Galleri: And's MX-5 \"Black & Tan\" '92

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf And » søn 19. jul 2009 20:57

En lille opdatering herfra, jeg har lavet en masse servicerelaterede ting på det sidste...

Efter en track-day på Vandel var det vist tid for en gang bremseservice!
Billede

Ny og gammel klods - behøver vist ikke fortælle hvad der er hvad her :)
Billede

Nye originale skiver, samt EBC Green Stuff klodser for og bag - dejligt!
Billede

Glideflader blev smurt med bremsefedt og klodsernes kontaktflader smurt med kobberfedt. Venstre bagkaliber sad fast i glidefladerne, disse afrenset for rust og ir med fint smergellærred og poleret efterfølgende med Slipol inden nyt bremsefedt blev påført.

Benzinfilter udskiftet med nyt originalt Mazda brændstoffilter. Med afmonteret filter blev de \"blottede\" områder af bunden sprøjtet med tynd Dinitrol ML og dernæst sort Dinitrol udenpå som slidlag.

Nye Phillips Xtreme Power H4 forlygtepærer og en \"ghetto-justering\" af lygterne da det ene vippetøj sad løst!

Tjekket for fejlkoder i motorstyring, ingen fejl.

Klar på hylden til en ledig stund står ny bremsevæske og kølervæske. Derudover skal der (snart!) monteres et KN åbent filter, tændingen justeres og et nyindkøbt sæt Magnecor tændkabler monteres.

Nåhr ja, så har jeg snart kørt 22.000 km i den og nyder det stadig! Den er ved at kende turen mellem Svendborg og Aalborg temmeligt godt ;)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » ons 22. jul 2009 17:09

Lille opdatering igen.

Har skiftet kølervæske, lavet en let flushing af systemet og samtidigt renset min ekspansionsbeholder.
Billede

Se hvordan her - advarsel KEMI :)
viewtopic.php?p=18822#18822
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » tors 12. nov 2009 22:36

Lille opdatering 12/11-09

Vinterhjul monteret i sidste uge og fejret med en tur 620 km tur til nordjylland og retur. Møgdæk...

Der lå nogle nye Goodyear Ultragrip klar i garagen, men i sidste ende blev de doneret til Corollaen! Den skal trods alt køre hele vinteren i alt slags vejr... det jeg så kan sige om vinterdækkene jeg har på MX-5'eren er at den er glad, ja faktisk næsten for glad, for at køre sidelæns når det er vådt! :?

Vinterprojekter pt.

Olieskift - bilen har lige rundet 230.000 km
Koni Sport undervogn ligger klar til montering med et komplet sæt originale bøsninger.
Front lip air dam monteres
Reparation af lille rustangreb under panelbeskytter
Reparation af lille rustangerb udvendigt på panel... fra før jeg fik stænklapper foran!
Fedt-kantlister på bagskærme
Skift af bremse og koblingsvæske.
Nye tændkabler
Måske åbent KN-filter - kan sku ikke helt beslutte mig...
Fix af de obligatoriske langsomme elruder.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » fre 12. feb 2010 07:38

Opdatering 12/2-10 - 230.800 km.

Bilen har stået stille de sidste par måneder i garagen. 11 - 12 grader og 50 - 60 % relativ fugtighed - godt med radiator i garagagen. I mellemtiden har jeg skrevet ned på et whiteboard hvad der var af \"småprojekter\".

Nu må jeg hellere se at få dem skubbet igang inden sommeren kommer snigende!

Nu og her projekter:

Renset kontakter til elruder - TJEK
Smøring af bremser og lille justering af håndbremse (til ære for synsmanden)
Et par små rustpletter udbedres på panel m. grunder og body + lak
Rust under indstigningslister udbedres m. POR15
Skift til Goodridge stålbremseslanger og ny bremsevæske på
Min Front Lip Air Dam skal også monteres, gør mere nytte på bilen frem for på væggen!
Kørelyset skal i øvrigt også ombygges til en \"lovlig\" version med to styrker i positionspærerne.

En tur forbi Au2Fast for at skife bøsninger i undervognen, nye alignment bolts, ny kobling incl. pakdåser ved gearkasse og svinghjul. Svinghjulet skal afbalanceres og evt. lettes lidt hvis det er forsvarligt - dette gøres ved en bekendt.

For lidt tid siden tjekkede jeg kaleche dræn - her var hvad højre dræn indeholdt!
Billede
Senest rettet af And fre 12. feb 2010 22:46, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » fre 12. feb 2010 22:46

Bilen blev synet i dag, med en anmærkning for ukorrekt justeret nærlys, men den var jeg godt klar over - havde selv justeret lygten da en justerskrue sad forkert monteret. Ud over det fik bilen ros for god stand og det skal man jo ikke klage over :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » lør 13. feb 2010 12:42

Du har tidligere været inde på at montere en 4-wire sensor.
Var den monteret ved synet?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » lør 13. feb 2010 23:23

hasse skrev:Du har tidligere været inde på at montere en 4-wire sensor.
Var den monteret ved synet?

Nej - den ligger trygt i sin æske stadigvæk. Jeg har ganske simpelt været for doven/koncentreret om andre ting.

Hvornår den monteres ved jeg ikke... endnu!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » ons 24. feb 2010 14:55

Lidt fremdrift i projekterne.

Kontakter til elruder renset for gammel skidt og ir. Glideskinnerne til venstre elrude rengjort for gammel fedt (som mere mindede om størknet silicone!) og smurt med en gang frisk teflon baseret smøremiddel/fedt.

En gang bremsevæske til MX-5'eren - ATE Super Blue Racing. Bliver fyldt på samtidigt med monteringen af Goodridge stål bremseslanger.
Billede

Svinghjul afdrejet og afbalanceret - ca. 750 - 800 gram fjernet. Vægt før 7,3 kg - efter 6,5 kg. Det er ikke svinghjulet fra min bil, men et tilsvarende som mit skal byttes ud med når der skifes kobling. Dette svinghjul havde i øvrigt en skævhed som uanset om det skulle drejes af eller ej blev fjernet ved afretning og afbalancering.
Billede

Billede

Billede

Billede
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » tors 4. mar 2010 20:02

Den STORE omgang vedligehold er overstået!

Arbejdet er ikke blevet udført af mig selv, da jeg ganske simpelt har for mange andre jern i ilden lige nu. Here goes!

Komplet nye Mazda gummibøsninger i undervognen, 8 nye alignment bolts, to stabilisatorbolte/end-links bag(de gamle var rustet fast!) og to nedre bolte til støddæmpere bag.

Koni Sport justerbare dæmpere monteret med Koni Sport fjedre, fjederskåle sat i øverste trin – sænkning ca. 25 mm. Bil efterfølgende sporet - dette skal gøres igen når undervognen har sat sig.

Goodridge stålbremseslanger monteret og ATE Super Blue Racing bremsevæske påfyldt.

Service gearkasse, nye pakdåser for og bag, udrykkerleje og styreleje skiftet, ny kobling og trykfod samt ny pakdåse foran svinghjul, alt ud over kobling originale stumper. Kobling fabrikat; Exide.

Et originalt svinghjul blev lettet 800 gram og afbalanceret inden montering, det oprindelige havde små revner på trykfladen og var kassabelt! Det ser ud som om at koblingen har været varm på et tidspunkt - svinghjulet så hvertfald skidt ud med små revnedannelser og spor fra ændringer i stålet.

Gearkasse og bagsiden af motor vasket ren for at fjerne for gammelt skidt og olierester. Koblingsslavecylinder skiftet og ny DOT4 bremsevæske påfyldt.

Gearkasse påfyldt Redline MT90 olie og bagtøj påfyldt Redline 75W-90 olie beregnet til differentialer. Gummipakninger i toppen af gearkassen udskiftet med nye - den lille var revnet. Nye pakninger på udstødningssamlinger.

Nyt øvre hængsel monteret på førerdør pga. slør i det gamle.

Efterfølgende blev bilen kørt hjem og vasket :)

Desværre har jeg ingen billeder fra arbejdet, da jeg selv var optaget af andre pligter mens tingene stod på. Når jeg finder tiden de næste par dage vil jeg lige tage billeder af tingene.

Bilen er kommet til at stå lidt højere i forhold til de tidligere sænkningsfjedre, noget jeg bestemt er glad for. Samtidigigt kører den simpelthen pisse godt - føles mere skarp på hjulene (til trods for høje vinterdæk). Motoren reagerer rigtigt frisk på speederen, det lettede svinghjul føles helt bestemt som et fornuftigt kompromis.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » ons 31. mar 2010 22:01

Lidt småting og underværker i garagen

Efter et foredrag hos Vantage er jeg blevet lidt hooked på at konvertere til syntetisk olie. Forud for dette lå et tjek af oliens tilstand og et lille overblik over om motoren led af slam-aflejringer.

Jeg affedtede mit ventildæksel og gav det en omgang med lunken vand på højtryksrenseren. Skønt med en vaskehal med olieudskiller 500 m fra boligen :) Efterfølgende blev det blæst rent for vand i hulrum og tørret natten over.

Mht. slamaflejringer i motoren fandt jeg ikke noget alarmerende - jeg har også kørt hyppige olieskift og renset motoren et par gange.

Ventildækslet før afmontering.
Billede

Motoren indvendigt, ikke noget alarmerende, den har trods alt rundet 230.000 km.
Billede

Indersiden af ventildækslet, pæn farve olie (den har også kun kørt 1000 km!)
Billede

En lidt alternativ måde at tørre på efter afrensning - det virker :D
Billede

Ventildækslet efter rengøringen - ude såvel som inde.
Billede
Billede

Arbejdet færdigt - lidt eye-candy er blevet tilføjet - det ser efter min mening helt tilforladeligt ud! Billede

Der burde snart komme en opdatering vedr. det store skift fra mineralsk til fuldsyntetisk olie.

Nåhr ja, så skal bilen vist også poleres og en del andre småprojekter effektueres og sommerhjul monteres og og....
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Star » tors 1. apr 2010 09:12

Det ser sgu godt ud And! - det kunne min også godt trænge til !
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf And » søn 11. apr 2010 19:12

Hjulskift og bremseservice

Så var det vist på tide at få sommerdækkene smidt på!

I starten af ugen fik mine 16\" OZ fælge lige en polering, så de er lidt lettere at holde rene i løbet af sommeren. Nu var det så tid for at montere dem og samtidigt kunne jeg lige lave et lille service på bremserne.

Billede


Klodserne renset og smurt på glidefladerne - de #%£$¤!!!!! gummibelægninger der er bag på EBC klodserne sad ubehjælpeligt fast. Foran måtte de lade livet for at klodsen kunne passere stemplet (og ja jeg havde trykket det i bund). :wink:

På bagsiden af skiverne havde jeg sidst jeg lavede bremseservice ikke fået beskyttet mod korrosion, så denne gang røg skiverne af og de blev renset sammen med nav med en roterende stålbørste. Efterfølgende en gang kærlighed med kobberfedt og så ruster de hvertfald ikke! De nye justeringsbolte der blev monteret ved undervognskift fik alle flere omgange tynd rustbeskyttelse og efterfølgende et tykkere slidlag. Så skal de bare affedtes og er friske når der skal justeres undervogn igen.

Billede
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Ken » søn 11. apr 2010 22:57

Jevla snygga rims!
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Hans Jørn Schmidt » man 12. apr 2010 21:24

Mit næste vinter projekt er også at pynte moter rummet, gad godt at have de muligheder du har så mit topstykke og indsprøtning kunne blive så fint som dit.

I øvrigt fede fælge du har fået på.

Mvh
HJS
Brugeravatar
Hans Jørn Schmidt
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 27. aug 2009 20:58
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf hasse » man 12. apr 2010 22:51

Vil kraftigt advare mod at bruge stålbørste til rensning af narvet på skiverne.
De er - ihvertfald mine, Turbo groove - overfladebehandlet.
Og det er overfladebehandlingen, der ryger.

Mine tidligere skiver fik samme farve som And's efter stålbørste\"polering\".

viewtopic.php?t=1939&highlight=rust+bremseskiver
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron