Vil lige vise lidt billeder og tekster om hvordan jeg har lavet kørelys
Jeg startede med at købe 2 klare lygter til foran fra mx5parts, de kostede en 5-600 kr så vidt jeg husker. Dertil fulgte der 2 fatninger og 2 orange pærer med, til blinklys.
Dog kan jeg ikke helt huske om det var de medfølgende fatninger jeg brugte til blinklys eller kørelys, eller om det var nogen jeg havde fået med til mine klare baglygter, også fra mx5parts, som jeg ikke fik brug for.
Kort sagt, så er der bare monteret blinklys i det lille \"positionslys\"-glas og kørelys i det store blinklys-glas, altså modsat standard, som I nok ved.
Der er brugt 2 slags pærer, hhv. 21w orange pære til blinklys og en blinklys/baglygte pære på 5w/21w. Sidstnævnte skal altså have en fatning med 2 poler i, til hhv. 5w og 21w (positionslyset og kørelyset).
Det fungerer således:
* Når jeg tænder for positionslys på pinden (ved siden af rattet), så tænder positionslyset, som normalt.
* Når tændingen så tændes, kommer der tændingsplus til mit arbejdsrelæ, som så tænder for kørelyset.
* Dvs. at hvis der er tænding på men jeg har slukket for positionslyset, er kørelys også slukket - det er IKKE automatisk.
* Via en kontakt i kabinen kan jeg slukke kørelyset, så det kun er positionslys (eller lys fra klaplygterne) der er tændt.
De klare lygter jeg fik fra mx5parts havde ikke boret hul til blinklys, så dette jeg selv igang med. Her tror jeg nok en Dremel e.l. vil være en kæmpe fordel. Det var hvertfald et STORT arbejde med min metode, som i bund og grund gik ud på først at bore et lille hul i midten, og derefter bore det op til 22mm som var det største bor jeg havde. Resten måtte jeg snitte mig til med en kniv og en rund fil, for at komme ud til de cirka 25mm diameter som hullet skulle være, for at pæren kunne komme ind.
I mangel af bedre (formentlig noget plastic rør, ø25mm), brugte jeg silikone fugemasse til at holde fatningen fast til lygten. Men for ikke at lime fatningen fast resten af dens liv, gav jeg den noget elektriker tape - så burde jeg da kunne få den fra silikone limen igen når det bliver nødvendigt.
De lange ledninger er dem jeg har monteret, blinklysene og deres fatninger må den tidligere ejer have monteret, det så ikke heeeelt originalt ud faktisk.
Connectoren til fatningen hvor i jeg har monteret pæren til kørelyset, fulgte vist nok med til disse lygter, så vidt jeg husker. Jeg har bare klemt ledningerne fast til nogle spadestik der kunne gå i connectoren og sat det fast med elektrikertape.
I samlemuffen til blinklys går der ledninger ud til sideblink, det må være eftermonteret (ikke krav i Canada, går jeg ud for?). Der sad strømtyve før, så monterede en samlemuffe og pakkede den ind i elektrikertape indtil jeg får tid til at fyre op under loddekolben.
I kabinen har jeg monteret en kontakt der giver stel til arbejdsrelæet ude i motorrummet. Når denne kontakt er tændt, er der stel til relæet som så tillader at kørelyset er tændt. Dvs. jeg kan slukke kørelyset fra kabinen, og kun køre med normal positionslys tændt hvis man vil det (evt. i samarbejde med nærlys/fjernlys fra klaplygterne).
Og sådan er arbejdsrelæet tilsluttet - tallene i parantes er de tal der står på relæet.
Her er positionslyset tændt (og fangede lige blinklyset også):