Det er svært at svare helt præcist på hvad sådanne en omgang koster. Nu har jeg gjort det 2 gange og det er løbet lidt op. Her anden gang har jeg genbrugt en hel del, som jeg synes man ikke skal gøre hvis det er første gang man skal renovere sin motor. Ting som pejlstænger, vandpumpe, oliepumpe, tændkabler, svinghjul og kobling har jeg ikke skiftet dennegang, da de \"kun\" har gået en 10.000 kilometer.
Dette er hvad jeg har fået lavet over de 2 gange jeg har haft skilt motoren, men har man et motorprojekt i tankerne, så få det hele gjort førstegang. Grunden til at jeg har haft min motor skilt ad 2 gange, er fordi at jeg valgte de forkerte stempler førstegang, da jeg på daværende tidspunkt havde andre planer med bilen.
Men hvis vi starter fra bunden:
Har fået afbalanceret krumtappen (cylinderservice)
Letvægtssvinghjul (FM)
Kraftig kobling (Helix som vist kan holde til en 300 NM)
Ny oliepumpe
Ny vandpumpe
Nye krumtapslejer
ARB bolte til krumtapsbeslag.
Ny og stærkere pejlstænger, som også er lettere (FM)
Nye stempler (lav kompression FM til motor med tryk, høj kompression fra Wôssner, til sug)
Planslibning af motorblok (cylinderservice)
Honing/opboring af cylinder (cylinderservice)
ARP bolte imellem blok og topstykke
Slebet ventiler og ventilsæder (cylinderservice)
Rense HLA og nye ventil pakninger
Porte og polere topstykket (cylinderservice eller en selv)
Planslibe topstykket (cylinderservice)
Rense forbrændingskammer
Nye tændrør
Nye tændkabler
Der ud over samtlige pakninger til motoren, dem har jeg skiftet begge gange, kan man lige så godt når den er skilt ad. Samt en masse andre ting, som flydende pakning, olie, rensemidler, slibemidler, filtre, termostat, tandrem, servorem, remhjul osv. osv.
Det vigtigste er dog en masse gå på mod, tålmodighed og omhyggelighed.
Når det så er gjort, skal man have opgraderet lambdasonden, have en programerbar motorstyring, optimeret indsugningen og nyt udstødningssystem.
Til den anden gang her har jeg vel brugt et sted imellem 10 og 12 kilo. Der hvor der røg flest penge dennegang var hos cylinderservice også på nye stempler.
Håber at det svare lidt på det