Slidte dæk og dygtig kone.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Slidte dæk og dygtig kone.

Indlægaf Kuksi » lør 21. jul 2012 23:29

Vi er i dag kørt hjem efter 14 dage i Skagen, og som altid havde MX'eren været med som legetøj. Megan'en var campingvogn trækker med mig bag rattet, konen og datteren kørte i MX-5. Jeg får altid ½-1 times forspring hjem, og blev hentet omkring Randers, hvor de vinkede da de overhalede.
Hjemme mødtes vi igen, og jeg var glad for at de var kommet godt hjem, gennem de kraftige regnbyer. \"Nå ja sagde konen, vi spandt godt nok lige 1½ omgang på motorvejen. Men vi ramte ingen og jeg holdt den på vejen (motorvejen), så det var bare lige at vende den de sidste 180°. Det hele var klaret inden de bagfrakørende, var oppe ved os. Godt jeg kan min glatføre kørsel. :o :o
Hvor mange ville ikke have fået jordens største skideballe for at køre med dæk der kun lige opfylder lovens krav, i et forsøg på at udskyde et dækskifte til efter Jyllandsringen. (hvor jeg satser på tørvejr, og muligheden for lige at høvle det sidste af nogle R888 jeg har liggende , ellers kommer der nye Bridgestone Potenza RE050 på inden).
Hun måtte sige det et par gange før jeg troede på det, for hun var bare helt cool. Og forespurgt om ikke benene rystede under dem oven på den oplevelse, fik jeg bare svaret næææ, der var jo styr på det.
Det skal lige siges at de var nede og køre 80km/t da der skete.
Jeg er godt nok taknemmelig for at der ikke skete dem noget, og nå ja så gjorde det jo heller ikke noget at Mazdarati'en slap for at blive krøllet.
Er der noget at sige til at jeg elsker min kone, og syntes jeg er godt gift (på snart nittende år)!

Så lige et spørgsmål. Er det mon dumt at kombinere RE050 foran, med R888 i bag til Jyllandsringen?
På Sturup manglede jeg bestemt mere grib på baghjulene i sving og ud af disse. Den skred jo fint over alle 4 hjul, men kunne jo have fået noget mere gas, hvis der havde været noget mere at give af.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » søn 22. jul 2012 09:26

Aquaplaning, er en overvurderet fornøjelse, har prøvet det nogle gange. Det har for mig, altid fremskyndet et dækskifte, selvom jeg har et meget nært forhold til mine penge.
Det er ikke rart at være passager, med et rat foran sig.
Kan se på tidspunktet for dit indlæg, at det lige er sket, der kan komme en reaktion senere.
Det ser ud til, at du kun har et sæt hjul til mazda'en, det er da lidt..lidt, med flere sæt kan du både ha' tørvejrsdæk og pedlerdæk(meget mønster på dba-fælge).
Har faktisk aquaplanet med 3mm mønster, mente ikke det kunne være et problem, men 4mm vand med 110 km/t...joeee det var det så. :?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Slidte dæk og dygtig kone.

Indlægaf Viggoman » søn 22. jul 2012 10:49

Kuksi skrev:
Så lige et spørgsmål. Er det mon dumt at kombinere RE050 foran, med R888 i bag til Jyllandsringen?
På Sturup manglede jeg bestemt mere grib på baghjulene i sving og ud af disse. Den skred jo fint over alle 4 hjul, men kunne jo have fået noget mere gas, hvis der havde været noget mere at give af.


Når du nu selv spørger....... DON'T !!!! :wink:

Køb et sæt Federal RSR595, næsten R888 grip og performance til langt lavere pris.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » søn 22. jul 2012 10:57

Ok Viggoman. Det fremgår ikke helt klart om du har bemærket at det er nogle R888 jeg har liggende.

Men du vil anbefale at prøve Federal RSR595 som banedæk/ og mit hverdags dæk?
Husk bilen er kun legetøj, selv om den bruges stort set dagligt i sommertiden. Derfor er jeg stadig villig til at give køb på egenskaber i vådt føre (selv med den sommer vi har pt.)

Update. Kan læse en masse godt om dette dæk, f.eks. her:
http://openpitlane.co.uk/forum/showthread.php?t=14754
Så skal vi bare have fundet en leverandør.
Senest rettet af Kuksi søn 22. jul 2012 11:44, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf AS DK » søn 22. jul 2012 11:30

Aquaplaning kan altså også forekomme med OK dæk, bare farten er til det.
For 4 uger siden var jeg på motorvejen over Fyn til Andreas. Farten var pænt (meget) høj, da der kom en tordenskylle. MX5eren blev nærmest løftet helt fri af vejbanen over 60-70 m, hvor jeg pludselig bare var passager uden nogen som helst kontrol. Jeg var alene på strækningen, så der skete ikke noget ud over at jeg fik en ordenlig forskrækkelse og fik farten sat lidt ned.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Viggoman » søn 22. jul 2012 13:32

Kuksi skrev:Ok Viggoman. Det fremgår ikke helt klart om du har bemærket at det er nogle R888 jeg har liggende.

Men du vil anbefale at prøve Federal RSR595 som banedæk/ og mit hverdags dæk?
Husk bilen er kun legetøj, selv om den bruges stort set dagligt i sommertiden. Derfor er jeg stadig villig til at give køb på egenskaber i vådt føre (selv med den sommer vi har pt.)

Update. Kan læse en masse godt om dette dæk, f.eks. her:
http://openpitlane.co.uk/forum/showthread.php?t=14754
Så skal vi bare have fundet en leverandør.


Jo, fangede godt at det var 888'ere, så brug dem hvis det holder tørt. Men jeg ville ikke vove forsøget med forskellige dæk for/bag.

RSR595 har jeg hørt rigtigt meget godt om og så er de billige. Jeg har lige købt et sæt til 685,- stykket. Daekonline har dem. Jeg overvejer at tage både dem og mine 888'ere med til Jyllandsringen og sammenligne. Kunne være interssant.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » fre 10. aug 2012 21:01

Jeg har i ugens løb smidt de brugte R888 på i bag, og satser derfor på tørvejr på fredag.
Har dog samtidig købt 2 nye Bridstone RE050, som kan monteres inden fredag, hvis vejret ikke skulle arte sig.
Må dog sige at når det gælder grip og køre egenskaber, går det rigtigt godt med dem R888 kun i bag. Ville dog ikke kunne leve med dem i længden/dagligdagen, da de støjer/synger en del ( ja det kan jeg faktisk godt høre! :wink: )
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron