Guide: Mr. T.'s kørelys ...

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Guide: Mr. T.'s kørelys ...

Indlægaf MrT » man 19. maj 2008 11:04

Vil lige vise lidt billeder og tekster om hvordan jeg har lavet kørelys :)

Jeg startede med at købe 2 klare lygter til foran fra mx5parts, de kostede en 5-600 kr så vidt jeg husker. Dertil fulgte der 2 fatninger og 2 orange pærer med, til blinklys.

Dog kan jeg ikke helt huske om det var de medfølgende fatninger jeg brugte til blinklys eller kørelys, eller om det var nogen jeg havde fået med til mine klare baglygter, også fra mx5parts, som jeg ikke fik brug for.

Kort sagt, så er der bare monteret blinklys i det lille \"positionslys\"-glas og kørelys i det store blinklys-glas, altså modsat standard, som I nok ved.

Der er brugt 2 slags pærer, hhv. 21w orange pære til blinklys og en blinklys/baglygte pære på 5w/21w. Sidstnævnte skal altså have en fatning med 2 poler i, til hhv. 5w og 21w (positionslyset og kørelyset).

Det fungerer således:
* Når jeg tænder for positionslys på pinden (ved siden af rattet), så tænder positionslyset, som normalt.

* Når tændingen så tændes, kommer der tændingsplus til mit arbejdsrelæ, som så tænder for kørelyset.

* Dvs. at hvis der er tænding på men jeg har slukket for positionslyset, er kørelys også slukket - det er IKKE automatisk.

* Via en kontakt i kabinen kan jeg slukke kørelyset, så det kun er positionslys (eller lys fra klaplygterne) der er tændt.


De klare lygter jeg fik fra mx5parts havde ikke boret hul til blinklys, så dette jeg selv igang med. Her tror jeg nok en Dremel e.l. vil være en kæmpe fordel. Det var hvertfald et STORT arbejde med min metode, som i bund og grund gik ud på først at bore et lille hul i midten, og derefter bore det op til 22mm som var det største bor jeg havde. Resten måtte jeg snitte mig til med en kniv og en rund fil, for at komme ud til de cirka 25mm diameter som hullet skulle være, for at pæren kunne komme ind.

Billede

Billede

Billede


I mangel af bedre (formentlig noget plastic rør, ø25mm), brugte jeg silikone fugemasse til at holde fatningen fast til lygten. Men for ikke at lime fatningen fast resten af dens liv, gav jeg den noget elektriker tape - så burde jeg da kunne få den fra silikone limen igen når det bliver nødvendigt.

Billede


De lange ledninger er dem jeg har monteret, blinklysene og deres fatninger må den tidligere ejer have monteret, det så ikke heeeelt originalt ud faktisk.

Billede

Connectoren til fatningen hvor i jeg har monteret pæren til kørelyset, fulgte vist nok med til disse lygter, så vidt jeg husker. Jeg har bare klemt ledningerne fast til nogle spadestik der kunne gå i connectoren og sat det fast med elektrikertape.

I samlemuffen til blinklys går der ledninger ud til sideblink, det må være eftermonteret (ikke krav i Canada, går jeg ud for?). Der sad strømtyve før, så monterede en samlemuffe og pakkede den ind i elektrikertape indtil jeg får tid til at fyre op under loddekolben.

Billede

I kabinen har jeg monteret en kontakt der giver stel til arbejdsrelæet ude i motorrummet. Når denne kontakt er tændt, er der stel til relæet som så tillader at kørelyset er tændt. Dvs. jeg kan slukke kørelyset fra kabinen, og kun køre med normal positionslys tændt hvis man vil det (evt. i samarbejde med nærlys/fjernlys fra klaplygterne).

Billede


Og sådan er arbejdsrelæet tilsluttet - tallene i parantes er de tal der står på relæet.

Billede


Her er positionslyset tændt (og fangede lige blinklyset også):

Billede
Senest rettet af MrT tirs 28. sep 2010 15:38, rettet i alt 1 gang.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf MrT » man 19. maj 2008 11:06

Og kørelys...

Billede


Blinklys igen...

Billede



Og sådan et rod fik jeg lavet efter en hel uge i MX-5'erens tegn :D

Billede


Jeg har ikke prøvet at køre i mørke med kørelyset endnu, så jeg ved ikke hvor meget det kan lyse op - det er dog heller ikke lavet til at køre i mørke, så i princippet er det vel ligemeget :) I dagslys er det hvertfald helt acceptabelt som kørelys.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lennart » man 19. maj 2008 12:16

SÃ¥ fik du din vilje til sidst :D
Fantastisk indlæg, flot lavet og illustreret, man får jo lyst til til at prøve selv.

FÃ¥ nu den bil vasket ! :o
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Tobster » man 19. maj 2008 12:20

Flot arbejde! Og gode billeder og beskrivelser som andre helt sikkert bruge! Stor ros!
Torben, NA '90, Billeder
Tobster
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: ons 13. jun 2007 17:20

Indlægaf MrT » man 19. maj 2008 12:26

Lennart skrev:FÃ¥ nu den bil vasket ! :o

Hvad nytter det? Havde jeg vasket den igår var den blevet mudderet til idag alligevel - det haglede da jeg kørte ind til byen for en time siden !!!
Næh, du kan sørge for at der bliver GODT VEJR i DK om en måneds tid, så skal jeg vaske den :D


Det var sådanset nemt nok at lave det med kørelyset - det eneste jeg fik ødelagt var den plade i kabinen kontakten skulle sidde i, tror jeg misforstod "konceptet" lidt med hvordan man tager de "plader" ud, men jeg fik den da bøffet i igen til sidst, vil dog lige have fat i en ny og prøve igen forfra engang. Og så fik jeg også lavet lidt ridser på indersiden af mine nye lygter i bestræbelserne på at lave hullet stort nok til blinklyset.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lennart » man 19. maj 2008 14:20

Så er tiden i DK måske ved at være forbi ?
Du sidder måske allerede på Malta og savner din bil.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf PGS » man 19. maj 2008 14:51

Kanon beskrivelse MrT :wink:

Man får virkelig lyst til at få lavet det körelys på sin bil nu.
Ser ud til at selv jeg skulle kunne finde ud af det :oops:
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS
 
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:29
Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf MrT » man 19. maj 2008 15:31

Lennart,
Næsten - onsdag morgen kl. meget tidligt kører vi (mig og 5'eren) afsted til Hamburg og så går der ca 3 uger før der kan cruises med toppen nede igen.

Og selv når jeg kommer retur er det nok begrænset hvor meget jeg kan nå at få kørt, tror jeg skal have den til au2fast og få ham til at fikse den støj jeg har fra gearkasse/bagtøj, aner ikke hvad det er, men håber han kan løse det.


PGS,
Det var såmænd også nemt nok - jeg tog mig også god tid, og lidt billeder undervejs og fik drukket et par Pepsi Max :D Men det kan ligeså nemt laves med standard lygterne, bare bor det hul op hvor positionslyset sidder nu, til at kan indeholde en pære der er stor nok til blinklys. Tror det er det guiden her på siden, under Guides, også beskriver. Den tager bare ugangspunkt i at det er automatisk kørelys. Det ville jeg nu heller ikke have noget imod, men jeg ville bare have noget simpelt og det kunne kun gå for langsomt!

Jeg tænker også på at re-wire den buzzer der larmer hvis man åbner døren og nøglen sidder i, til at buzze hvis man åbner døren og lyset er tændt - så glemmer man ikke at slukke lyset. Det værste er bare hvis man glemmer at få nøglen med sig ud og kluden er oppe, så er man pænt meget låst ude!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lennart » man 19. maj 2008 16:43

Mrt

Du skal vel have nøglen med ud for at låse døren. :D
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » man 19. maj 2008 17:50

Nope, smækker bare døren.
Altså låse via døråbneren på indersiden af døren, og så bare holde i dørhåndtaget når du smækker døren, så forbliver den låst. Meget hurtigere og så slider man jo dét mindre på den 15 år gamle låsecylinder med nøglen ;)


Men glemte selvfølgelig at slukke lyset på bilen i bilka her til aften - så positionslys, baglygter og nummerpladelys var tændt en halv times tid. Skal dælme have re-wired den buzzer til at være en \"light reminder\" :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lennart » man 19. maj 2008 18:31

AHA, ja så langt er jeg ikke kommet endnu (med at låse altså)
Har nemlig kun kørt til og fra min private indkørsel og her låser jeg den ikke, men har dog konstateret at den KAN låses.
Men det er en god ide den med at rewire. For det første er det irritrende med den buzzer når døren er blot på klem, og det er i grunden genialt tænkt at koble det sammen med lyset i stedet.

Vi venter spændt :D
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » ons 21. maj 2008 17:40

Lennart skrev:Men det er en god ide den med at rewire. For det første er det irritrende med den buzzer når døren er blot på klem, og det er i grunden genialt tænkt at koble det sammen med lyset i stedet.

FYI, der kan findes en guide til det re-wire tam tam, her:
http://www.miata.net/garage/buzzer.html

Det ser umiddelbart simpelt nok ud, men om det er i praksis skal jeg ikke kunne sige :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf MrT » lør 21. jun 2008 09:40

Fik lige taget et billede så man bedre kan se hvordan de lyser, når der er ved at blive lidt mørkt ude - det er ikke nok til at køre med, når der bliver endnu mørkere, men i perioden hvor nærlyset ikke bidrager til at \"se mere\" på vejen, så er de stadig fine nok.

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Tante Sofie » lør 21. jun 2008 10:01

Og nu er den da vist også blevet vasket :wink:
Brugeravatar
Tante Sofie
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 10:31
Geografisk sted: A'mar

Indlægaf MrT » lør 21. jun 2008 10:35

Tante Sofie skrev:Og nu er den da vist også blevet vasket :wink:

Faktisk kun med regnvand den sidste uges tid :D Har været syg og vejret har været dårligt, så har ikke selv haft mod på at vaske den :( Lige bortset fra fælgene, som jeg hader er beskidte!

før/efter:

Billede

Billede
(min børste kunne ikke komme helt ind og fjerne snavset der hvor pladsen er trang)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron