Nye dæk til sommer

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf Gabbe » man 18. feb 2008 15:29

Har lige afleveret min bil hos Andreas idag og fik lige set at mine dæk er Michelin Pilot EXALTOPE 2 men de virke lidt slidte i det specielt siderne...

Synes bare der mangler lidt selvom der er masser af slidbane tilbage.
Brugeravatar
Gabbe
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 14. jan 2008 17:50
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Claus » man 18. feb 2008 16:45

Så snup dig nogle Michelin Pilot Sport, skulle være gode og som Michelin generelt har de en super lang levetid.
Min personlige anbefaling er dog Continental SportContact - mums

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/So ... ageID=8772
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Webmaster » man 18. feb 2008 22:59

hasse skrev:....Webmaster kom på banen:

Fortæl os noget om dæk!!


Tja.. Dæk er nok lidt af en religion...

Men jeg har naturligvis som alle andre en subjektiv holdning.

- Jeg har svært ved at forstå at man køber en bil til 100-300 TDKK. Køber dyre alufælge, turbo, chrome lirum larum, Hi-Fi etc.. og så bruger tid på at overveje om dæk kan være for dyre! Det er i teorien de små gummi dimser, som med hver ca. 5x20 cm x 4 = 100 cm^2 holder bilen fast på vejen. Så jeg ser ingen grund til at spare på nok det vigtigeste og oftest mest oversete element for en bils sikkerhed og køreegenskaber.

- Jeg er farvet af at bruge min bil på track days. Men virker et dæk efter 10 min hård kørsel på en varm sommer track day - så virker de med garanti ligeså godt til normal frisk landevejs kørsel.

- På track days oplever man meget meget hurtig hvad der virker og ikke virker. Og det er rent ud sagt skræmmende hvor stor forskel der er på dæk. Fra super sikre til rent ud sagt livsfarlige :o Jeg vurderer derfor track day erfaring med dæk som værende den mest pålidelige test af dæk da man aldrig kan få samme varme og slid i dæk ved kørsel på offentlig vej (og gør man - skal man sku ikke have kørekort).

- Det er tankevækkende at når jeg har været med til at teste biler til bilbladene er pressebilerne oftest leveret med helt andre dæk end hvad de bliver leveret med til normale købere. Og dækkene på pressebilerne er sjovt nok altid samme typer som dem der vurderes gode på track day biler. Ved sidste GTI test på Sturup var 5 ud af 10 GTI testbiler monteret med Brigestone RE050A :wink:

- Kørsel i regnvejr er, sammenhold med kørsel i tørvejr, langt mere krævende i en baghjulstrækker uanset hvilket sommerdæk man anvender. De fleste gode sommerdæk (tørt) er rimelige i vådt føre. Optimale køreegenskaber i både koldt vådt og varmt tørt føre er næsten et paradoks. "1. Solskin (sommer) - 2. Roadster - 3. Køregenskaber i regnvejr - 4. Hård kørsel" Hvis nu det var en test, hvilket nummer er så uden for sammenhæng ? Regner det, så kører man super forsigtigt..! Ikke :D

- Gode køreegenskaber kræver at dækstørrelsen passer til bilen. Store dæk og fælge giver en høj uafjedret vægt = ringere køreegenskaber. Lidt ligesom at vifte med en badminton eller en tennis ketcher. Hvilken kan man vifte hurtigst? Samme forhold gælder når støddæmpere og fjedre skal presse hjulet ned i asfalten. Desto lavere vægt desto mere er dækket i kontakt med asfalten!

- Store dæk (>17") er oftest designet til større biler (og dermed tungere biler). MX-5'eren, som efterhånden er en let bil, kan derfor ikke lægge det rigtige pres på på dækket, som ikke flader ordentligt ud. Dette forklarer muligvis hvorfor Goodyear F1 GSD3 af nogen opleves elendige i 17" og af andre som værende rigtig gode i 15".

- For NA/NB modeller er den optimale fælgstørrelse 15" eller 16". Fordelen ved 15" er at 195/50/15 er en af de billigste dækstørrelser så her er def ingen undskyldning for ikke at købe de bedste (og skifte dem ofte). Husk på at en NA er leveret org. med 14" fælge som vejede knap 5 Kg stykket!!! Både dæk og fælg var den gang produceret specielt til MX-5. Så en MX-5 er designet til lav samlet vægt på fælg og dæk.

- Påstand og eksempel fra virkeligheden. Citat fra kendt og erfaren track daykører "De her Nankangdæk er svine billige og kører udmærket". Årsag. Han sled dyre kvalitetsdæk ned efter 10.000 Km og der var ca. 5000,- at spare per sæt ved at købe Nankang i stedet for Bridgestone. Desværre endte bilen på offentlig vej med at køre igennem et et motorvejsskilt fordi den uventet mistede vejgreb ved lav hastighed. Dækkene var halv slidte. Behøver jeg at nævne at han aldrig sparer på dæk igen! Billige dæk kan være rigtig gode de første 100 km på en track day og så svigte totalt 2000 km senere på offentlig vej og igen livsfarlige på efterfølgende track day.

- Producenter af high performance dæk til eksempelvis Porsche of Ferrari har nok en god idé om hvordan dæk virker ved høj hastighed og hÃ¥rd brug. Samme producenter findes oftest ogsÃ¥ indenfor motorsport. Har aldrig hørt om en rallye-, DTM-, eller F1 bil med Fulda dæk! Producenter af dæk til primært lastbiler, landbrugsmaskiner og personbiler i østen er nok eksperter i lave omkostninger og passer derfor sikkert fint pÃ¥ en Suzuki Alto. Derfor er high performance dæk fra de store mærker sÃ¥ som Pirelli, Michelin, Bridgestone og Goodyear i 15â€
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » man 18. feb 2008 23:09

fortsat....

- Producenter af high performance dæk til eksempelvis Porsche of Ferrari har nok en god idé om hvordan dæk virker ved høj hastighed og hÃ¥rd brug. Samme producenter findes oftest ogsÃ¥ indenfor motorsport. Har aldrig hørt om en rallye-, DTM-, eller F1 bil med Fulda dæk! Producenter af dæk til primært lastbiler, landbrugsmaskiner og personbiler i østen er nok eksperter i lave omkostninger og passer derfor sikkert fint pÃ¥ en Suzuki Alto. Derfor er high performance dæk fra de store mærker sÃ¥ som Pirelli, Michelin, Bridgestone og Goodyear i 15â€
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » man 18. feb 2008 23:27

Stor tak til webmaster for et uhyre informativt indlæg, der samtidigt trækker dækdiskutionen helt ned til asfalten, hvor den hører hjemme!

Erfarne folks tale er er guld værd (og noget vi newcomers suger som en svamp :D ). Èn ting jeg har hæftet mig ved gennem nærlæsning af bøger og alt hvad der rør sig på nettet, er at holde sig så tæt på det som MX-5 er designet til, dvs. lav vægt og relativt smalle dæk. Det er velbeskrevet hos såvel Flyin Miata, Keith Tanner, Normann Garrett m.fl. og er langt hen ad vejen simpel fysik.

Det undrer mig i øvrigt at US dæk skulle være markant anderledes end EU dæk. Hva' dælen skulle rationalet være i det?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 18. feb 2008 23:58

Aner det ikke.
Måske, der er forskel på produktionen (feks. blandingsforhold ) på US/EU fabrikker.
(Medmindre hele \"lortet\" laves i Østen).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Martin » tirs 19. feb 2008 13:47

Hej Web

Hvad med dunlop? -du nævner dem slet ikke i din ellers meget udførlige tekst. Er det fordi det er et mærke man bør undgå??

-Havde overvejet et sæt \"Fast Response\" fra Dunlop.... i 14\" (på org. fælge) ..ved godt du sikkert ikke har kørt med dem, men måske du alligevel ved noget??
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Webmaster » tirs 19. feb 2008 17:46

Martin skrev:Hej Web

Hvad med dunlop? -du nævner dem slet ikke i din ellers meget udførlige tekst. Er det fordi det er et mærke man bør undgå??

-Havde overvejet et sæt "Fast Response" fra Dunlop.... i 14" (på org. fælge) ..ved godt du sikkert ikke har kørt med dem, men måske du alligevel ved noget??
For at være helt ærlig.. jeg har faktisk ikke kendskab til Dunlopdæk, og kender ikke nogen som kører på dem….! Men derfor kan de jo godt være OK ?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Martin » ons 20. feb 2008 08:32

Mente bare at dunlop var et \"klassisk\" motor-sports dæk... ved ikke om det stadig er tilfældet, men i 2007 kørte DTC ihvertfald med dem....
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Gabbe » ons 20. feb 2008 20:26

Var lige forbi Taenk som har lavet tests af nogle af de dæk vi snakker om.
Og Forbrugerrådet har lavet en okay test.

Michelin Pilot Sport PS2 klarede sig bedst faktisk med 73 %
Testens bedste dæk på tør vej i denne størrelse og et meget slidstærkt dæk. Omvendt har dækket småvanskeligheder på våd vej.

2 Continental SportContact3 70%
Dækket har gode køregenskaber på tør vej, men små vanskeligheder på våd vej. PAH-indholdet er lavt, hvilket er godt.

3 Brigestone Potenza RE050A 68%
Testens bedste samlede køreegenskaber på våd og tør vej i denne kategori. Dækket har småvanskeligheder med en høj rullemodstand, men uden at det giver støjproblemer.

4 BFGoodrich G-Force Profiler 68%
Det kører godt på tør vej, men lidt dårligere på våd vej. På plussiden tæller et lavt indhold af PAH og en god slidstyrke.

5 Goodyear Eagle F1 65%
Et stille dæk, der kører godt på tør vej, men mindre godt på våd vej. Små svagheder med høj rullemodstand.

6 Pirelli Pzero Nero 58%
Dette støjsvage dæk har køreegenskaber på højt niveau på både våd og tør vej, men høje indhold af PAH trækker ned.

7 Dunlop Sport Maxx 57%
Igen et dæk, der er bedre på tør end våd vej. Et stille dæk med et højt indhold af PAH.

8 Fulda Carat Exelero 50%
Dækket har svagheder på både våd og tør vej, og det indeholder meget PAH. Fordelen er, at det er meget stille.
Brugeravatar
Gabbe
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 14. jan 2008 17:50
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Kuksi » tors 31. jul 2008 22:51

Nye dæk til sommer?
Ja så kan jeg vel lige nå det... :lol:

Der er lavet aftale om at få monteret Brigestone RE050A 205/40 17\" på mine OZ Ultra fælge i næste uge.

Så ryger de Nexen 3000 i 215/40 som var helt nye da jeg købte fælgene (brugt) over på min Megane som kører på denne str.
De er for brede til MX'eren. For lidt plads i skærmene, tunge og størrer (endnu størrere :wink: ) rullemodstand. Selve dækket virker rimeligt, men passer nu nok bedere på famillie containeren.
Glæder mig til at teste dette dæk på bilen, og få erfarig med dette dæk.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron