Har tilbragt en fri dag hos troldmanden fra Fyn
. Det er ikke Andreas i denne omgang, men Henrik fra HDS-Trim (
www.WOLF3D.dk).
Efter at have sat højkompressions stempler i motoren, var det på tide at få tunet bilen ordentlig på rullefelt, istedet for hjemme i garagen. Og det var hele den lange køre tur hver.
Skal nok sætte billeder ind og test resultater når jeg har fået dem scannet.
Vi startede med at lave et træk, på det tændings og fuelmap jeg havde lavet. Er absolut ikke ekspert i Wolf motorstyringen, men kan godt få det til at fungere. Resultatet blev 129,8 HK og 143,4 NM. Hmm en anelse skuffet, for havde fået det samme resultat da jeg målte effekt med min performancebox og lav kompressions stempler.
Når men vi besluttede at starte fra nul, så motorstyringen blev stillet back too basic. Derefter blev der lavet et træk til, som så viste 118,6 HK og 133,1 NM. ØHHH hvor blev alle mine heste lige af. Når men det var udgangspunktet, så nu begyndte den egentlige tuning. Der blev justeret, på tænding, fuel og de justerbar knasthjul, også lavet nogle træk ved hver justering. Fandt ud af at der er meget stort effekt tab efter hvor varm motoren er og det er begrænset hvor meget kold luft, sådanne en blæser foran rullefeltet kan give, især på en varm sommer dag som i dag.
Når men der blev tunet og lavet træk på rullefeltet.
122 HK
129 HK
137 HK SÃ¥ begynder det at ligne noget
141 HK
143 HK
147 HK Yes baby
151,8 HK SÃ¥dan det er noget der rykker
Efter at have lavet flere træk, med den bedste indstilling og varm motor, fik vi et gennemsnit på 148,1 HK og 169,1 NM ved 6889 omd.
Lækkert at se at alt det man har lavet ved motoren, giver noget tilbage i form af nogle gode suge krafter. Henrik sagde at han ikke havde set en 1,6 sugemotor, med sådanne en effekt før, med standard knaster. Men når vi snakker effekt er der stadig noget at hente bare ved få midler. Hans vurdering var at med Vpower i tanker, vil der komme ydeligere 5 HK. Også havde jeg en rigtig HK dræber iform af luftfilteret, placeret lige ved udstødningsmanifolden. En anden placering til indsugning og der skulle være endnu 5-8 HK. Filtret skulle helst ud på den anden side af køleren, så den for helt frisk luft.
Ud over de dejlige heste som virkelig kan mærkes, helt nede fra de lave omdrejninger, så er styrringen fin tunet, så bilen køre mere økonomisk og er langt nemmere at køre med i hverdagen, specielt ved lave hastigheder og få omdrejninger. Men når pedalen ryger i bund, er brændstof økonomien væk, men virkelig ryk i vognen. På den måde er der ikke brug for 2 forskellige setups, om man køre på bane eller til hverdag.
Til jer med justerbar motorstyring, kan jeg kun anbefale at tage ud til en Pro tuner og til jer der ikke har, så se at få købt en