man tog udgangspunkt i det udvalg af koblinger som MX-5 Parts ligger inde med, hvad så?
- Skal have en god portion bøsninger og andet godt derovre fra alligevel. De har jo både Mazda original, Exidy OEC, Sachs OEM og Exidy Organic (stage 1)

Jeg kører blandet... både cruising plus en del lange ture på motorvej, men også frisk kørsel, som i går aftes sammen med web på de fynske landeveje og en eller to trackdays om året.

Lettere svinghjul tager jeg i en anden tråd. Umiddelbart synes jeg prisen for et nyt er høj og kigger i stedet mere på afdrejning, samt afbalancering af det originale.
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... 8916#18916
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » tirs 28. jul 2009 09:48

Ja der er jo lidt af et udvælg af forskellige koblinger. Kender ikke Sachs eller Exedy, men en kobling til mellem 80 og 100 £ er ikke meget. Hyber Carbon sættet er nok lidt overkill, hvis ikke man kun vil have en racer. Hvis jeg skulle vælge så ville det være imellem ACT kittet og Exedy stage 2 cerametallic kit.
Reveiws af Exedy koblinger http://www.miata.net/products/perform/exedy.html
Reviews af ACT koblinger http://www.miata.net/products/perform/act.html

Lyder som om at dem der har prøvet Exedy er godt tilfreds med produktet. Tror de fleste her på forum har skiftet til en ACT, når de har skiftet. Men prøv et nyt mærke som Exedy også er den lidt billigere. Selv køre jeg med en Helix racer kobling (som godt kan bruges i hverdagen) og er yderst tilfreds. Har ikke hørt om andre her på forum som bruger den, så engang imellem er det bare at prøve noget nyt og gøre sine egne erfaringer.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » tirs 28. jul 2009 12:56

Det var en Sachs der røg på den blå og det spiller udmærket.

Vedr. bagerste oliepakning er det en udmærket ide at skifte den. Den er dog meget nemmere at komme til senere hvis den skulle begynde at lække.

Mht. slavecylinder koster en uoriginal så lidt og da man alligvel ligger og roder dernede er det godt at have den sliddel ude af verden.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Webmaster » ons 29. jul 2009 09:37

En helt alm. kobling eller tilsvarende billigere eftermarked fungerer fint på en let tunet MX-5. Først ved trykladning og eller ekstrem trackkørsel, alla MX-5 cup begynder ACT koblingerne at være påkrævet.

SÃ¥ monter du blot en standard kobling af den ene eller den anden slags.

M.h.t. til afbalancering... Tja, så har jeg på egen krop erfaret hvor meget det giver.... Ærger mig over at jeg ikke har kastet penge efter afbalancering noget tidligere. Det giver simpelthen så lækker en motorgang. For slet ikke at tale om kraftig forøget omdrejningsvillighed.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » søn 9. aug 2009 23:06

Bare et deja vu....

Har lige afsluttet udskiftning af gearkasse på den blå (som jeg skiftede kobling på i starten af denne tråd). Syncromesh'en på 4. gearet var stået af.

Nu er jeg nede på 6 effektive arbejdstimer..... men har stadig blå mærker over hel kroppen :lol: Damn, det er hårdt arbejde. Men godt for handyman ego'et og en fed fornemmelse at tage bilen ned fra bukkene og køre en prøvetur, hvor det hele bare spiller 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Bent » man 10. aug 2009 00:19

Nu har du vel ikke smidt en fin gearkasse væk bare fordi den manglede lidt synkromesh'. Gearkassen er relativ let at skille og samle igen, og det er jo altid rart en have en i reserve.

Standardkobling virker fint til tryk, bare ikk' ret længe, (det blev vist til 200km) :(
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Viggoman » man 10. aug 2009 10:17

Bent skrev:Nu har du vel ikke smidt en fin gearkasse væk bare fordi den manglede lidt synkromesh'. Gearkassen er relativ let at skille og samle igen, og det er jo altid rart en have en i reserve.


Nej, den er bestemt ikke smidt væk. Når jeg får tid en gang i vinter bliver den lukket op og tjekket.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf psc » man 10. aug 2009 19:27

Hvor er jeg glad for at jeg har en 1,8. Den kobling er simplet overdimensioneret til den bette bil :-)
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: man 21. jul 2008 14:29
Geografisk sted: Tilst

Foregående

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron