Fjederbelastning ny><gl.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Fjederbelastning ny><gl.

Indlægaf hasse » tirs 28. aug 2012 10:32

Er der egentlig nogen, der har sammenlignet fjederbelastningen på en ny fjeder sammenlignet med den gamle.

\"Samme\" fjedre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 28. aug 2012 16:20

Ja det har jeg sammenlignet og målt på. Men det var ventil fjederne.
Har på fornemmelsen at det er støddæmperfjedre du vil tale om....?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf AS DK » tirs 28. aug 2012 17:13

Kuksi skrev:Ja det har jeg sammenlignet og målt på.


@Hasse og Kuksi
Hvorfor er man bare aldrig i tvivl om at det bliver interessant, når I 2 diskuterer detaljer :wink: :wink: :wink:

(Dette er venligt ment)
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » tirs 28. aug 2012 17:15

Yeps!

Men egentlig det samme, jeg er ude efter:
Hvor \"træt\" bliver en fjeder over tid?

Hvis altså den bliver træt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lars Z » ons 29. aug 2012 18:12

Billede
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Kuksi » ons 29. aug 2012 20:36

Kommer lige med den korte udgave.
Ja, fjedres egenskaber ændre sig over tid.
De sætter sig, og bliver permanent \"deformeret\". Altså så bliver en tryk- fjeder kortere. For mine ventil fjedre var et par stykker under min. målet med ca 1mm, og det er mål opgivet med 0,01 mm nøjagtighed.
For samme fjedre er der også et mål for hvor mange kg tryk der skal til for at trykke sammen til en given længde.
Her var rigtig mange af fjederne alt for slappe!
Så vidt jeg husker f.eks. skulle der kun 15kg til at trykke den sammen til 40mm, hvor det skulle være 20kg (noget i den retning) Så det var ret store afvigelser nogle af fjederne havde.
Når det er sagt så fungerede de dog stadig godt, også ved 7600 omdr/min.

Samtidig er jeg helt overbevist over at min Koni Sports undervogn har sat sig i løbet af de 3 år jeg har haft den. Mine 17\" er ganske simpelt begyndt at tage inderskærmene oftere. :(
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 30. aug 2012 14:46

Det er også min opfattelse: At de bliver \"slappe\", lettere lader sig trykke sammen over tid.

Og jeg synes også, at jeg kan fornemme det ved kurvekørsel (med det kan selvfølgelig også skyldes mit kørselsmønster).
Det er ligesom dytten \"kæntrer\" lidt mere. Men om det er rigtigt er jo svært at vide. Hvis det er rigtigt - at de bliver \"slappe\" over tid - er det en meget langsom proces.

Det vil jo egentlig også være ganske naturligt. Mikroskopiske deformationer -metaltræthed?.

MEN: Jeg synes (bare), at jeg for lllaaannnggg tid siden har læst, at fjedre bevarer deres spænstighed.

Tænk f,eks, på en urfjeder. De bevarer deres spænstighed over flere hundrede år!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron