Køb af brugt MX-5

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Køb af brugt MX-5

Indlægaf nybegynder » fre 30. jan 2004 18:51

Jeg overvejer kraftigt at købe en brugt mx-5.
Hvad skal man være opmærksom på ved køb af en brugt mx-5 ? Hvilke svagheder har den ?
Er der nogle årgange der er bedre end andre ?
Og er en mx-5 der har kørt 150.000 stadig OK ?
nybegynder
 

Indlægaf Gæst » lør 31. jan 2004 18:13

Ting som lige kommer fra hukommelsen...

Undgå 1990 hvis du vil være sikker på at krumtap/remhjul problemet -
der er set eksempler på brud på not på krumtap, hvilket er en dyr rep.
(eneste årgangsspecifikke fejl, alle andre årgange er ganske problemfri)

Vær opmærksom på tidligere karosseriskader - se efter om bilen har været svejset - især bagskærme er udsatte, pga. baghjulsudskridninger.
Få evt. styretøjsudmålt bilen - det kan ofte afsløre at noget er galt.

Kontroller kaleschen for revner og slidtage - vedligeholdelse er vigtigt
for levetiden og en ny er en udskrivning på omkring 10K.

Sidst, kontroller bagerste del af panel/inderskærm lige foran baghjul for
evt. tæring - mig bekendt det eneste sted at rust kan være et problem på
nuværende årgange.

Ellers er det vel som at købe enhver anden bil..


Alle 5´ere er dejlige biler, men forskellige årgange har forskellige data.
Vigtige forskelle:

1990-1994: 1.6 115HK motor, omdrejningsvillig. fuldstøbte sæder
(nakkestøtte integreret)

1994-1995: 1.8 128HK motor, momentstærkere, separate nakkestøtter,
forbedret afstivning af karosse (bag sæder og under bilen)
førerairbag

1995-1997: 1.8 131 HK motor, ændret motorstyring ifht. tidligere 1.8,
dobbelt airbag, ABS, servostyring, elruder og elspejle

1997-1998: 1.6 90HK motor (effektmåles normalt noget højere - nærmest
som oprindelig 1.6) dobbelt airbag, servo og ABS

1998- : Indtroducering af ny generation MX-5 også benævnt NB
alle modeller med servo, ABS og dobbelt airbag. 1.6 motor
med 115HK, 1.8 med 140HK. Alle 1.8 har elruder og elspejle,
spærredifferentiale og mulighed for 6-trins gearkasse.

150.000 km for en MX-5? intet problem for et velholdt eksemplar, der findes flere der har kørt mere end det dobbelte uden at forlange mere end
almindelige sliddele.

Se www.miatanet.com, den største og mest omfattende MX(miata) internetside.

Good Luck og vær hilset forår. :D
Gæst
 

Indlægaf Gæst » søn 8. feb 2004 12:21

Interresant læsning. Da jeg også står for at købe en af de ældre årgange ('90). Men jeg har desværre aldrig hørt det om \"krumtab/remhjul) problemet. Hvad er det mere specifikt for noget? Kan man evt. afsløre om den jeg er ved at se på har dette problem?
Gæst
 

Krumtap

Indlægaf Webmaster » søn 8. feb 2004 14:32

Flere har spurgt om det samme. Jeg har forsøgt at sammefatte problemstillingen under http://www.five-speed.dk/Guides/Krumtap.htm .

Gav det svar på dit spørgsmål???
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Krumtap

Indlægaf Gæst » søn 8. feb 2004 18:23

Jo tak det var meget fint. Jeg tror jeg vil besøge Andreas. Men mange tak for det udførlige svar -og ikke mindst den rigtig gode side i har fået oprettet her. :D
Gæst
 


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron