Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Indlægaf altid6 » fre 18. apr 2008 20:27

Jeg vil da godt være en af de første til at oprette en profil her og fortælle lidt om min MX-5 og de oplevelser jeg har haft med den.

Bilen er somsagt en Mazda MX-5, Black Edition fra 1993.
Da jeg for efterhånden 2,5 år siden valgte at skifte min Pug 206 ud, stod valgte af den nye bil, imellem en Audi A3 1,8 turbo, eller en Mazda MX-5. Audien havde klart flere krafter og var mere praktisk i hverdagen, men fornuften blev hurtigt lagt på hylden, efter den første tur i 5éren. Måden den ligger på vejen, reagere på den mindste bevægelse, generalt bare køreegenskaber også selvfølgelig drømmen om at eje en åben sportsvogn (uden at skulle sidde i gæld, de næste 20 år), var en drengedrøm. Jeg havde søgt på bilbasen for at se udvalget af MX-5ér. Jeg har altid været til sorte biler, så det var mit første kriterie. Der på bilbasen faldt jeg over disse billeder.



Billede
Billede
Billede
Jeg var solgt med det samme og kontaktede sælger. Vi fik hurtigt aftalt et tidspunkt for en prøve kørsel. Første gang jeg så den tænkte jeg øj hvor er den lille, men ØJ hvor er den fed, allerede der, inden jeg overhoved havde siddet i den, var jeg klar til at hive penge frem og alle tanker om en Audi var laaaaaaaaaaaaaaaangt væk. Vi rullede ud på de små vej og som den gode billist skiftede jeg stille og roligt gear og kørte fornuftigt. Vi var dog ikke kørt langt før sælger siger \"nej nej nej det er helt forkert, du køre godt, men sådan køre man ikke en MX-5...............Du skifter først gear over 6000 rpm\". På daværende tidspunkt tror jeg aldrig at jeg havde været over 5000 rpm i en bil. Men billen fik en spand kul og vrooooooom en helt ny verden kom til syne, en verden over 6000 rpm. Efter turen aftalte vi at jeg havde en uge til at skaffe penge, så i den uge var den reserveret til mig. Dagen efter var det ned i banken og ligge på mine grædende knæ, for at overbevise min bankrådgiver om at dette måtte jeg bare have penge til. Det var ikke nemt at få pengene og slet ikke nemt at finde en ordentlig forsikring, men det lykkedes og den 4 december 2005, blev jeg født som MX-5 ejer. Historien bagved den MX-5 jeg havde købt, var at den var sygeligt velholdt, tidligere har haft monteret kompressor og åbenbart var kendt af flere her på siden, som nævnte at jeg havde fået den alt for billigt.

Da økonomien var stram, skulle den bruges som en helårs bil og især den første vinter var meget laaaaaaang. Havde den og kørte næsten hver dag i 5 måneder, inden det egentlig var vejr til at smide kalechen. Men da det gode vejre endelig kom, gav Mx-5 mig endnu en ny oplevelse. Det at køre med frit syn lige op i himlen................Fantastisk.

Men den lille bil var ikke færdig med at overraske og vise nye side af sin kunnen. Som en start skulle den bare se cool ud og bruges til at cruise med, så den blev opgraderet med lidt crome lir, en startknap fra en Honda S2000, osv. Men en dag faldt jeg over denne klub, trackdayklubben. Man kunne tage sin egen bil med ud på en bane og teste den til grænsen, uden klip i kortet. Kanon det måtte jeg bare prøve og derved kom jeg til min første trackday på Ring knutstorp, cirka 8 måneder efter jeg havde købt den. Det var jo bare den fedeste oplevelse og første gang jeg rigtig mødte andre med MX-5 og race i blodet. Mødte Web og tror også Hasse og Softtop var der.
Billede
Billede
Billede
Billede

På daværende tidspunkt havde jeg ikke gjort meget ved bilen, andet end lidt crom lir osv. Men efter at have prøvet min første trackday og læst en masse på dette site om opgraderinger til MX-5, blev jeg grebet af denne sygdom MX-5 feber, hvor man bare skal kende samtlige dele i sin bil og finde steder hvor bilen kan opgraderes, så den bliver endnu bedre end den er i forvejen. Jeg begyndte så småt på at bygge mig en racer, som også kan bruges i det daglige. Bilen var sænket i forvejen, men bøsninnger, dæmpere og bremser var standard. Derfor blev undervognen opgraderet som det første. Jeg deltog i flere trackdays og blev mere og mere bidt af tanken om at bygge min bil mere om og gøre den så personlig som jeg kunne.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Nu skulle der ske lidt på performance delen, så der kom K&N luftfilter på, sportscat og dobbelt udstødning. Men efter flere trackdays på Knutten, Sturup og Padborg Park, skulle der ske noget drastisk, med bilen for at få den til at performe bedre og for at gøre den klar til den store ild dåb på \"Det grønne helvede\" sidst på sommeren 2008.
Motoren måtte ud....................
Billede
Billede
Den havde kørt over 250.000 km og jeg var angebet af MX-5 feber, så mig og min workshop manual havde sat os for et projekt og det skal udføres. Det er så her vi er nået til i dag.
En skraldet bil i garagen.
Billede.
Men snart er den lille sorte klar til nye udfordringer, nye ombygninger og klar til at give mig ny oplevelser. Livet er bare ikke det samme, efter at man har fået MX-5 kulder :D

Lidt om bilen:
Motor: 1.6 L med 16 ventiler.
K&N oliefilter
K&N konisk luftfilter
JR catalysator
I.L. motorsport dobbelt 2,5\" udstødning
Opgraderet kobling (tidligere ejer havde kompressor i og havde skiftet koblingen til en ACT)
Eibach sportsfjedre, sænkning 30 mm
Kyb Agx justerebar dæmper
EBC turbo groove discs foran og bagved
EBC greenstuff klodser
Krængningsstabilisator fra JR foran og bagved
Nye polyflex bøsninger over det hele.
16\" Dezent fælge
Toyo proxes T1-R 215/40/R16 dæk
Racelogic Performancebox (sjovt legetøj til bilen)

Hvad der sker i den nærmeste med projektet fremtiden, kan læses under tråden Vinterprojekter, men når projekt motor er færdig, vil jeg samle en masse info om projektet her under min profil. Og derefter kan projekt turbo gå igang :wink: .

Billede
Denne tråd vil løbende blive opdateret.
Mvh
Jesper
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » fre 18. apr 2008 20:30

På daværende tidspunkt havde jeg ikke gjort meget ved bilen, andet end lidt crom lir osv. Men efter at have prøvet min første trackday og læst en masse på dette site om opgraderinger til MX-5, blev jeg grebet af denne sygdom MX-5 feber, hvor man bare skal kende samtlige dele i sin bil og finde steder hvor bilen kan opgraderes, så den bliver endnu bedre end den er i forvejen. Jeg begyndte så småt på at bygge mig en racer, som også kan bruges i det daglige. Bilen var sænket i forvejen, men bøsninnger, dæmpere og bremser var standard. Derfor blev undervognen opgraderet som det første. Jeg deltog i flere trackdays og blev mere og mere bidt af tanken om at bygge min bil mere om og gøre den så personlig som jeg kunne.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Nu skulle der ske lidt på performance delen, så der kom K&N luftfilter på, sportscat og dobbelt udstødning. Men efter flere trackdays på Knutten, Sturup og Padborg Park, skulle der ske noget drastisk, med bilen for at få den til at performe bedre og for at gøre den klar til den store ild dåb på \"Det grønne helvede\" sidst på sommeren 2008.
Motoren måtte ud....................
Billede
Billede
Den havde kørt over 250.000 km og jeg var angebet af MX-5 feber, så mig og min workshop manual havde sat os for et projekt og det skal udføres. Det er så her vi er nået til i dag.
En skraldet bil i garagen.
Billede.
Men snart er den lille sorte klar til nye udfordringer, nye ombygninger og klar til at give mig ny oplevelser. Livet er bare ikke det samme, efter at man har fået MX-5 kulder :D

Lidt om bilen:
Motor: 1.6 L med 16 ventiler.
K&N oliefilter
K&N konisk luftfilter
JR catalysator
I.L. motorsport dobbelt 2,5\" udstødning
Opgraderet kobling (tidligere ejer havde kompressor i og havde skiftet koblingen til en ACT)
Eibach sportsfjedre, sænkning 30 mm
Kyb Agx justerebar dæmper
EBC turbo groove discs foran og bagved
EBC greenstuff klodser
Krængningsstabilisator fra JR foran og bagved
Nye polyflex bøsninger over det hele.
16\" Dezent fælge
Toyo proxes T1-R 215/40/R16 dæk
Racelogic Performancebox (sjovt legetøj til bilen)

Hvad der sker i den nærmeste med projektet fremtiden, kan læses under tråden Vinterprojekter, men når projekt motor er færdig, vil jeg samle en masse info om projektet her under min profil. Og derefter kan projekt turbo gå igang :wink: .

Billede
Denne tråd vil løbende blive opdateret.
Mvh
Jesper
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MrT » fre 18. apr 2008 22:08

Feeeeed introduktion, gode billeder og spændende tekst - topklasse :D

Sjov bit det med banken, ved lige præcis hvordan du har haft det :twisted:
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Viggoman » fre 18. apr 2008 22:33

Stor tak altid6. Kanon fortælling og herlige billeder. Jeg kipper med lygterne.....

Ud af busken alle I gamle MX-5 rotter. Lad os få ord og billeder på jeres historier.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » ons 30. apr 2008 20:27

Så er der update til renoveringen af motoren. Endelig kom de første stumper hjem, så den mest spændene fase i renoveringen kan komme igang.
Der er ARP bolte, rebuilding kit fra FM, oliefilter, metaltoppakning, tændrør, diverse pakninger, termostat, justerbar takthjul, og ikke mindst nye pejlstænger og smede stempler :D .
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Næste step er at blokken skal bores op så den passer til de nye stempler. Topstykket skal portes og poleres. Ventilsæder og ventiler skal slibes. Flere dele skal bestiles hjem, som vand- og oliepumpe, silikoneslanger, kobling og svinghjul. Topdækslet er ved at blive poleret og til sidst skal hele skidtet bare samles :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » ons 30. apr 2008 22:23

Det er jo nærmest pornografiske billeder..... :P Damn hvor ser det lækkert ud. Og respekt for din attitude: \" og så skal skidtet bare samles\".

Holder du ikke åbent hus en dag så man kan se dit projekt an i 1:1...? :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Tante Sofie » tors 1. maj 2008 06:08

Billede

RESPEKT
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 10:31
Geografisk sted: A'mar

Indlægaf altid6 » tors 1. maj 2008 07:59

Har sagt til Web at vi sagtens kan bruge min garage som Five-speed klubhus...................Men ingen gider køre helt til Kalundborg :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Softtop » tors 1. maj 2008 08:37

altid6 skrev:Har sagt til Web at vi sagtens kan bruge min garage som Five-speed klubhus...................Men ingen gider køre helt til Kalundborg :wink:


Tror nu du tager fejl! Vi behøver jo ikke at komme forbi hveranden dag.. :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Softtop » tors 1. maj 2008 08:43

altid6 skrev: ild dåb på "Det grønne helvede" sidst på sommeren 2008.


Ved hvilken lejlighed/dato?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Tante Sofie » tors 1. maj 2008 08:46

Hvis der er stemning for det, kan jeg da høre om vi kan låne min mortorcykelklubs lokaler ind i mellem - mod lidt omsætning i baren :)

Den ligger på Amager
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 10:31
Geografisk sted: A'mar

Indlægaf altid6 » tors 1. maj 2008 09:17

Softtop skrev:
altid6 skrev: ild dåb på "Det grønne helvede" sidst på sommeren 2008.


Ved hvilken lejlighed/dato?


Hvis bilen bliver klar, så håber jeg på at besøge Jan Kalmar i Pitten til VLN den 5 juli og derefter prøve ringen. Ellers skal den bare være klar til september, hvor jeg er på Spa til formel 1 fra 4-7 september og på Ringen den 8 september.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MrT » tors 1. maj 2008 09:47

Hold da op, ser ud til nogen har været godt igang med at straffe visakortet der :D


Kalundborg er godt nok langt væk fra alting... du regner ikke med at flytte (/garage) til et mere centralt sted, her i foråret? :P
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf altid6 » tors 1. maj 2008 10:21

MrT skrev:Hold da op, ser ud til nogen har været godt igang med at straffe visakortet der :D


Kalundborg er godt nok langt væk fra alting... du regner ikke med at flytte (/garage) til et mere centralt sted, her i foråret? :P


Ja det er rødglødende lige for tiden :twisted: . Hehe hvis min garage skal placeres centralt i forhold til din geografiske placeringen, så ville Nürburgring jo være et oplagt sted, cirka midt imellem Danmark og Malta. Men nej flytter ikke fra Kalundborg. Lige uden for døren er der kilometervis af små snoede veje, uden trafik, der bare skriger efter at blive afstraffet :D , perfekt placereing.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MrT » tors 1. maj 2008 11:19

Kan nu godt forstå du bliver boende så - og du ligger jo også tilpas langt vest ude på sjælland til du godt kan kalde dig for ikke-københavner :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron