Galleri: And's MX-5 \"Black & Tan\" '92

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf And » tirs 13. apr 2010 15:30

hasse skrev:Vil kraftigt advare mod at bruge stålbørste til rensning af narvet på skiverne.
De er - ihvertfald mine, Turbo groove - overfladebehandlet.
Og det er overfladebehandlingen, der ryger.

Mine tidligere skiver fik samme farve som And's efter stålbørste"polering"

Da jeg satte nye originale skiver på bilen behandlede jeg dem ikke med noget, der sad en coating i forvejen. Jeg forventede at denne ville yde en rimelig beskyttelse imod korrosion.

Her 10 måneder og 6.500 km senere var skiverne temmeligt angrebet på bagsiden ind imod bilens hjulnav. Bilen har har stået i næsten 5 mdr. i vinterhi i garagen med ca 13 - 14 grader og omkring 60% relativ fugtighed, altså en ganske kontrolleret atmosfære.

Min anbefaling vil derfor være at give sine bremserskiver og/eller nav en form for korrosionsbeskyttelse for at imødegå samme problem.

På ydersiden af skiven, ved anlægsflade mellem bremseskive og fælg, ja der bruger jeg lystigt løs med stålbørsten ved hvert hjulskift. Korrrosion er uundgåelig her og holdes nede med stålbørste og evt. en form for beskyttelse (f.eks. kobberfedt).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » tirs 13. apr 2010 17:33

Flyttet til \"rust på bremseskiver\".
Senest rettet af hasse ons 14. apr 2010 10:00, rettet i alt 2 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ken » tirs 13. apr 2010 22:09

My bad!
Senest rettet af Ken ons 14. apr 2010 08:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf And » ons 14. apr 2010 06:32

EDIT: Slettet kommentar til bremsekorrespondance ovenfor.

I går aftes blev der monteret et olietermometer og jeg har endeligt fået et længe savnet instrument i bilen igen.

Billede
Det er beskyttelsesfilm på urets glas som giver en lidt underlig reflektion. Den endelige (prøve)montering blev i venstre side af rammen.

Nu kan jeg følge temperaturen på olien og se hvorledes den arter sig ved de forskellige belastninger.

Indtil nu er frisk kørsel ca. 90 grader C, mens almindelig hyggekørsel er ca. 84 grader C.

Jeg lærte i øvrigt en lille lektie! Når man roder rundt under handskerummet så skal man se efter om man \"gokker\" til slangen fra blæseren til varmeapparatet. Ved en efterfølgende aftentur fandt jeg ud af at der bliver lidt koldt i bilen når denne ikke er på ;)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » fre 23. apr 2010 22:25

Efter at have opdaget lidt træls begyndende rustangreb på indersiden af forskærmene måtte der lidt arbejde til. Se denne tråd for nærmere forklaring: http://five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=540

Begge forskærme blev løsnet, renset og vasket/skyllet grundigt for at have et frisk fundament at starte med. Efter et døgns tørretid var det så tid for resten af arbejdet.

Der skulle behandles med noget penetrerende rustbeskyttelse. NØØØØJ for et svineri! Jeg dækkede gulvet af med aviser og havde selv sikkerhedsbriller på mens jeg arbejdede. Alligevel blev indtil flere ting (og mig selv) sjasket ind i rustbeskyttelse, men jeg sparede så heller ikke på det. De to forskærme/inderskærme og forparten af panelerne åd næsten en hel dåse af det tynde stads.

Med udgangspunkt i ovenstående blev der IKKE taget nogle billeder undervejs! Opskriften er dog simpel:

Løsn bunden af forskærmene - det går lidt lettere hvis man også afmonterer noget, eller hele inderskærmen og evt. hjulet. Alt der behøves er 8 + 10 mm top/stjerne-gaffel.
Rengør med vand og en (tand)børste for at sikre at alt er ok.
Blæs ren med luft eller lad tørre omkring et døgns tid.
AFDÆK alt som ikke skal sjaskes ind (incl. gulv!)
Anvend gerne en forlængerslange som den i linket til hulrum og deslige http://www.hagmans.com/se/Produkter/Ros ... hoer/13246
Sprøjt (resten) med spraydåsen - anvend gerne medfølgende dyse med plastrør.
Saml tingene igen og kør videre med god samvittighed.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf KimT » søn 25. apr 2010 20:03

And skrev:Anvend gerne en forlængerslange som den i linket til hulrum og deslige http://www.hagmans.com/se/Produkter/Ros ... hoer/13246


Til jer som skal igang: THansen har hulrumsbeskyttelse inkl. slange:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3750610315&n=-2027216001&pn=-2027215917
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » søn 25. apr 2010 20:26

KimT skrev:
And skrev:Anvend gerne en forlængerslange som den i linket til hulrum og deslige http://www.hagmans.com/se/Produkter/Ros ... hoer/13246


Til jer som skal igang: THansen har hulrumsbeskyttelse inkl. slange:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3750610315&n=-2027216001&pn=-2027215917

Og pågældende prop/slange kan anvendes igen og igen og...

Har man allerede spraydåsen sælger Merkonomen også Hagmans slange til montering på spraydåse for ca. 20 kr.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » man 17. maj 2010 19:33

Hej

Alt imens Corollaen står med en motor adskilt i atomer i garagen så kunne jeg ligeså godt tage chancen og udføre den \"frygtede\" konvertering af olietype.

Der er blevet foretaget et olieskift, med konvertering til fuldsyntetisk motorolie. Smøresystemet blev først renset med Bell Add Service Rens 3. http://belladd.dk/home.asp?ServiceRens% ... tentID=157

Motor kørte i tomgang ca. 30 minutter og blev startet og stoppet ca. 10 gange undervejs for at udføre en teoretisk(!) tømning af alle hydrauliske løftere for gammel smøreolie. Bilen tikkede lystigt efter hvert stop og jeg er ikke i tvivl om at nogle løftere hvertfald slap af med noget olie.

Ud røg den ene og ind kom den anden!
Billede Billede


Nyt originalt oliefilter monteret og 3,8 l. Mobil 1 5W-50 fuldsyntetisk olie påfyldt. Bilen blev startet op og siger indtil videre intet fra løfterne.

Den gamle 15W-40 olie havde kørt mindre end 2.000 km og løfterne tikkede ganske lystigt så snart olietemperaturen kom op over ca. 80 grader.

Det bliver spændende at følge udviklingen. Motoren har længe svedt lidt olie fra ventildækslet og under udstødningsmanifolden, omkring toppakningen. Jeg forventer at tage de relevante pakninger og pakdåser ved næste tandremsskift. Svinghjulspakdåsen blev skiftet for to måneder siden.

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » man 17. maj 2010 20:10

Du skal efterspænde boltene i topstykket. De kan meget godt have givet sig. Er sikker på, at det hjælper.
Så kan du ved samme lejlighed give pakningen til ventildækslet noget pasta de relevante steder.

Der er ikke noget som en ren motorblok uden antydning af \"oliespild\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » man 17. maj 2010 20:15

hasse skrev:Du skal efterspænde boltene i topstykket. De kan meget godt have givet sig. Er sikker på, at det hjælper.
Så kan du ved samme lejlighed give pakningen til ventildækslet noget pasta de relevante steder.

Den med efterspændingen vil jeg da lige tage og se på - god ide!

Pakningen skifter jeg - den var ude i marts da jeg skulle tjekke knaster og der gav jeg den lidt RTV silicone ved de "sædvanlige" zoner. Den er nok ved at være hård i gummiet efterhånden.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Bent » tirs 18. maj 2010 07:54

And skrev:Nyt originalt oliefilter monteret og 3,8 l. Mobil 1 5W-50 fuldsyntetisk olie påfyldt. Bilen blev startet op og siger indtil videre intet fra løfterne.

Den gamle 15W-40 olie havde kørt mindre end 2.000 km og løfterne tikkede ganske lystigt så snart olietemperaturen kom op over ca. 80 grader.


Har Du li'så stille fundet en løsning på tikkene løftere ?:o
Selvfølgelig kan man bare udskifte løfterne, men det er jo lettere at skifte til en 50 olie.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 18. maj 2010 10:28

Bent skrev:
And skrev:Nyt originalt oliefilter monteret og 3,8 l. Mobil 1 5W-50 fuldsyntetisk olie påfyldt. Bilen blev startet op og siger indtil videre intet fra løfterne.

Den gamle 15W-40 olie havde kørt mindre end 2.000 km og løfterne tikkede ganske lystigt så snart olietemperaturen kom op over ca. 80 grader.


Har Du li'så stille fundet en løsning på tikkene løftere ?:o
Selvfølgelig kan man bare udskifte løfterne, men det er jo lettere at skifte til en 50 olie.


Det er en fremragende olie! Bruger Den både i MX`ern, Seaten, Nissanen, Har også smidt det i min mosters Z3.. Har ikke hørt noget ventil tikken overhovedet. :D
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Tore » tirs 18. maj 2010 12:02

Glæder mig til at høre om tikkeriet er væk for good. :o
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tirs 18. maj 2010 19:00

Bent skrev:Har Du li'så stille fundet en løsning på tikkene løftere ?:o
Selvfølgelig kan man bare udskifte løfterne, men det er jo lettere at skifte til en 50 olie.

Jeg må nok sige at det nok er FOR optimistisk at sige at jeg har fundet KUREN til tikkende løftere. Først og fremmest har jeg fået dem til at tie stille indtil videre. En kvik aftentur med flere tomgangsperioder og frisk 3 - 4 gear's kørsel afslørende intet tikkeri. Da jeg kom hjem stod olietermometeret på 95 grader og jeg lod den køre videre i tomgang uden noget støj.

Jeg vil helst ikke konkludere noget før jeg har kørt noget længere med den nye olie. Men jeg er dog ganske overbevist om at en god olie, om det så er 40 eller 50'er olie absolut ikke skader motoren. Når olien varmes godt op er det altså at det bliver afsløret hvorvidt oliens bæreevne er tilstrækkelig. Det skal heller ikke glemmes at der inden for de enkelte viskositetsangivelser er et ganske bredt spænd!

Det er efter min mening heller ingen skade til at få renset motoren ud en gang imellem, som jeg har gjort her. Om det så var tricket med at starte og stoppe flere gange undervejs i processen der gjorde det sidste... ja jeg aner det ikke!

På banen i Skive om halvanden uge får olien hvertfald sin prøve :D

Mvh.
Senest rettet af And tirs 18. maj 2010 19:54, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Tore » tirs 18. maj 2010 19:12

Jeg kørte på et tidspunkt en motorrens igennem systemet på min. Det holdt tikkeriet væk i ca. 20.000 km.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron