Jagten på ND med den rigtige gearkasse

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Jagten på ND med den rigtige gearkasse

Indlægaf Webmaster » søn 11. jun 2017 21:13

Jeg var så heldig at jeg i 2016 fik lov til at prøve en ND 2,0 i Barcelona af de snoede bjergveje og blev forelsket i bilen næsten med det samme. Lidt som da jeg første gang prøvede en MX-5 på de snoede danske veje. Både forelskelse i bilen og kørsel på snoede bjergveje.

Mazda+20feb16+(6511).red.jpg
Mazda+20feb16+(6511).red.jpg (375.39 KiB) Vist 6230 gange

phpBB [video]


Jeg besluttede mig for at sådan en ville jeg gerne have en dag og at jeg ville bruge den til at køre på ferieture i bjergrige omgivelser. Noget jeg aldrig fik gjort i min NA.

Ud fra et performancesynspunkt var jeg derfor slet ikke i tvivl om at det skulle være en 2,0. Da jeg prøvede den første gang i Barcelona, syntes jeg, at den understyrede noget. Og tænkte at det nok var sporingen der stod lidt konservativt på Mazda's demobiler.

Efterfølgende fik jeg prøvet en 2,0 Sport og sad fantastisk i Recaro sæderne. Bilsteinundervognen var dejlig flad og velkørende. Noget hård og hoppede lige lovligt meget på offentligt vej til at jeg syntes den er rar at køre i. Med sikkerhed ganske velkørende på en track-day. Min udfordring med 2,0 sport, ud over den er dyr, var alt ekstraudstyret. Den har en masse udstyr, som jeg er glad for i min daglige Mazda CX-3 og som jeg ikke har brug for i en ferie/weekend solskinsbil. Eksempelvis baksensor, Bose, regnsensor, Lane warning, nøglefri døre og i-Loop etc. i-Loop systemet alene vejer ca. 10 Kg. Jeg overveje derfor at finde en alm. 2,0 og eftermontere Recarosæder. Fabriksmonteret undervogn kan på en MX-5 være lidt lige meget. Der findes så mange gode komponenter som kan eftermonteres. Sæderne skulle i alle tilfælde skiftes da jeg ikke syntes jeg sidder godt i de almindelige lædersæder. Jeg føler at jeg sider ovenpå sæderne og at skuldrene glider ud til siderne når jeg drejer.

Planen var sådan lige indtil jeg fik lov til at prøve en tur i Helge's 1,5 Edition. Havde godt hørt lovprisningerne af 1,5 motoren og jeg syntes at Helges 1,5 styrede lang lettere ind i svingene i forhold til de 2,0 modeller jeg havde prøvet (også med Bilstein). 2,0'eren oplevede jeg næstetung. Jeg smilte og havde en fest over den lille omdrejningsvillige 1,5'er. Og jeg var netop på ND jagt ud fra gode oplevelser på alm. vej. Jeg har jo min hvide NA til trackday.

Jeg begyndte derfor at interessere mig for 1,5'eren og fandt ud af at der fandtes en model med mindre udstyr end edition udgaven til ca. 300 TDKK. Og den havde præcis det udstyr jeg brug for. Mulighed for GPS, Bluetooth og fartpilot. Og så har den stofsæder. Overraskende fandt jeg ud af at jeg sidder væsentlig bedre i stofsæderne end i edition og 2,0 (ikke Racaro) lædersæderne. Den mindste udgave, med mindst udstyr er samtidig den letteste af alle udgaver og efter en del prøvekørsler nåede jeg frem til, at for mig, var valget enten den mindste 1,5 med stofsæder eller 2,0 sport med Recaro. Og så lige 120TDKK i forskel.

2,0 er hurtigst. Basta. 2,0 har spær og afgjort den hurtigste rundt på en trackday. Så er det sagt!

For mig er de væsentligste forskelle på 2,0 og 1,5:
- 2,0 virker mere snudetung end 1,5 og er samlet set tungere end 1,5. Det gør 1,5'eren mere letbenet og mere agil i sving. Det udligner også lidt af HK forskellen. Den samlede lavere vægt giver en 1,5 potentielt set de bedste køregenskaber.
- 2,0 har spær - det har 1,5 ikke. Det giver bedre acceleration ud sving og gør derfor 2,0 bedst på vej ud af sving. Et spær kan købes for ca. 10K (Cusco) til en 1,5.
- 2,0 har 17" og 1,5 har 16" hjul. 17" har bedre greb ved ekstrem svingpåvirkning som eksempelvis på en trackday. 16" er lettere end 17" og med de mindre bremser medfører det at den uaffjedrede vægt på en 1,5 for hvert hjul er mindre end på 2,0. Lav uaffjedret vægt er godt og gør det lettere at få bilen til at køre godt. Desuden syntes jeg at Yokohama dækket på en 1,5 er et bedre dæk end det Bridgestone der sidder på 2,0 fra fabrikken. Det kan naturligvis skiftes. På almindelig vej syntes jeg at 16" passer rigtig godt til bilens køregenskaber og er med til at gøre den letbenet. 16" for mig var mest fun!
- 2,0 har større bremser end 1,5. 1,5 har lavere vægt der skal nedbremses. Påstand. På almindelig vej ingen mærkbar forskel. På trackday er 2,0 et bedre valg.
- 2,0 har mere moment end 1,5, som til gengæld tager 1000 RPM mere. Hvilket gør 2,0 fantastisk på motorvej og 1,5 fantastisk på små snoede veje hvor omdrejningsvilligheden giver store smil. 1,5 syntes jeg gør det ganske fint på motorvej.
- 1,5 er gennemgående billigere end 2,0. Anskaffelse, grøn ejerafgift, forsikring og brændstofforbrug.

For mig endte det med at de mere end 100TDKK en sport kostede mere sammenlignet med end basis 1,5 på ingen måde gav økonomisk mening og at jeg gennemgående havde den bedste køreoplevelse når jeg sad i en 1,5. Så jeg begyndte at lede efter den bil jeg gerne ville have samtidig med at jeg begyndte at kigge på nettet.

Og så blev jeg opmærksom på problematikken med gearkasser der gik i stykker og at man i USA var begyndt at skifte defekte gearkasser. Et problem som Mazda stod ved og ordnede uden beregning. https://www.miata.net/garage/tsb/Unusua ... 20Gear.pdf

I Danmark havde entusiasterne opdaget at der kunne være spåner i gearkasse og diff olie når denne blev skiftet ved ca. 10-15.000 km.
IMG_6250.JPG
IMG_6250.JPG (689.11 KiB) Vist 6230 gange

IMG_6254.JPG
IMG_6254.JPG (600.79 KiB) Vist 6230 gange


Mazda har efterfølgende opdateret gearkassen så problemet skulle være væk. Opdateringen skulle gælde for samtlige producerede RF'ere og for almindelige MX-5'ere produceret efter 6. September 2016 med gearkasser der har et højere SN end 6TJ0900496.

Man kan se gearkasseserienummeret ovenpå gearkassen ved torpedopladen.
IMG_6357.JPG
IMG_6357.JPG (390.35 KiB) Vist 6230 gange

M601 er 1,5 gearkasse
M612 er 2,0 gearkasse med i-stop
M602 er 2,0 gearkasse uden i-stop

Første tal er produktionsår "5" = 2015, "6" = 2016 og "7" = 2017, etc.
Tallet efter "TJ" er måned "9" = September, "10" = Oktober, etc.
De sidste 5 cifre er serienummeret.

Jeg fandt en model hos en forhandler som var produceret en måned efter at gearkassen skulle være opdateret, som billedet viser.

Fandt også ud ved at spørge forhandlerne om produktionsdatoer at VIN numre der er større end ca. 121392 er produceret efter d. 6. September. Hvis man vil se hvilket VIN nummer en indregistreret bil har er http://www.nummerplade.net/ et godt sted at se efter. Jeg talte med en del forhandlere om gearkassefænomenet og de forsøgte at forklare at det var et isoleret amerikansk problem og at de amerikanske modeller er produceret i Mexico. Dermed en ringere kvalitet end dansk solgte modeller. Sidenhen har jeg researchet mig frem til er samtlige ND'er er produceret i Hiroshima, Japan.

Det blev til en ny ND med den opdaterede gearkasse som jeg nu har kørt 2500 km i og jeg nyder den lave vægt og den meget fine omdrejningsvillige 1,5 motor. Glæder mig allerede til at se bjergene syd på.

Første projekt var at få bilen 4hjulsudmålt. Der er så meget mere potentiale i ND end fabrikkens hjulvinkler. Jeg opretter en tråd om ND hjulvinkler.
_DSC2064.jpg
_DSC2064.jpg (783.13 KiB) Vist 6230 gange
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron