hasse skrev:....Webmaster kom på banen:
Fortæl os noget om dæk!!
Tja.. Dæk er nok lidt af en religion...
Men jeg har naturligvis som alle andre en subjektiv holdning.
- Jeg har svært ved at forstå at man køber en bil til 100-300 TDKK. Køber dyre alufælge, turbo, chrome lirum larum, Hi-Fi etc.. og så bruger tid på at overveje om dæk kan være for dyre! Det er i teorien de små gummi dimser, som med hver ca. 5x20 cm x 4 = 100 cm^2 holder bilen fast på vejen. Så jeg ser ingen grund til at spare på nok det vigtigeste og oftest mest oversete element for en bils sikkerhed og køreegenskaber.
- Jeg er farvet af at bruge min bil på track days. Men virker et dæk efter 10 min hård kørsel på en varm sommer track day - så virker de med garanti ligeså godt til normal frisk landevejs kørsel.
- På track days oplever man meget meget hurtig hvad der virker og ikke virker. Og det er rent ud sagt skræmmende hvor stor forskel der er på dæk. Fra super sikre til rent ud sagt livsfarlige
Jeg vurderer derfor track day erfaring med dæk som værende den mest pålidelige test af dæk da man aldrig kan få samme varme og slid i dæk ved kørsel på offentlig vej (og gør man - skal man sku ikke have kørekort).
- Det er tankevækkende at når jeg har været med til at teste biler til bilbladene er pressebilerne oftest leveret med helt andre dæk end hvad de bliver leveret med til normale købere. Og dækkene på pressebilerne er sjovt nok altid samme typer som dem der vurderes gode på track day biler. Ved sidste GTI test på Sturup var 5 ud af 10 GTI testbiler monteret med Brigestone RE050A
- Kørsel i regnvejr er, sammenhold med kørsel i tørvejr, langt mere krævende i en baghjulstrækker uanset hvilket sommerdæk man anvender. De fleste gode sommerdæk (tørt) er rimelige i vådt føre. Optimale køreegenskaber i både koldt vådt og varmt tørt føre er næsten et paradoks. "1. Solskin (sommer) - 2. Roadster - 3. Køregenskaber i regnvejr - 4. Hård kørsel" Hvis nu det var en test, hvilket nummer er så uden for sammenhæng ? Regner det, så kører man super forsigtigt..! Ikke
- Gode køreegenskaber kræver at dækstørrelsen passer til bilen. Store dæk og fælge giver en høj uafjedret vægt = ringere køreegenskaber. Lidt ligesom at vifte med en badminton eller en tennis ketcher. Hvilken kan man vifte hurtigst? Samme forhold gælder når støddæmpere og fjedre skal presse hjulet ned i asfalten. Desto lavere vægt desto mere er dækket i kontakt med asfalten!
- Store dæk (>17") er oftest designet til større biler (og dermed tungere biler). MX-5'eren, som efterhånden er en let bil, kan derfor ikke lægge det rigtige pres på på dækket, som ikke flader ordentligt ud. Dette forklarer muligvis hvorfor Goodyear F1 GSD3 af nogen opleves elendige i 17" og af andre som værende rigtig gode i 15".
- For NA/NB modeller er den optimale fælgstørrelse 15" eller 16". Fordelen ved 15" er at 195/50/15 er en af de billigste dækstørrelser så her er def ingen undskyldning for ikke at købe de bedste (og skifte dem ofte). Husk på at en NA er leveret org. med 14" fælge som vejede knap 5 Kg stykket!!! Både dæk og fælg var den gang produceret specielt til MX-5. Så en MX-5 er designet til lav samlet vægt på fælg og dæk.
- Påstand og eksempel fra virkeligheden. Citat fra kendt og erfaren track daykører "De her Nankangdæk er svine billige og kører udmærket". Årsag. Han sled dyre kvalitetsdæk ned efter 10.000 Km og der var ca. 5000,- at spare per sæt ved at købe Nankang i stedet for Bridgestone. Desværre endte bilen på offentlig vej med at køre igennem et et motorvejsskilt fordi den uventet mistede vejgreb ved lav hastighed. Dækkene var halv slidte. Behøver jeg at nævne at han aldrig sparer på dæk igen! Billige dæk kan være rigtig gode de første 100 km på en track day og så svigte totalt 2000 km senere på offentlig vej og igen livsfarlige på efterfølgende track day.
- Producenter af high performance dæk til eksempelvis Porsche of Ferrari har nok en god idé om hvordan dæk virker ved høj hastighed og hÃ¥rd brug. Samme producenter findes oftest ogsÃ¥ indenfor motorsport. Har aldrig hørt om en rallye-, DTM-, eller F1 bil med Fulda dæk! Producenter af dæk til primært lastbiler, landbrugsmaskiner og personbiler i østen er nok eksperter i lave omkostninger og passer derfor sikkert fint pÃ¥ en Suzuki Alto. Derfor er high performance dæk fra de store mærker sÃ¥ som Pirelli, Michelin, Bridgestone og Goodyear i 15â€