Jeg vil da godt være en af de første til at oprette en profil her og fortælle lidt om min MX-5 og de oplevelser jeg har haft med den.
Bilen er somsagt en Mazda MX-5, Black Edition fra 1993.
Da jeg for efterhånden 2,5 år siden valgte at skifte min Pug 206 ud, stod valgte af den nye bil, imellem en Audi A3 1,8 turbo, eller en Mazda MX-5. Audien havde klart flere krafter og var mere praktisk i hverdagen, men fornuften blev hurtigt lagt på hylden, efter den første tur i 5éren. Måden den ligger på vejen, reagere på den mindste bevægelse, generalt bare køreegenskaber også selvfølgelig drømmen om at eje en åben sportsvogn (uden at skulle sidde i gæld, de næste 20 år), var en drengedrøm. Jeg havde søgt på bilbasen for at se udvalget af MX-5ér. Jeg har altid været til sorte biler, så det var mit første kriterie. Der på bilbasen faldt jeg over disse billeder.
Jeg var solgt med det samme og kontaktede sælger. Vi fik hurtigt aftalt et tidspunkt for en prøve kørsel. Første gang jeg så den tænkte jeg øj hvor er den lille, men ØJ hvor er den fed, allerede der, inden jeg overhoved havde siddet i den, var jeg klar til at hive penge frem og alle tanker om en Audi var laaaaaaaaaaaaaaaangt væk. Vi rullede ud på de små vej og som den gode billist skiftede jeg stille og roligt gear og kørte fornuftigt. Vi var dog ikke kørt langt før sælger siger \"nej nej nej det er helt forkert, du køre godt, men sådan køre man ikke en MX-5...............Du skifter først gear over 6000 rpm\". På daværende tidspunkt tror jeg aldrig at jeg havde været over 5000 rpm i en bil. Men billen fik en spand kul og vrooooooom en helt ny verden kom til syne, en verden over 6000 rpm. Efter turen aftalte vi at jeg havde en uge til at skaffe penge, så i den uge var den reserveret til mig. Dagen efter var det ned i banken og ligge på mine grædende knæ, for at overbevise min bankrådgiver om at dette måtte jeg bare have penge til. Det var ikke nemt at få pengene og slet ikke nemt at finde en ordentlig forsikring, men det lykkedes og den 4 december 2005, blev jeg født som MX-5 ejer. Historien bagved den MX-5 jeg havde købt, var at den var sygeligt velholdt, tidligere har haft monteret kompressor og åbenbart var kendt af flere her på siden, som nævnte at jeg havde fået den alt for billigt.
Da økonomien var stram, skulle den bruges som en helårs bil og især den første vinter var meget laaaaaaang. Havde den og kørte næsten hver dag i 5 måneder, inden det egentlig var vejr til at smide kalechen. Men da det gode vejre endelig kom, gav Mx-5 mig endnu en ny oplevelse. Det at køre med frit syn lige op i himlen................Fantastisk.
Men den lille bil var ikke færdig med at overraske og vise nye side af sin kunnen. Som en start skulle den bare se cool ud og bruges til at cruise med, så den blev opgraderet med lidt crome lir, en startknap fra en Honda S2000, osv. Men en dag faldt jeg over denne klub, trackdayklubben. Man kunne tage sin egen bil med ud på en bane og teste den til grænsen, uden klip i kortet. Kanon det måtte jeg bare prøve og derved kom jeg til min første trackday på Ring knutstorp, cirka 8 måneder efter jeg havde købt den. Det var jo bare den fedeste oplevelse og første gang jeg rigtig mødte andre med MX-5 og race i blodet. Mødte Web og tror også Hasse og Softtop var der.
På daværende tidspunkt havde jeg ikke gjort meget ved bilen, andet end lidt crom lir osv. Men efter at have prøvet min første trackday og læst en masse på dette site om opgraderinger til MX-5, blev jeg grebet af denne sygdom MX-5 feber, hvor man bare skal kende samtlige dele i sin bil og finde steder hvor bilen kan opgraderes, så den bliver endnu bedre end den er i forvejen. Jeg begyndte så småt på at bygge mig en racer, som også kan bruges i det daglige. Bilen var sænket i forvejen, men bøsninnger, dæmpere og bremser var standard. Derfor blev undervognen opgraderet som det første. Jeg deltog i flere trackdays og blev mere og mere bidt af tanken om at bygge min bil mere om og gøre den så personlig som jeg kunne.
Nu skulle der ske lidt på performance delen, så der kom K&N luftfilter på, sportscat og dobbelt udstødning. Men efter flere trackdays på Knutten, Sturup og Padborg Park, skulle der ske noget drastisk, med bilen for at få den til at performe bedre og for at gøre den klar til den store ild dåb på \"Det grønne helvede\" sidst på sommeren 2008.
Motoren måtte ud....................
Den havde kørt over 250.000 km og jeg var angebet af MX-5 feber, så mig og min workshop manual havde sat os for et projekt og det skal udføres. Det er så her vi er nået til i dag.
En skraldet bil i garagen.
.
Men snart er den lille sorte klar til nye udfordringer, nye ombygninger og klar til at give mig ny oplevelser. Livet er bare ikke det samme, efter at man har fået MX-5 kulder
Lidt om bilen:
Motor: 1.6 L med 16 ventiler.
K&N oliefilter
K&N konisk luftfilter
JR catalysator
I.L. motorsport dobbelt 2,5\" udstødning
Opgraderet kobling (tidligere ejer havde kompressor i og havde skiftet koblingen til en ACT)
Eibach sportsfjedre, sænkning 30 mm
Kyb Agx justerebar dæmper
EBC turbo groove discs foran og bagved
EBC greenstuff klodser
Krængningsstabilisator fra JR foran og bagved
Nye polyflex bøsninger over det hele.
16\" Dezent fælge
Toyo proxes T1-R 215/40/R16 dæk
Racelogic Performancebox (sjovt legetøj til bilen)
Hvad der sker i den nærmeste med projektet fremtiden, kan læses under tråden Vinterprojekter, men når projekt motor er færdig, vil jeg samle en masse info om projektet her under min profil. Og derefter kan projekt turbo gå igang .
Denne tråd vil løbende blive opdateret.
Mvh
Jesper