Så blev MX-5 Cup løbet på Knutstorp overstået i weekenden den 8-10 juli. Weekenden var med blandede følelser, da resultatet ikke lige levede op til mine forventninger. Det bliver desværre også det eneste MX-5 Cup løb i år. Havde ellers planlagt at skulle deltage på Anderstorp i august, men dette kommer ikke til at lade sig gøre. Ser dog frem til at komme over og køre noget trackday med jer i september på Sturup.
Først lidt billeder fra weekenden.
Dårlige undskyldninger er der masser af og især racerkører kan finde rigtig mange frem, når det ikke lige går som det skal. Denne weekend og egentlig forberedelsen op til MX-5 Cup løbet er ikke gået som det skulle. Det startede egentlig allerede i juni måned, da jeg missede en hel dag på Ring Knutstorp, pga. af en pakning der røg og olien forsvandt fra motoren. Det var en masse træning, køretid, opsætnings erfaring og data indsamling som gik tabt den dag, alt sammen noget som jeg kunne have brugt i denne weekend.
Men det blev fredag den 8 juli og tid til MX-5 Cup. Om fredagen var der 2 træningspas af 10 minutters varighed. Det var fint, for her kunne jeg få indhentet lidt af det tabte fra min trackday i juni. Sådanne skulle det bare ikke gå. Begge trænings pas regnede væk, så det blev meget begrænset banetid og data jeg fik ud af det. Så kom lørdagen. Bilen blev godkendt og gik fint gennem kontrollen. Derefter var der 20 minutters kvalifikation, til de 2 løb der skulle køres om søndagen. Jeg satsede på den samme opsætning som jeg havde brugt til løbet i 2010, igen fordi at jeg ikke havde haft nogen test muligheder. Det var ikke godt. Jeg kunne overhoved ikke finde noget greb og kørte mere drift end kvalifikation. Min ændret motor spec, med væsentlig mere HK og moment end sidste år, plus min manglende træning i 2011, gav virkelig store problemer. Specielt sving 1 kunne jeg slet ikke ramme rigtig (gennem hele weekenden). Kunne se på mine data at jeg var 10-12 kilometer i timen hurtigere end sidste år på langsiden, men i de fleste sving var jeg 10 kilometer i timen langsommere uha uha. Det resulterede i en start placering som nummer 24 til første løb
. Ved at sammenligne data fra min bedste omgang fra sidste år, kunne jeg se at ned af start/mål langsiden var jeg 0,7 sek. hurtigere end sidste år, men allerede ud af sving 1, havde jeg mistet 0,5 sek. igen. Det blev så bare endnu være når jeg kom over til den del af banen med de mange svingkombinationer.
Hmm noget måtte gøres, men havde ingen mulighed for at teste det.
Til første løb hævede jeg dæktrykket med 0,15 bar i alle dæk og satte de bageste dæmpede lidt blødere op i håb om at det ville give et bedre udfald i løbet end i kvalifikationen.
Om søndagen skulle jeg starte første løb i yderbanen. Viste at jeg havde et godt træk fra motoren, så satsede på at få en god start, spærre for konkurrenterne i sving og trække fra dem på langsiden. Starten gik og bilen trak godt fra. Det var en kanon start og tog 3 biler med det samme. Det blev dog ikke til flere da jeg måtte slippe gassen ned af langsiden pga. en bil som spærrede. Derefter gik det som forudset. Jeg trak fra ned af langsiden og blev hentet i alle sving. Missede en masse apex og havde hjulspind ud af mange sving. Alligevel var mine omgangstider 1,5 sek. hurtigere end i kvalifikationen. Jeg fik lavet yderligere en god overhaling også var der en der spandt af, så sluttede første løb på en 19 plads. Det var cool nok at vinde 5 pladser, men min målsætning var et være i den bedste halvdel af feltet, altså mellem de 14 bedste.
Så der var meget arbejde der skulle gøres i løb nummer 2. Satsede på samme opsætning igen og skulle denne gang starte fra inderbanen. Taktikken var også den samme som i løb nummer 1. Spærre i sving og trække fra på langsiden. Starten gik, men kom ikke lige så godt af sted, som i første løb, men holdte dog min placering. Omgang nummer 2 var skidt. Fandt slet ingen rytme på den omgang og blev overhalet 2 gange øv øv. Desuden blev der åbnet op for et hul op til de 4-5 biler der lå i en klump, som jeg godt ville have kæmpet med. Nu kom 10 omgange så, hvor jeg ikke kunne få lukket det hul, som forblev det samme gennem hele løbet og måtte også forsvare min placering fra en bagved kommende bil. Blev nummer 21, bare ikke godt nok.
Så det var en blandet fornøjelse, men da weekenden var over, var min bedste omgangstid trods alt 0,75 sek. hurtigere end sidste år, men det kunne have været meget bedre. Noget andet meget positivt var at selvom jeg intet greb havde så kørte bilen bare perfekt. Ingen skader, defekter eller problemer af nogen art, bare skønt.
Efter jeg er kommet hjem og har sammenlignet og kigget en masse data igennem fra min performancebox, så hvis jeg havde haft de svinghastigheder jeg havde sidste år og de langside hastigheder fra i år, så ville en perfekt sammen sat omgang være på 1:12,85, hvilket ville have givet mig en start placering som nummer 8 efter kvalifikationen. Men sådanne skulle det ikke gå, men det gør det næste år.
I kan faktisk se næsten begge mine løb i fuld længde på youtube. Her er link. Ham der har filmet lå lige bagved mig i begge løb, så meget sjovt at se.
http://www.youtube.com/watch?v=fpoUWCzOT78&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_ot3WtctnCA&feature=related