Nye dæk til sommer

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Nye dæk til sommer

Indlægaf Gabbe » lør 16. feb 2008 01:22

Jeg har kigget på følgende dæk :

GT RADIAL CHAMPIRO HPZ 215/40 ZR16
http://www2.sicherbestellen.de/tests/23 ... stcom.html

Nankang NS-2 215/40 R16
http://www2.sicherbestellen.de/tests/23 ... stcom.html

Fulda CARAT EXELERO 215/40 R16
http://www2.sicherbestellen.de/tests/23 ... stcom.html

Men er i tvivl om hvad der vil være bedst, måske nogen der har lidt erfaring ?
Brugeravatar
Gabbe
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 14. jan 2008 17:50
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf KjaLLe » lør 16. feb 2008 13:37

Hold dig langt væk fra Nankang, det er skod dæk..

De to andre har jeg ikke rigtig nogle erfarringer med, men personligt ville jeg nok vælge Fulda..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Softtop » lør 16. feb 2008 21:02

Det ser ud som om at du vil købe fra Dækonline.
Fulda, som ellers også er mit valg ud af de tre, er prissat til 635,-
For 65,- ekstra pr. dæk får du Pirelli P Zero Nero.
Med dem får du et af de skrappeste dæk p.t.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Kuksi » lør 16. feb 2008 22:31

Du skal klart ofre det sidste, og vælge Pirelli P Zero Nero.
Er overbevist om at det er de bedste 4x65 kr du nogensinde har givet ud!
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Uhrskov » lør 16. feb 2008 23:17

Nankang NS-2 skøjter rundt ved det mindste smule vand... Kan ikke anbefales.
Brugeravatar
Uhrskov
 
Indlæg: 129
Tilmeldt: fre 10. aug 2007 21:33
Geografisk sted: Langå

Indlægaf altid6 » søn 17. feb 2008 13:08

Kan kun tilslutte mig at du skal købe Pirelli P Zero Nero. Dog køre jeg på Toyo T1-R også fra dækonline. En del siger at de er skodagtige i regn (har jeg nu ikke mærket noget til) men på tør vej, der er de virkelig gode.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Danny » søn 17. feb 2008 13:42

>altid6

De dæk kører jeg også med, jeg vil heller ikke sige de er skod i regnvejr. Men der er noget af et spring fra tør vej til våd vej med disse dæk, de er virkelig gode i tørvejr men noget middelmådige på en våd bane.

Jeg har aldrig haft bilen til at køre sidelæns på en knastør bane endnu, jeg er bange for at noget bliver ødelagt (diff eller lign.) før dækkene slipper. Men det er nok bare mig der er pylret.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf altid6 » søn 17. feb 2008 16:57

Danny skrev:>altid6

De dæk kører jeg også med, jeg vil heller ikke sige de er skod i regnvejr. Men der er noget af et spring fra tør vej til våd vej med disse dæk, de er virkelig gode i tørvejr men noget middelmådige på en våd bane.

Jeg har aldrig haft bilen til at køre sidelæns på en knastør bane endnu, jeg er bange for at noget bliver ødelagt (diff eller lign.) før dækkene slipper. Men det er nok bare mig der er pylret.


Tror ikke at det er dig der er pylret :wink: . Har spundet en gang med dem på padborg park, men det var bare en dum køre fejl (lidt fugtig bane, ikke våd, og for hurtigt i 2. gear, i for meget fart, uden at rev. udligne). Men sidst jeg var på Sturup, prøvede jeg seriøst sidst på dagen, at få den sidelæns (især i de sidste hårnåle inden pit indkørselen, i lavt gear, bare at spinde hjulene), men det kunne jeg ikke, de bed sig bare fast i asfalten og det var uden at være pylret for bilen :twisted: . Selvfølgelig kan man godt få den til at slippe, men så er man ved et punkt, hvor ordet kontrol forsvinder og eventuelle buler kan komme i spil.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Danny » søn 17. feb 2008 20:40

Rart at høre, tror jeg nok :P

Af ren og skær nysgerrighed, er der nogen der har oplevet eller har kendskab til, at en standart 5'er kan ødelægge sig selv hvis man forsøger at drifte med for meget greb? Altså at differentialets tænder knækker, et diff-ophæng ryger en tur eller noget helt andet.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » søn 17. feb 2008 21:48

Jeg ville nok kigge lidt på Bridgestone Potenza S02 Pole Position i 205/45/16 http://www.bridgestone.dk/bfe/v/index.j ... 01a10aRCRD

De findes også i 195/50/15 - Så det bliver nok mit kommende dæk til sommer!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Gabbe » man 18. feb 2008 10:01

http://www2.sicherbestellen.de/tests/23 ... stcom.html

Har også kigget dem her :o

Det er super med alle jeres råd, synes bare at dækkene scorer meget forskelligt fra test til test.

Tror jeg prøver fulda, michelin eller måske Pirelli
Brugeravatar
Gabbe
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 14. jan 2008 17:50
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf altid6 » man 18. feb 2008 10:30

Gabbe det er jo meget godt med alle de dæktest og er sikker på at det er nogle meget kompetende folk som udføre dem. Men hvordan er de lavet, med hvilken bil, FWD eller RWD og hvad med kørestil. Er sikker på at disse parameter også har noget at sige om hvor godt et dæk performer. Hvis du skal bruge din bil på bane, så har webmaster ihvertfald rigtig meget erfaring (han må snart have brændt sine Toyo dæk af :P ). Mine dæk valg er mere ud fra andre mx-5 ejeres erfaringer end fra dæktest. Men det er en jungle at finde de rigtige dæk, så find din kørestil og dit behov og vælg ud fra det og gør derved din egne erfaringer, det vil helt sikkert påvirke dine valg fremover (især hvis du for fat i et skoddæk) :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » man 18. feb 2008 12:37

NU er \"vi\" ved at nærme os pudlens kerne.

Nemlig valg af rigtigt dæk.
Én ting er, at det ser godt ud, noget andet er: Hva' så?

Blot et eksempel: Dæk er ikke det samme i US som i EU (Danmark?).
\"Gummiblandingen\" er forskellig. Blandingsforholdet mellem de forskellige komponenter.

Nogle af de tanker, som jeg har gjort mig omkring dæk:

Det må være en fordel med så lav hastighedskode som muligt.
\"Blødere\" dæk. OG hurtigere opvarmning.

Så høj load som muligt. Det giver nogle stærkere/stivere sider (?). Et gæt fra min side.

Dækvægt (sæføli´incl. fælg)

Bredde/højde er en smagssag.
Men ingen tvivl om, at bredere dæk har større rullemodstand. Og derfor Ihvertfald også dårligere benzinøkonomi.

Mange af os har en MX5 dille, så det med økonomi er nok langt nede på prioritetsrækken.

Jeg tror, at jeg har det med dæk som med underbukser. Vil jeg ha' nogle nye, så køber jeg dem. Venter ikke til underhylerne er kommet under slidgrænsen.

MEN. Når det sidste er sagt, så har jeg været så helvedes glad for min BF Goodrich G-force profiler 2 (195x50x15), at de er ved at være slidt (særlig skuldrene). Har kørt omkring 30.000 km.

De blev anbefalet af min dækmand. Og det jeg selv faldt for var Goodrich's reklamebrøl om, at fladen var omkring 10% bredere end et standard 195x50.

Webmaster kom på banen:

Fortæl os noget om dæk!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » man 18. feb 2008 13:58

altid6 skrev:Mine dæk valg er mere ud fra andre mx-5 ejeres erfaringer end fra dæktest. :wink:


Helt enig.

Og her vil jeg da godt foreslå www.tirerack.com da man på deres brugeranmeldelser kan se hvilken bil dækkene er blevet brugt på. Og der er ret mange miataer iblandt. Nogle er endda så flinke at skrive lidt om deres kørestil og bilens brug.

Men igen, jeg ville også krydsreferere konstant med feks five-speed, det er sjældent nok at få informationer fra en kant alene :P

@ Hasse

Det med benzinøkonomien kan jeg i hvert fald skrive under på. Jeg gik fra 185 til 205 i bredden og dermed fra 14 km/l til 12,3 km/l :|
Nå skidt, jeg købte ikke bilen for at gå og spekulere over den slags.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » man 18. feb 2008 14:15

Jamen. Her er vi allerede ved et at problemerne:
US side.
Har selv brugt siden med stor begejstring.

Jeg vil lige tilføje, at det med, at et dæk - med samme navn/type - i US ikke er det samme dæk i EU (DK?), er noget, jeg har fra min dækmand.

Og der er vel også det med de forskellige tests:
Hvordan har lufttemperaturen været?
Er dækket \"kørt\" efter eller før det har opnået \"arbejdstemperatur\"?
Og hvad er et dæks arbejdstemperatur?
OSV.
Jeg synes, at det er tydeligt, hvordan dækket griber bedre, når vejret/dækket er varmt.

Lagde især mærke til det, da jeg kørte med Eagle F 1.

VED DET: Det er nok at gå i for meget i detajler. Men alligevel.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron