Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » ons 6. apr 2011 22:01

\"\"\"Hvor i ligger det ulovlige i at have en anden motorstyring ...\"
Bekendtgørelsen.
MEDMINDRE den køres gennem \"det sædvanlige registreringssyn\".

Ellers skulle jeg da huske meget galt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tors 7. apr 2011 06:49

Der er så meget man ikke må............Men det er lovligt at køre med ifølge MX5- cup reglementet.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tors 7. apr 2011 12:39

Ja.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » lør 30. apr 2011 10:24

Lidt stemning fra garagen i Kalundborg. Håber på at få motoren i bilen imorgen.
Billede
Billede
Billede
Billede
Det ser godt ud med sådanne en planslebet/rengjort blok og nye blanke stempler. Bare man kunne holde det i den stand altid. Mine Flyin Miata turbo stempler, med kompression på 8:1 kommer til salg, hvis der er nogen der skal have lidt mere power ud af deres kompressor eller turbo motor, med et par smedet stempler.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Bent » søn 1. maj 2011 08:57

Bare et spørgsmål: Der er lavet dybe udfræsninger i stempeltoppene, betyder det, at den stadig er en \"non-contact\" motor ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf altid6 » søn 1. maj 2011 10:04

Ved det ikke, har ikke kunne finde nogen oplysninger om det og har heller ikke lyst til at teste det :wink: . Men ja der må være en tanke med de udfræsninger, så mon ikke der er plads til en ventil, hvis nu en tandrem skulle knække.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Emne: Re: Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Indlægaf Stig » søn 1. maj 2011 20:12

Dejlige billeder du har lagt på siden. Det bliver vildt spændende og se hvad du får ud af den. Det kribler i fingrene for selv at komme igang med den store tur. Har lige fået stempler / plejlstænger / ARP studs og ståltoppakning hjem fra USA.
Stig
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 7. jan 2008 09:00
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » ons 4. maj 2011 19:54

Så er bilen kørende igen :D .

Lækkert at kunne rulle lidt igen. Der skal dog stadig fortages nogle justeringer også skal der køres en del kilometer, så motoren bliver kørt ordentlig til, inden der kan sparkes lidt til den. Har kun kørt stille og roligt og med lave omdrejninger, men synes at jeg kan mærke en forskel i momentet i lave omdrejninger, til det positive.
Tidsforbrug har været:
Tage motor ud = 4.5 timer
Skille motor ad = 2 timer
Motor hos cylinderservice = 2 1/2 uge
Samle motor = 2.5 time
Lægge motor i = 5.5 timer

14 dage til at den skal på bane (Sturup), så der er stadig noget arbejde tilbage.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » ons 4. maj 2011 23:36

Hej Jesper,

Fedt at høre du har fået samlet stumperne igen. Og glæder mig til at se resultatet på Sturup.

Kan du løfte sløret for hvad sådan en omgang hiver op af pungen?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » tors 5. maj 2011 08:10

altid6 skrev:Tidsforbrug har været:
Tage motor ud = 4.5 timer
Skille motor ad = 2 timer
Motor hos cylinderservice = 2 1/2 uge
Samle motor = 2.5 time
Lægge motor i = 5.5 timer

Hej Jesper

Tak for dine grundige opdateringer!

Har du tid/lyst til at lave en tjek-liste over ting du synes man bør anskaffe sig, hvis man selv skal udføre sådan et projekt.

Jeg havde jo selv den ærgelige fornøjelse at bytte motor i familiebilen og flytte gamle stumper over på ny short-block to gange sidste år. Det eneste jeg kan huske fra det er at en "giraf" er et absolut must og så lånte jeg en helvedes masse småting af et værksted.

Jeg kan se at du blandt andet har brugt assembly-lube(?) - hvad ellers og hvad med special værktøj? Ting der bare ikke kan undværes...
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » tors 5. maj 2011 16:49

Det er svært at svare helt præcist på hvad sådanne en omgang koster. Nu har jeg gjort det 2 gange og det er løbet lidt op. Her anden gang har jeg genbrugt en hel del, som jeg synes man ikke skal gøre hvis det er første gang man skal renovere sin motor. Ting som pejlstænger, vandpumpe, oliepumpe, tændkabler, svinghjul og kobling har jeg ikke skiftet dennegang, da de \"kun\" har gået en 10.000 kilometer.
Dette er hvad jeg har fået lavet over de 2 gange jeg har haft skilt motoren, men har man et motorprojekt i tankerne, så få det hele gjort førstegang. Grunden til at jeg har haft min motor skilt ad 2 gange, er fordi at jeg valgte de forkerte stempler førstegang, da jeg på daværende tidspunkt havde andre planer med bilen.

Men hvis vi starter fra bunden:
Har fået afbalanceret krumtappen (cylinderservice)
Letvægtssvinghjul (FM)
Kraftig kobling (Helix som vist kan holde til en 300 NM)
Ny oliepumpe
Ny vandpumpe
Nye krumtapslejer
ARB bolte til krumtapsbeslag.
Ny og stærkere pejlstænger, som også er lettere (FM)
Nye stempler (lav kompression FM til motor med tryk, høj kompression fra Wôssner, til sug)
Planslibning af motorblok (cylinderservice)
Honing/opboring af cylinder (cylinderservice)
ARP bolte imellem blok og topstykke
Slebet ventiler og ventilsæder (cylinderservice)
Rense HLA og nye ventil pakninger
Porte og polere topstykket (cylinderservice eller en selv)
Planslibe topstykket (cylinderservice)
Rense forbrændingskammer
Nye tændrør
Nye tændkabler
Der ud over samtlige pakninger til motoren, dem har jeg skiftet begge gange, kan man lige så godt når den er skilt ad. Samt en masse andre ting, som flydende pakning, olie, rensemidler, slibemidler, filtre, termostat, tandrem, servorem, remhjul osv. osv.
Det vigtigste er dog en masse gå på mod, tålmodighed og omhyggelighed.

Når det så er gjort, skal man have opgraderet lambdasonden, have en programerbar motorstyring, optimeret indsugningen og nyt udstødningssystem.

Til den anden gang her har jeg vel brugt et sted imellem 10 og 12 kilo. Der hvor der røg flest penge dennegang var hos cylinderservice også på nye stempler.

Håber at det svare lidt på det :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » tors 5. maj 2011 16:53

Hov glemte at nævne at det kræver ikke noget speciel værktøj, det er det som gør det lækkert at arbejde med denne motor. Dog er det er god ide at have nogle 12 takt toppe, da nogle af boltene er til 12 takker og ikke 6, som i et almindeligt topnøglesæt.
Dennegang havde jeg også en rigtig lift til rådighed, det gør det lidt nemmere end når bilen står på bukke. Og jo en motorstand og en motorkran er et must.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf one-niner » tors 5. maj 2011 17:08

Respekt!

FM har i øvrigt et renoverings-kit, man kan lade sig inspirere af: http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... %201991-93

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf altid6 » tors 5. maj 2011 18:25

Jeps det har de og vil anbefale at man køber det. Det gjorde jeg den førstegang. Anden gang købte jeg delene enkeltvis, da jeg ikke skulle have noget fra FM, var det lidt for dyrt at bestille.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » tirs 14. jun 2011 14:14

Skidt skidt skidt testdag på Ring Knutstorp i går :( .
Alt startede ellers så godt. En weekend med et fantastisk Le Mans løb og et lige så dramatisk Formel 1 løb, så var der lagt op til en fed trackday på Ring Knutstorp om mandagen. Dagen skulle bruges som test dag for MX-5 Cup løbet den 8-10 juli (kom op og se race og besøg mig på Ring Knutstorp), opsætning af bilen, samle data for at se virkningen af mit motor arbejde og ellers race rundt sammen med Web´s nye hvide MX-5 racer.
Vejret var perfekt og det var den helt store dyre bil park der var rullet frem, alt fra Ariel Atom, Corvette til Ferrari 458, var mødt op til denne dag.
Vi var 3 MX-5. Min, Web´s og den med godkendt kompressor fra CCR. Desværre viste det sig at det kun var Web´s bil som fik fuld køretid. CCR bilen fik vist problemer med nogle sikringer og benzinpumpen.
Hvad min bil angår, ja så fik jeg ikke meget mere end 6 omgange på Knutten, før min dag var over. Det startede ellers godt.
Da mit stint startede rullede jeg ud af pitten som den sidste lige bagved 2 BMW M3. Bilen kørte perfekt og jeg måtte slippe gassen en del gange igennem sving kombinationerne, fordi at jeg lå for tæt på dem og overhaling var kun tilladt på langsiden, hvor de selvfølgelig trak fra mig. Men efter sving 1 lå jeg helt tæt på igen. Lidt surt ikke at kunne få frit run, så tog en tur gennem pitten for at komme ud på banen igen, hvor der var luft. Fik luft og fri bane, men ikke særlig længe for så kom der rødt flag, da en bil hang i autoværnet (kun skade på fronten af bilen, ingen person skade). Alle rullede i pit.
Jeg rullede ud på min plads i depottet, åbnede motorhjelmen og OH MY GOD :cry: . Olie over det hele. Kiggede under bilen og der tap løb bare olie ned i en stor sø. Shit det var ikke godt. Nogen kom over til mig og sagde at der kom blå røg ud af udstødningen, da jeg kørte i pit, men alligevel kunne de ikke helt sige om det kom fra udstødning eller bare fra under bilen. Det var så min dag der sluttede der. Den ny bygget motor havde lige rundet 2000 km og en trackday på Sturup, uden nogen problemer også sker dette øv øv. Mit største problem var nu, hvordan jeg skulle komme hjem, for bilen kørte ikke en meter mere. Alt olie løb ud og vi kom ekstra 1 1/2 liter på for at lokalisere fejlen og det så ud som om at det kom fra bagved det nedeste remhjul, det der sidder på krumtappen, så sikkert fra oliepumpen. Måske er det en pakning der er gået, men lidt skidt da der kom en helt ny i for 2000 km siden.
Humøret var på et nul punkt og efter en del ringe rundt og 4 timers vente tid, kom der en autotrailer fra Kalundborg og hentede mig, så jeg kunne få bilen de 200 km med hjem til garagen. En dyr dag, uden meget sjov.
I dag er humøret dog ved at vende tilbage, har jo en bil som skal være klar til MX-5 Cup om mindre end en måned. Fik lidt data med hjem fra Ring Knutstorp alligevel. Mine omgangstider kan jeg ikke regne med, da der var trafik, men min topfart for enden af langsiden, der kunne jeg virkelig se en forskel, fra før og efter min motor ombygning. Sidste år lå min topfart i snit på 144 km/t, målt over en trackday og MX-5 cup løbet. Efter kun 6 omgange med den nye motor var mit snit 153 km/t, så en betydelig forbedring i topfart. Kiggede også på data fra min trackday på Sturup den 18 maj også på en tidligere trackday på Sturup og her var resultatet det samme, med en forøgelse af hastigheden på samme punkt på banen, med 10 km/t. Desuden med den nye motor og R888 dæk, skar jeg 4 sekunder af min tidligere bedste omgangstid på Sturup. Noget af en forbedring.
Nu skal jeg have fundet fejlen og have den fikset også håber jeg på tid til at få tunet motoren på rullefelt og at det giver endnu bedre resultater end det allerede har gjort.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron